PC wil niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

IvanX

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2004
Straks heb ik mijn pc even uitgezet omdat ik een extra stopcontact nodig had. Toen ik de pc weer aan zette gebeurde er vrijwel niks.

Het enige wat ik hoor is de cd-rom die even opstart (lampje knippert even oals altijd), de HD komt op gang (ledje gaat even aan en dan weer uit) maar gaat dan niet verder zoals ie altijd doet. Op dat moment begint ook het powerledje te knipperen in plaats van dat ie gewoon constant blijft branden zoals altijd. Op mijn moederbord brandt het gebruikelijke lampje, dat echter wel uit is wanneer de pc uitstaat. (ik weet niet of dat moet, of dat dat aan zou moeten blijven als de pc nog wel op het lichtnet is aangesloten.)

Nou heb ik snachts vrijwel altijd de stroom eraf via een stekkerdoos. En ik las ergens dat de batterij van het moederbord leeg kan raken als er geen stroom meer op de pc staat. Maar ik geloof niet dat dit bij mij het geval is, omdat het lampje op het moederbord gewoon brandt als ik de pc aanzet. En ook omdat ik een kwartier voordat ie niet meer aan wilde de pc nog gewoon gebruikt heb.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want op het barrel waar ik nu op zit te internetten kan ik verder niks.

Als het backupbatterijtje leeg is krijg je een andere foutmelding. Ik weet niet wat je met dat extra stopcontact gedaan hebt maar meet eens of je 230 volt op je voeding (stopcontact) krijgt.

Ik denk dat er met de voeding niks mis is, want behalve dat het opstartproces niet wordt uitgevoerd, staat de pc gewoon aan.

Of zou het knipperen van het powerledje toch kunnen aangeven dat er iets met de voeding aan de hand is?

Ik heb het stopcontact gebruikt om me te scheren, dus ik denk niet dat er daar wat fout is gegaan.:D

Ik heb net geprobeerd om met een bootdisk het zootje aan de gang te krijgen, maar dat was ook geen succes. Hij komt niet eens toe aan het opstarten van de diskette. Wat ik daaruit concludeer is dat de BIOS niet wordt geladen/opgestart, of hoe je dat ook noemt. Waar zou dat aan kunnen liggen, en nog beter; hoe los ik dat op?

Lijkt erop dat één van de voedingsspanningen mist...
Dus voeding kapot.....

Als je een multimeter hebt kun je het checken... tussen de zwarten en de gekleude draden moet je +5 +12 -5 en -12 meten......

Ik heb geen multimeter hier geloof ik, zijn er nog andere manieren om dat te checken?
Ik heb m net aangezet en de voeding draait ook gewoon, stinkt ook niet.

Hoe zou het komen dat de voeding kapot is? (als dat het geval is iig) Kan het zijn dat ik hem op een of andere manier heb overbelast, of is het gewoon dikke pech?

Doe de gehele spanning er nog eens even af en dan weer proberen, werkt dit niet dan bios even resetten dmv jumper op het moederbord of als het niet anders kan de batery er even uit halen voor een korte tijd

WEL DE SPANNING VAN DE KAST TIJDENS RESETTEN BIOS.!!!!

Probeer eens een ander stopcontact met een verlengsnoer. Het liefst een andere groep met randaarde bv. de keuken.

Ik heb hetzelfde probleem!

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem ongeveer.
Ik heb een ASUS-P4T-E moederbord met 512MB ram en 2 Hdd's. Intel 850 Chipset.

Als ik de pc aan zet (soms) dan gebeurd er niks,..dus harde schijven komen op gang ventilators draaien etc. etc. maar GEEN PIEP en hij loopt dan niet verder. Volgens mij heb jij hetzelfde probleem als ik heb je al een oplossing aangereikt gekregen??...ik was hier even nieuwsgierig naar.

De laatste oplossingen van SJJ en Will-Well moet ik nog proberen, wat ik morgenvroeg ga doen. Die zouden misschien nog kunnen werken.

Ik heb trouwens ook een Asus moederbord (type zal ik morgen moeten opzoeken, ik ben niet thuis nu) 512, en 2 HDD's, dus misschien is er een verband.

Koppel alle kabels achter je pc eens los en druk de power knop in en houd deze zo'n 30 sec ingedrukt dan alles aansluiten en kijk of die het doet.

Geplaatst door SJJ
Doe de gehele spanning er nog eens even af en dan weer proberen, werkt dit niet dan bios even resetten dmv jumper op het moederbord of als het niet anders kan de batery er even uit halen voor een korte tijd

WEL DE SPANNING VAN DE KAST TIJDENS RESETTEN BIOS.!!!!

Dit helpt niet.

Geplaatst door Will-Well
Probeer eens een ander stopcontact met een verlengsnoer. Het liefst een andere groep met randaarde bv. de keuken.

Dit helpt niet.

Geplaatst door maikel9
Koppel alle kabels achter je pc eens los en druk de power knop in en houd deze zo'n 30 sec ingedrukt dan alles aansluiten en kijk of die het doet.

Dit helpt ook niet.

Zou het dan toch de batterij van het moederbord of de voeding zijn?

->batterijtje?lijkt me niet want dan start je pc gewoon op.
voeding->probeer dit uit te zoeken door em uit te wisselen door een andere geleende of mischien heb je er nog eentje liggen.

Nieuwe batterij en nieuwe voeding, maar het probleem blijft hetzelfde.

Ik raak nu echt out of options.:confused:

Heb je de kabels op het moederbord al een keer goed aangedrukt?

Al een paar keer ja.

Ik begin te vrezen dat mijn mobo gestorven is.:eek:
Hoe zou ik dat kunnen controleren?

Draaid de ventilator van je processor koeling wel?
Vermeld eens even wat voor type processor je hebt want het kan een bios probleem zijn dus een nieuwe update.

When I install Northwood locked CPU on P4T-E, the system can't boot up. Is there any solution?
Yes, the problem can be solved by updating BIOS to 1005e.awd.

Of probeer eens als je alles afkoppeld zoals hd, cardreader, en alle hardware, zoals geluidskaart uit de pci sloten en dan kijken of je in de bios komt want het kan ook een hardware probleem zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Gigabyte 7VRXP moederbord, een Asus V9520 Magic videokaart, 512 DDR ram, en een 80 Gig HD van ik geloof Maxtor.

Met alle hardware losgekoppeld kom ik nog steeds niet in de BIOS. De koeling van de processor alsmede de gewone kastkoeling en voeding draaien gewoon.

reset de bios nu eens en probeer dan nog eens op te starten.

Je zou nog even een ander geheugen kunnen proberen voor de zekerheid.

Anders dan kun je er wel op rekenen dat je moederbord defect is.

Laatst bewerkt:
Ik was net het zootje weer inelkaar aan het zetten, met de bedoeling het geheel te laten testen bij een techische dienst. Nou had ik alles intern weer aangesloten, dus ik dacht, probeer het nog eens.

Met alles intern aangesloten op de voeding en dergelijke, maar met enkel de powerkabel, monitorkabel, muis en toetsenbord daadwerkelijk aangesloten startte ie ineens wel op. De BIOS was gereset, dus ik moest de Bootsequence nog instellen, maar toen ging ie netjes door naar Windows.

In de BIOS heb ik nog even wat rondgekeken, maar er viel me eigenlijk niks negatiefs op. De voltages en dergelijke zagen er allemaal goed uit. Wel zag ik dat de CPU fan netjes een RPM had, maar de systemfan op 0 stond, terwijl die toch fijn rondwappert. Is dat misschien wat?

Toen heb ik de 2 kabels van mijn 5.1 geluidssysteem ingeplugged, en de internetkabel erin gedaan. En ergens in die periode is het systeem blijven hangen.

Toen heb ik internet en 5.1 weer eruitgehaald, maar hij start nu evengoed weer niet op.

Wat zou ik hieruit moeten/kunnen concluderen?

PS. Trouwens machtig veel bedankt voor de hulp tot zover, ik zou zelf nooit zever zijn gekomen. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan