PC win98 wil PC W2K niet zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Berichten
1.075
Beste...,

Ik zit hier bij een vriendin die net een nieuwe PC heeft gekocht.
Hier staat W2K prof. op.
Op haar oude PC staat W98 en W2K (dual boot).
Op W2K prof (nieuwe PC) staat NTFS; op de oude PC staat FAT32.

Ze heeft @Home.
Met een router komen we met beide PC's op het Internet en de nieuwe PC kan de oude PC zien; zowel onder W98 als W2K.
MAar de oude PC kan helemaal niets.
Hij ziet zelfs zichzelf niet.
Als ik de oude PC aanklik in netwerkomgeving dan krijg ik de foutmelding: "Kan het netwerkpad niet vinden".

Ik heb de werkgroepen gelijk gemaakt ("Thuis"), TCP/IP staat op automatisch (de nieuwe heeft IP-adres ~.2 en de oude IPadres ~.3; de router heeft IP-adres ~.1).

Bestandsdelen staat aan op de W98 PC.

Wat ben ik vergeten?

Alvast bedankt!

groet,
Dave.
 
Staat de computernaam van @home nog in die oude pc??

zoja verandere
 
Ik zit hier bij een vriendin die net een nieuwe PC heeft gekocht.
Hier staat W2K prof. op.
haar oude PC staat W98 en W2K (dual boot).
Met een router komen we met beide PC's op het Internet en de nieuwe PC kan de oude PC zien; zowel onder W98 als W2K.
de nieuwe pc kan onder w98 en w2k de oude pc zien ? maar op de nieuwe pc staat toch alleen w2k op of lees ik nou weer op mijn altijd blonde manier ? :)

als voor een antwoord:
- heb je wel 2 verschillende computernamen gebruikt ?
- wel dezelfde werkgroep ?
- wel dezelfde instellingen qua netwerk ?
- probeer met beide computers de computers eens te pingen door in een dos schermpje ipconfig in te typen en dan met de andere pc ping ~ip~
- ik heb zelf btw ook net netwerk aangelegd, en ik heb hiervoor het NetBEUI-protocol ervoor geinstalleerd (alleen geinstalleerd, verder niets) op beide pc's. Niet NetBIOS btw :)
suc6 :thumb:
 
Nee, op de oude staan dus 2 OS'en.
Op de nieuwe alleen W2K.
Ze zitten allebei in dezelfde werkgroep (Thuis).
De computernamen waren Cindy (nieuwe PC) en Dave (oude PC).
Ze konden in het begin ook niet op het Internet.

We hebben daarna de router even er tussen uit gehaald en de netwerkkabel van @Home rechtstreeks in de nieuwe PC gedrukt.
Na de netwerkverbinding-wizard opnieuw te hebben gerund kwam deze PC op het Internet (wel de PC een nieuwe naam gegeven: CC.....-A).
Daarna precies hetzelfde gedaan bij de oude PC alleen hebben we daar de naam CC.....-AA aangehouden.
En dit werkt ook prima.
De namen hebben we voor het gemak maar zo laten staan.
We hebben in de router aangegeven dat hij lid is van de werkgroep @Home en daarna de beide PC's weer op de normale manier met de router verbonden zodat het weer 1 "groot" netwerk werd.
De beide PC's konden toen op het Internet, maar ze kunnen nog steeds geen data naar elkaar sturen.
De nieuwe PC ziet de oude wel, maar als ik er op klik dan geeft hij de foutmelding die ik eerder aangaf.
De oude PC ziet helemaal niets.

Toen hebben we de PC's weer in de werkgroep Thuis geplaatst.
Geen noemenswaardig verschil; beide PC's kunnen nog steeds op het Internet.
Maar ze kunnen nog steeds geen netwerkverbinding maken.

Even een opmerking: De @Home kaart is, denk ik, vrij oud.
Mijn eigen @Home kaart (Falaron) kan namelijk 10 en 100 MBps aan, terwijl haar kaart (ook Falaron) alleen 10 Mb aan kan.


groet,
Dave.

PS. De nieuwe kan zichzelf pingen maar niet de oude PC.
De oude kan de nieuwe wel pingen maar zichzelf niet (en dat heb ik nog nooit meegemaakt), maar hij kan wel het internet op...
 
Staan bij apparaatbeheer dan wel allebei de kaarten op Auto? En anders allebei op 10 MBit zetten.
 
Update

Inmiddels heb ik een nieuwe netwerkkaart geinstalleerd op mijn oude pc van het merk Ark Lan Vision 10/100 mbps. Beide staan nu op auto-negotiate bij connection. Maar het maakt geen enkel verschil. Sterker nog: ze herkennen elkaar niet. Ik kan nu nog wel met beide pc's op het internet komen. Maar ik ben nu wel door mijn goede ideeën heen, ik heb geen idee meer waar het aan ligt.
 
Toch maar het NetBeui-protocol installeren.
Maar kan dat protocol wel door die router?
Dit protocol is toch niet routable?

'tIs wel een mooi protocol; het gilt een beetje hard over het netwerk, maar het werkt (bijna) altijd.
 
Opgelost

Ik ben er eindelijk achter waar het door komt, dat beide pc's wel kunnen internetten; maar elkaar niet zien. Op 1 van de pc's stond namelijk een firewall. Zodra ik die op disabled zette, konden de beide pc's elkaar wel zien.

Dit probleem is dus opgelost.

Groetjes Cindy
 
hmm dus een firewall zorgt er meteen al voor dat het netwerk mekaar niet ziet :D lekker handig eigenlijk :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan