PC wordt met de dag langzamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Beste mensen, mijn Vista PC wordt met de dag langzamer en ik weet niet hoe het komt. Ik heb verschillende anti-virusprogramma's gedraaid, evenals Spybot en Ad-Aware. Ik heb gedefragmenteerd tot ik scheel zag, en een prog gedraaid dat heet Advanced Systemcare.

Niets helpt. Wat kan ik doen? Herinstalleren is geen echte optie.

Ik hoor meestal een eindeloos geratel, en elke muisklik duurt seconden tot minuten tot er reactie komt. Ik word echt een beetje wanhopig en hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben zelf niet erg technisch, maar las ergens dat ik de Windows-logboeken moet gaan lezen. Heb ik gedaan, daar staan 313 fouten in (van de 40.000 items). Geen idee wat dat betekent.

Verder is me aangeraden bij gevanceerde hulpprogramma's bij Betrouwbaarheids- en prestatiecontrole te kijken. Daar staan ook wat fouten, meestal IE en Outlook.

Wie helpt? Alvast veel dank!!!

Wat het ratelen betreft: Een van de opties in Windows Vista is de mogelijkheid tot indexeren van de bestanden op de computer. Dit heeft als voordeel dat als de zoekmogelijkheid op de computer wordt geraadpleegd dit het vinden van de diverse bestanden versnelt. Een van de nadelen is dat dit indexeren geruime tijd in beslag kan nemen. En vaker voorkomt dan dat men lief heeft. Met als gevolg ratelende harde schijven in uw computer. Ook als je niets doet.

Het is mogelijk om dit indexeren uit te zetten.
1. Combineer [windowstoets+r] -> typ: SERVICES.MSC & druk op enter
2. Het dialoogvenster Services opent.
thumbnail.aspx

3. Je scrolt naar beneden naar de service Windows Search & dubbelklikt daar op.

4. Zoals op de afbeelding aangegeven selecteer je Uitgeschakeld in het eigenschappenscherm van de Windows Search

thumbnail.aspx

Verbeter vervolgens de communicatie met je harde schijf dmv DMA. Wanneer de DMA-instelling niet correct is werkt de harde schijf vele malen trager. Volg de volgende stappen om de DMA-detectie automatisch opnieuw uit te laten voeren.

• Download resetdma naar je bureaublad met je rechtermuisknop.
  • Dubbelklik op resetdma.vbs. Mocht je virusscanner een melding geven dan kun je het bestand toe laten staan.
  • Als er een ATA-schijf gevonden wordt om te resetten, herstart je de PC. Zo niet, sluit dan het script af en doe verder niks.

Dank voor je uitgebreide antwoord. Het ratelen komt volgens mij niet door het indexeren, ik gebruik Vista al jaren en dat was nooit een probleem; als Vista indexeerde was dat meestal op een 'stil' moment, dit ratelen begint juist als ik een paar (zwaardere) programma's tegelijkertijd nodig heb, en dan vertraagt de boel dus sterk.
Bovendien kan ik de Index geen minuut missen. Een idee is misschien hiervoor een extern programma te gebruiken, zou dat uitmaken? Suggesties?

resetdma.vbs heb ik gedraaid, maar er werd niets gedetecteerd, zo was de melding.

Ik heb het idee dat er iets grondig mis is met deze computer, heb hem 8 uur per dag nodig en weet niet wat te doen. Meer suggesties? Zijn er geen gebruiksvriendelijke programma's die zelf veel kunnen analyseren en/of oplossen? Ik zie wel veel ad's voor dat soort programma's ('computer slow?'), maar die durf ik niet te installeren...

Please help... Thanks!!

Als ik de openingstopic zo lees heb je zelf de zaak in de soep laten lopen.
Ik heb verschillende anti-virusprogramma's gedraaid, evenals Spybot en Ad-Aware. Ik heb gedefragmenteerd tot ik scheel zag, en een prog gedraaid dat heet Advanced Systemcare.
Defragmenteren is een belasting voor de schijf en Advanced Systemcare staat slecht bekend. Waarschijnlijk heb je ook nog allerlei registeropschoners gebruikt en de één vindt zestig fouten en de ander 1100 en na afloop draait je systeem niet meer goed.

Ik denk dat je een HijackThis.log moet plaatsen en dat iemand die deskundig is hier naar kijkt. Ik ben het met dorado eens die Search kan wel twee dagen draaien en de zaak behoorlijk frustreren, heb ik zelf ook meegmaakt. Je zou nog eens een schijfcontrole kunnen doen en scannen met MBAM. Heb je genoeg RAM? Kijk eens onder Taakbeheer > Processen welke dan veel CPU gebruiken.

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik hoor meestal een eindeloos geratel
Dat was vroeger bij trage schijven en weinig RAM meestal het geval, het zgn. "swappen".
Nu, op een moderne pc, zou dit niet meer voor mogen komen.
De meest logische verklaring in dit geval is of een brak geheugen e/o een brakke schijf, m.a.w. dat je schijf op z'n laatste benen loopt en z'n beste tijd heeft gehad.

Laatst bewerkt:
Hulk en Mik: bedankt!

Hulk: defragmenteren doe ik 's nachts, dus daar heb ik geen last van.
Advanced Systemcare werd mij aangeraden, net als hij door jou weer wordt afgeraden. Wat moet je dan als leek? Ik zal het er we weer af gooien.
Indexeren kan inderdaad lang duren, maar geen weken, bovendien ratelt het alleen bij veel openstaande programma's.

Mik: dat zou niet best zijn, betekent dat dat ik snel een andere computer moet kopen? Deze is inderdaad alweer uit juli 2007, maar wilde er nog even mee doen... ;)

Specs:
Vista Home Premium
Intel® Pentium® D Processor 915
harde schijf - 250 GB SATA
werkgeheugen - 1024 MB DDR2 SDRAM
Videokaart NVIDIA® GeForce™ 7300SE

Dank.

Nou, hij is idd een beetje outdated zullen we maar zeggen, 1 Gb ddr2 sdram, waarvan wss ook nog een deel aan je videokaart wordt toegewezen en een enkele D processor.
Als ik eerlijk moet zijn, zelf zou ik 'm aan mijn kleinzoon geven of zoiets. Als die hem al zou willen :D
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar de jeugd weet tegenwoordig ook wel wat ze willen hebben en wat niet. :D
Als je toch wat geld over hebt is de keuze snel gemaakt, voordat hij het definitief laat afweten.
Nu kun je je belangrijke bestanden nog redden.

Laatst bewerkt:
Of je 's nachts defragmenteert maakt niet uit. Defragmenteren is altijd een belasting voor de schijf. Volgens mij moet je hier eens naar kijken. Dat programma geeft aan hoe de gezondheid is. Moet je wel weten wat belangrijk is. Mik weet dat misschien wel.

Ik bedoelde dat hij 's morgens klaar is met defrag, dus tijdens het werken overdag kan het dat niet zijn. Overigens heb ik maar 2 keer gedefragmenteerd, hoor... ;)

Je bedoelt dat ik dat programma, CDW, moet draaien? Wijst dat zich vanzelf? Ziet er nogal ingewikkeld uit... :(

Zeer simpel. Als je het verschil weet tussen good and bad en dat rood vaak een alarmkleur is dan weet je genoeg. Je kunt toch een screenshot maken (Gadwin PrintScreen) en dan op het forum plaatsen en zullen ongetwijfeld mensen zijn die verstand hebben van deze materie/programma, clusters, errors e.d.

Bekijk bijlage Taakbeheer screenshot.pdf
Bekijk bijlage Processen screenshot2.pdf
Bekijk bijlage Processen screenshot1.pdf
Dank, ga ik wellicht straks doen. Comp. ratelt nu heel erg (nadat hij net 2 uur aan heeft gestaan zonder een kik te geven), heb even een screenshot van huidige processen en toepassingen gemaakt. Ziet iemand iets vreemds?

Kent iemand overigens een goede, liefst gratis, registeropschoner, of heeft dat geen zin?

En nee, ik heb nog geen andere gebruikt dan die ik eerder noemde.

Laatst bewerkt:
Daar heb ik onvoldoende verstand van. CPU-gebruik vind ik laag en geheugengebruik hoog. Je zou eens met CCleaner van Piriform (freeware) kunnen opschonen. In dat programma zit ook een registercleaner, vrij veilig. Zorg wel even dat je een back-up opslaat voordat je repareert. Heb je nog een scan met MBAM gedaan? Heb je een schijfcontrole gedaan (beide aanvinken)? Heb je met CrystalDiskInfo de zaak bekeken?

Veel dank, ik ben vandaag bezig geweest met het wegwerken van mijn stapel achterstallig computerwerk, en dat op een superlangzame computer.

Al je tips hoop ik vannacht of morgen te doen, maar ook die dingen gaan langzaam... ;)

Welk programma: CrystalDiskInfo
Waarvoor/waarom: controle van van SMART-gegevens van de harddisk(s)
Moeilijkheidsgraad: geen.
Download CrystalDiskInfo hier

4df870efeba86-CrystalDiskInfo.png

Installeer het tool en start vervolgens CrystalDiskInfo

Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks.
Is de kleur Blauw - dan volledig gezond.
Is de kleur Geel - dan zijn er problemen.
Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen.

Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)

Alles is blauw, thanx.

Ga nu een nachtje Malwarebytes Anti-Malware draaien.

Dank voor de vele hulp. Morgen verder.

Beste peter789

Ik spreek uit mijn eigen ervaring: Nooit een register/PC-cleaner draaien! Ze doen meer kwaad dan goed; registersleutels worden verwijderd waardoor je Windows-installatie het permanent kan begeven. Daarom raad ik je aan om álle cleaners van je PC te verwijderen, en voortaan de ingebouwde cleaners in Windows te gebruiken (cleanmgr in het dialoogvenster Uitvoeren typen).

Via msconfig (typen in het dialoogvenster Uitvoeren (Als msconfig opgestart is, klik dan op de tab Opstarten)) kan je wijzigen welke programma's er moeten mee worden opgestart met Windows. :)

Dank. Ik heb CCleaner gedraaid (of advies van dit forum) en ik zie nu, na heropstarten, weinig problemen, geen enkele snelheidswinst. Wat raden de anderen mij aan? Het eerdere register terugzetten? Incl. de 700 fouten die CCleaner vond?

Malwarebytes Anti-Malware vond 0 fouten of bedreigingen. Ook heb ik wat oude programma's verwijderd.
Wat kan ik nog meer doen? Ik wil mijn oude lieve computertje terug... ;)

Ik vergat nog te zeggen dat de computertemp. 43 graden was, is dat OK? Het voorbeeld geeft 23 aan...

Ik heb het idee dat de vertraging vooral door IE9 komt (gebruik ik niet meer) en nu Chrome.

Laatst bewerkt:
Normale CPU temperatuur is 34-59 °C. Hoger dan 60 °C duidt meestal op een probleem.

1. Download TFC en sla deze op je Bureaublad op.
  • Dubbelklik op TFC.exe om het programma te openen.
  • Het programma zal alle andere programma's sluiten, zorg er dus voor dat je al je werk hebt opgeslagen voordat je verder gaat.
  • Klik op de knop Start om het programma te starten. Hoe lang het programma nodig heeft, kan verschillen. Dit kan kan slechts een paar seconden zijn, maar ook 5 minuten. Laat het programma gewoon ongestoord zijn werk doen totdat het klaar is.
  • Als het programma klaar is, dan zal het je computer opnieuw opstarten. Als dit niet gebeurt, start dan je computer handmatig opnieuw op.
2.
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.
3.

Start CCleaner op -> Gereedschap -> Opstarten -> Opslaan als tekstbestand... -> sla het kladblok-bestand op je bureaublad op -> sluit CCleaner -> open kladblok-bestand startup (bureaublad) -> kopieer het logje -> plak hem in het volgende bericht hier op het forum. :)

Lees ook deze handleiding voor een schone pc

Ik heb je opstartlijst gecontroleerd aan de hand v/d data op Systemlookup & kan concluderen dat ehTray.exe uitgeschakeld kan worden. Verder zie ik zowel Windows Defender als Avast opstarten, wat vertraging geeft, maar ook off topic elkaar "bijten". Kies er dus voor of om alleen Avast of alleen Windows Defender op te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan