PC zendt wel maar ontvangt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mallorca

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2004
Berichten
9
Hallo allemaal. Ik weet niet of ik met dit bericht in deze sectie van het forum op de juiste plaats ben, maar ik ben zo'n beetje ten einde raad en probeer het dus maar.

Zoals jullie wellicht al zien aan mijn usernaam; ik woon in Spanje. Het leven hier heeft zo zijn voordelen, maar ook een paar behoorlijke nadelen, zeker daar waar het hulp zoeken voor mijn pc probleem betreft. Ik werk namelijk met een Engelse versie van XP Pro en krijg mijn probleem maar niet uitgelegd aan de Spanjaarden......

Ik weet zelfs niet eens of het wel een XP probleem is. Het volgende is er aan de hand.

Na ruim anderhalf jaar met mijn eigen pc, zonder enig probleem, te hebben gewerkt (on en off line), heb ik in februari 2004 voor mijn vrouw een nieuwe pc gekocht en een nieuwe Speedstream router, om beide pc's op 1 telefoonlijn aan te kunnen sluiten. De pc van mijn vrouw draait ook op een Engelse versie XP Pro en - voor zover ik kan zien - zijn alle instellingen van haar pc hetzelfde als die van mijn pc. Beide pc's hebben goed gewerkt tot medio mei, waarna de problemen begonnen, met de pc van mijn vrouw.

Op een gegeven moment viel de stroom in ons appartement kort uit, en vanaf dat moment kon mijn vrouw op haar pc geen verbinding meer krijgen met het internet. We hebben alles door verschillende mensen na laten kijken, maar niemand kon ons helpen.

Uit testen bleek dat de router gewoon goed werkt en ook mijn vrouw's pc werkt off line perfect. Het ligt ook zeker niet aan de verbinding, want mijn eigen pc werkt nog steeds prima. Ik kan zonder enig probleem internetten, ook als ik mijn pc aansluit op de routeruitgang waar mijn vrouw's pc normaliter op zit. Ook de kabels hebben we al eens verwisseld en die blijken ook gewoon goed te zijn. Uit de LAN status bleek dat de pc van mijn vrouw wel zendt maar geen "packages" ontvangt. We dachten dat het wellicht aan haar firewall lag, dus die hebben we maar eens verwijderd, maar ook dat hielp niet. Wat we ook probeerden, het probleem bleef.

Nu wil het toeval dat wij ruim een maand geleden zijn verhuisd naar een ander appartement. Toen we daar de pc's weer aansloten (zonder ook maar iets aan de instellingen of configuratie te hebben veranderd) bleek de pc van mijn vrouw opeens weer te werken. Ze kon weer internetten en e-mails ontvangen en versturen. Uit de LAN status bleek dat ze weer volop "packages" ontving.

Het apparaat bleef vervolgens prima werken tot gisteren, toen er weer een korte stroomuitval was. Toen we de pc's weer opstarten bleek mijn pc nog steeds zonder problemen te werken, maar die van mijn vrouw kon opnieuw geen verbinding meer maken met het internet. De LAN status meldt nu ook weer dat ze geen "packages" ontvangt. Off line werkt het apparaat echter verder prima.

Heeft iemand wellicht een idee wat het probleem zou kunnen, en (meer belangrijk) hoe ik het op kan lossen?

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Groet,
Ron
 
Ola,
PC zendt wel maar ontvangt niet, een probleempje van je netwerkkaart.
Al eens een ander geprobeerd. Als het een onboard is.
verwijder hem dan eens uit de hardware en start de computer daarna eens opnieuw.
Dan zal de software weer geinstalleerd worden.
Kijken of het dan opgelost is.

Als het een verwijderbare netwerkkaart is,
Haal de kaart uit de computer en start de computer weer op. Verwijder eventuele nog aanwezige netwerk software.
Daarna computer uitzetten, kaart er weer in en weer opstarten, software installeren en kijken of het werkt.
 
een vriend had het ook.
het kwam bij hem door de spyware.
met adaware en spybot heb ik het weg gekregen.

suc6:thumb: !
 
Dank je voor de input, rhcp, maar ik geloof niet dat het een spyware probleem is.

De pc wordt regelmatig gescand met programmas als adaware, pestcontrol, registry mechanic, reg-cleaner en clean up. En geen van die programmas heeft de laatste tijd nog spyware of andere rommel aangetroffen.

De suggestie van puppie (waarvoor dank) zou echter wel kunnen. Alleen snap ik niet goed hoe de netwerkkaart maar gedeeltelijk kapot zou kunnen zijn. De pc reageert namelijk wel op pings en verzendt ook "packages". Kan het überhaupt zo zijn dat de netwerkkaart op tilt slaat bij een korte stroomuitval? Want dat is overduidelijk de oorzaak van het leed...
 
De netwerkkaart is niet stuk maar heeft gewoon last van een hik.
Ja het komt vaker voor dit geintje.:eek:
 
Dank je nogmaals voor de hulp tot dusverre, puppie, maar het lijkt erop dat het probleem toch iets groter is dan alleen maar een hikkende netwerkkaart.

Vandaag heeft zich namelijk een nieuw fenomeen voorgedaan. Bij het opstarten van de pc kreeg ik opeens de melding dat Windows XP niet opstartte wegens een "unmountable boot error" omdat er mogelijk een probleem was met hardware of software.
Nadat ik Windows in de safe mode had opgestart en vervolgens weer had afgesloten en opnieuw had opgestart, werkte het spul opeens weer. Misschien dat het toch iets met de netwerkkaart te maken heeft, maar als leek begin ik nu toch aardig zenuwachtig te worden.

En dan is er nog iets anders, wat ik nog niet eerder vermeld had. De router schijnt een eigen intern IP adres te hebben, dat voor zover ik weet eindigt op een 1. Mijn pc heeft als intern adres dezelfde IP met een 3 op het eind en de pc van mijn vrouw met een 4 op het eind.

Echter, toen de pc na de stroomstoring weer werd opgestart, meldde de (inmiddels verwijderde) Zone Alarm firewall dat er door een programma dat niet werd herkend een poging werd gedaan om toegang te krijgen tot het internet. Toen ik de details daarvan bekeek zag ik het interne IP adres van de router staan, maar met een 0 op het eind in plaats van de 1 die daar normaliter moet staan. Kan dit er misschien iets mee te maken hebben, of ben ik nu volledig abuis?

Sorry voor de misschien wat gebrekkige omschrijvingen, maar zoals gezegd beide pc's draaien op een Engelse versie van XP Pro, en ik heb geen idee wat de Nederlandse benamingen voor sommige dingen zijn.
 
Ik begrijp je helemaal hoor, je kunt redelijk vertalen:)

Zenuwachtig worden moet je niet doen hoor, dat ben ik al met het antwoorden.
Een router er tussen dat is mooi, een nul die naar buiten wil . Dat is volgens mij niet de bedoeling.
Je kunt je ip adres bekijken ga naar
start - uitvoeren type nu cmd en geef een enter nu type je in dat zwarte vlak ipconfig en geef je een enter.
Nu krijg je je interne ip adres te zien.
De ip adressen van de computers moeten een beetje bij elkaar in de buurt liggen.

Ja en dan het niet opstarten, hardware foutje kan dus net werkkaart zijn.
Heb je al eens bij de hardware lijst gekeken of daar een geel vraagteken staat.

Heb je al eens in de logboeken van xp gekeken of daar iets bijstaat wat niet goed gaat.
Dit staat onder systeembeheer.
 
Puppie, als jij al zenuwachtig bent met het antwoorden, hoe moet ik me dan wel niet voelen als ik het allemaal probeer te begrijpen? :)

Het vreemde aan het Router IP - 0 verhaal is dat ik die gewijzigde IP nergens terug vind. Bij ipconfig krijg ik gewoon de juiste informatie terzake de interne IP. Ergo; met een 4 op het eind voor de pc en met een 1 op het eind voor de default gateway (=router). En alle interne IP adressen liggen inderdaad dicht bij elkaar. Misschien heeft die melding van Zone Alarm ook niet zoveel te betekenen.

Ik ben aan het zoeken geweest naar de hardware lijst, maar die kan ik niet vinden. Idem met het XP logboek. Ik heb geen idee waar ik die zou kunnen vinden.

Kan het niet zijn dat ik bij het opstarten die melding kreeg omdat de netwerkkaart inderdaad niet goed functioneert? De pc staat overigens nu al weer een hele tijd (off line) aan en werkt verder perfect.
 
De melding kan van de netwerkkaart komen.

Logboek in het nederlands.
start configuratiescherm systeembeheer logboeken.

ov via deze computer rechtermuisklik en dan computerbeheer.

Zenuwachtig = grapje :D
 
Het logboek onder systeembeheer meldt geen bijzonderheden. Bovendien blijkt de LAN verbinding in de eigenschappen te melden dat hij "connected" is.....

Nu snap ik er dus helemaal niks meer van, want volgens de LAN status wordt er maar een kleine hoeveelheid "packages" verzonden en helemaal niets ontvangen.
 
Ik wil me niet in een goede conversatie inmengen,maar hoe zit je opbouw er precies uit ? Maw je hebt een router maar wat voor modem gebruik je (type/merk)

Kun je de resultaten van ipconfig /all eens posten waarbij je de laatste 3 cijfers van je externe Ip weglaat.
 
Upsidaisy,
Alle hulp is welkom.
 
Upsidaisy

Ik weet, eerlijk gezegd, niet goed wat je bedoelt met jouw vraag over een modem. Voor zover ik weet heb ik die namelijk niet.

De opbouw is vrij simpel; ik heb twee pc's die beiden zijn aangesloten op een Speedstream router, die op zijn beurt is aangesloten op een adsl telefoonlijn.

Aan mijn externe IP zul je waarschijnlijk ook niet veel hebben, omdat die dynamisch is. Elke keer als ik de router opstart krijg ik een andere IP toegewezen.

Verder werken de router en adsl verbinding prima, want ik heb met mijn eigen pc geen enkel probleem om op het internet te komen. Het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de pc van mijn vrouw zelf.

We hebben gisteren, om te testen, een andere router gebruikt, waarvan zeker is dat die goed is. Het resultaat was hetzelfde. Mijn pc werkt goed en maakt normaal verbinding en die van mijn vrouw niet.
 
Het type dat je noemt ken ik niet en ik vroeg me af of je een modem met daarachter een router zou hebben of een combinatie van modem en router in een apparaat.
Een dubbele routerfunctie wil nog wel eens problemen geven vandaar de vraag.

Mijn advies om je externe ip lees de laatste 3 cijfers weg te halen is alleen voor eigen bescherming voor het geval er te nieuwschierige site bezoekers zijn.

Wellicht een verkeerde interpretatie v/d vragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jouw vragen niet verkeerd begrepen, denk ik.

Als leek veronderstel ik maar dat de router ook tevens werkt als modem. Het apparaat is geleverd door mijn provider, Telefonica, en heeft overigens altijd goed gewerkt.

En als ik ipconfig/all probeer krijg ik alleen maar de summiere details van de windows configuratie en een "physical address" bestaande uit 12 cijfers en letters, dat - voor zover ik kan zien - niks van doen heeft met mijn externe IP.

Verder staat er dan nog een overzicht van de interne IP, waarbij die van de router eindigt op een 1 en die van mijn pc eindigt op een 3, en de DNS IP settings die ik zelf aan de LAN properties heb toegevoegd.

Zou je misschien kunnen aangegeven waar je precies naar op zoek bent, bij deze gegevens?
 
Adhv een overzicht obv ipconfig /al kun je soms bepaalde manco's analyseren zoals bijv een ontbreken van dns servers of een verkeerde gateway maar dit is blijkbaar allemaal niet van toepassing aangezien het wellicht aan de computer ligt ?
 
Allemaal bedankt voor het meedenken. Het probleem is verholpen.

Het bleek inderdaad de netwerkkaart te zijn, die niet goed meer werkte. Ik heb vandaag een nieuwe gehaald en geinstalleerd, en nu werkt het spul weer perfect.

Groeten uit Spanje,
Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan