Pc ziet Hardeschijf niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carina1

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2001
Mijn (oude pc Dell Dimension 8250) die ik gebruik voor flims op dvd te zetten ziet plotseling de hardeschijf niet meer.
Ik ben naar de bios gegaan en daar staan alleen nog maar de cd-rom en de disk.
nu heeft hij een heletijd stil gestaan (wel werkend afgesloten) en dacht misschien is de moederbordbatterij leeg.
deze heb ik gisteren vervangen maar het probleem is er niet door opgelost.

kan iemand mij helpen of tips geven?
mijn pc verstand is 5 als je uitgaat dat 100 veel verstand is.

hoor graag van jullie
Carina

Kabels van de harde schijf al een keertje los gehaald en weer opnieuw aangesloten? Spint de harde schijf nog wel op?

Goedemorgen

ik heb de hardeschijf er helemaal uit gehad en alle kabels losgehaald.
heb wel 1 probleempje wat ik misschien fout doe.
Er zit zo`n breede grijze band in de pc die ik in mijn harde schijf met de daarvoor bestemde stekkers moet klikken (hoop dat je snapt wat ik bedoel) alleen mijn grijze band heeft 2 van die stekkers,namelijk 1 grijze en 1 zwarte stekker ze passen alle 2 op de harde schijf en zitten ongeveer 7 cm van elkaar.
voor de eerste stekker (de grijze) staat HD2/Zip gedrukt en tussen de grijze en de zwarte staat HD 1 gedrukt. nu weet ik niet of het iets uitmaakt welke in in de harddisk stop.

Vergeet ik antwoord te geven op je tweede vraag, als je bedoelt met spinnen of je de hardeschijf hoord als je hem op start dan is het antwoord nee als je dat niet bedoeld moet je even uitleggen wat je met spinnen bedoeld.

Laatst bewerkt:
Opspinnen bedoel ik mee dat de harde schijf gaat draaien.

Waarschijnlijk bedoel je een IDE kabel, daarbij is het wel degelijk belangrijk welke van de 2 je erin stopt: de een is voor de master, de andere voor de slave. Staat de harde schijf met de jumper op cable select, dan maakt het niet uit.

Verder: een harde schijf heeft altijd 2 kabels nodig: eentje voor de data (die breede grijze) en eentje voor de stroom (molex).

Ja ik bedoel de IDE kabel hij staat op cable select volgens de tekeningetjes achter op de harddisk (zo leer ik nog eens iets)
En natuurlijk zit de hd ook vast aan de stroom maar die heb ik ook even losgekoppeld en vergat het je te melden.

de Harde schijf gaan niet mee draaien als ik de pc opstart.

Als de harde schijf ook niet meer gaat draaien, dan vrees ik dat de harde schijf overleden is (de motor binnen in de harde schijf). Probeer eventueel nog een andere molex stekker, maar als hij niet opspint is het eigenlijk einde verhaal voor de harde schijf.

Ik heb nu weer alles aangesloten en de pc opnieuw opgestart en krijg dan het volgende bericht:

Ivalid configuration information – please run SETUP program

Performing automatic IDE Configuration
Secondary Master: CD-ROM Reader
Secondary Slave: CD-ROM Reader
Time of day not set Pleace run SETUP program
Alert System Battery Voltage is Low (hebben ze me een oude verkocht, gisteren nieuwe erin gedaan)
Strike the F1 key to Continue,F2 to run the setup utility

En nu weet ik het niet meer.

heb je de harde schijf als master aangesloten (uiteinde van de lintkabel)? In ieder geval krijg je altijd zo'n soort melding als je bios batterij leeg is inderdaad.

Ik heb de harde schijf aangesloten aan de laatste stekker van de lintkabel (de zwarte) de grijze stekker hangt er nu los aan.(mocht ik het niet goed hebben gedaan hoor ik het graag)
Ik geloof dat ik nu ook maar even weer een nieuwe batterij ga halen..wie weet misschien.
ik laat het je horen

alvast heel erg bedankt voor je reacties.
gr carina

Een nieuwe batterij gaat niet helpen voor het herkennen/opspinnen van de harde schijf, maar je kan het altijd proberen...

Heb zojuist toch maar de gok gewaagd en een nieuwe Batterij gehaald.
Hij doet het weer.
Ik denk dat ik gewoon een zachte spin in mijn hardeschijf heb of ik ben doof. hahaha
Maak allemaal niet uit.
K1pje
heel erg bedankt voor al je energie die je erin hebt gestoken.
gr Carina

Goed te horen dat je computer weer functioneert ;) Tip: maak voor de zekerheid altijd een backup van foto's en andere belangrijke bestanden op een locatie buiten de computer, alhoewel dat hier misschien iets minder van toepassing is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan