PC ziet HDD niet - combi SATA en IDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerry Deladik

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2004
Hallo, ik heb net een nieuwe PC gebouwd met een ASUS P5K moederboard. Daarop 2x Samsung 500Gb HDD SATA aangesloten en 2x DVD drive SATA. Alles loopt als een zonnetje.

Nu heb ik uit mijn oude computer de Seagate 7200.10, 320Gb IDE uitgebouwd en wil ik in deze nieuwe kast hangen om data over te zetten. Het mobo heeft een IDE Aansluiting en kabel wordt meegeleverd. Alles keurig ingebouwd, maar HDD wordt niet herkend. Niet in XP Pro systeembeheer en niet in Norton Partitionmagic. Ik heb de volgende vragen:

1. Kabel heeft drie connectors: Blauw voor Mobo, Zwart voor master HDD en grijs voor slave HDD. Ik heb zowel zwart als grijs op de HDD geprobeerd, zonder succes. Welke zou het moeten zijn? Besturingssysteem staat op SATA schijven.

2. In mijn oude PC was er geen jumper nodig op de HDD. Zou cable select moeten zijn. Nu misschien wel? Ik heb er geeneen over, kan ik dat makkelijk oplossen om te proberen?

3. Hoe kan ik zien of de IDE HDD uberhaupt draait?

4. Moet ik op het mobo iets jumperen of in Bios om IDE in te schakelen? Kan ik in manual niets van vinden.

Ik kijk al uit naar wat antwoorden.

Kijk eerst eens in de bios of je daar de IDE controller op enabled kunt zetten

Bij de meeste nieuwe mobo's dien je daar eerst de 3e party IDE drivers voor te laden, het is vaak een J-Micron IDE/SATA chip met een extra e-Sata aansluiting, zoek even op je moederbord cd, en idd dient die ook op enabled te staan in de bios.

De controller kun je in de bios op enabled zetten bij de "OnBoard Devices Configuration" en dan de J-Micron eSATA/PATA controller en die op IDE modus zetten.

Laatst bewerkt:
1. Kabel heeft drie connectors: Blauw voor Mobo, Zwart voor master HDD en grijs voor slave HDD. Ik heb zowel zwart als grijs op de HDD geprobeerd, zonder succes. Welke zou het moeten zijn? Besturingssysteem staat op SATA schijven.
Huh? Wat voor kabel is dat?
2. In mijn oude PC was er geen jumper nodig op de HDD. Zou cable select moeten zijn. Nu misschien wel? Ik heb er geeneen over, kan ik dat makkelijk oplossen om te proberen?
Nope, in je nieuwe pc heb je het ook niet nodig. Zolang je maar 1 ide apparaat aansluit zal dit geen problemen oplvereren.
3. Hoe kan ik zien of de IDE HDD uberhaupt draait?
* leg je hand erop als je de pc aanzet. Voel je hem trillen? dan start ie op.
* leg je oor ernaast als je de pc opstart. Hoor je hem geluid maken? Dan start ie op.
* voel 10 minuten nadat de pc is opgestart aan de harde schijf. Is ie warm? ....
4. Moet ik op het mobo iets jumperen of in Bios om IDE in te schakelen? Kan ik in manual niets van vinden.
nee

Succes

@D2Freak, goed dat je mensen wilt helpen maar kijk dan ook even in de manual van het mobo hoe een IDE schijf op een nieuw mobo moet worden aangeloten.

Dus IDE devices zomaar aansluiten is er niet meer bij, ook voor de CD/DVD IDE devices werkt dat niet meer.

En ook over de 80 polige kabel, verdiep je er dan eerst in de materie, bij een beetje mobo krijg je er zo'n kabel bij met die mooie kleurtjes.

Heren, het probleem is opgelost, zij het met enige stress....

Ik dacht dat de JMicron controller alleen voor een RAID opstelling was, maar deze stuurt kennelijk ook mijn IDE aansluiting. JMicron dus geactiveerd in BIOS en doorstarten. Mijn harde schijf werd direct herkent tijdens opstarten, maar daarna kreeg ik prompt een zwart scherm met alleen een blinkende cursor...deed mij even aan mijn Atari tijd denken.

Wat ik ook deed ik krijg mijn PC niet meer opgestart. JMicron weer uitgeschakeld, maar ook dat hielp niet. Typisch geval van de wal in de sloot.

Ten einde raad default BIOS instellingen weer geladen en tot mijn verbazing werkt alles weer normaal, inclusief IDE schijf. Schiet mij maar lek, maar het werkt...

Bedankt voor de tips!

@D2Freak, goed dat je mensen wilt helpen maar kijk dan ook even in de manual van het mobo hoe een IDE schijf op een nieuw mobo moet worden aangeloten.

Dus IDE devices zomaar aansluiten is er niet meer bij, ook voor de CD/DVD IDE devices werkt dat niet meer.

En ook over de 80 polige kabel, verdiep je er dan eerst in de materie, bij een beetje mobo krijg je er zo'n kabel bij met die mooie kleurtjes.

Sorry maar ik heb een nieuw moederbord, gloedjenieuw zelfs, en als ik ÉÉN ide schijf (dvd/cd) aan wil sluiten, maakt het niks uit waar ik mijn jumper zet. In dit geval durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat het ook niet nodig is.

Verder vroeg ik alleen wat voor kabel het was omdat dit mij niet geheel duidelijk was. Daar kun je een kinderachtig antwoord op geven of een normaal..

sja..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan