pc ziet printer niet in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

rooon

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2008
Heb een Canon MG4200 printer.
Nu heeft die altijd gewerkt via de wifi, maar wilde vandeweek wat printen dus zette de printer aan maar kreeg het niet voor elkaar.
Hij zegt dat er geen printer aanwezig is in het netwerk.
Heb alles nagelopen, de printer ziet de router en heeft er verbinding mee, laptop idem dito.
Heb de drivers en software verwijderd van mijn laptop en opnieuw geinstalleerd, maar bij de installatie gaf die aan dat die geen printer vond. Werkt nu alleen via usb.
Hoe kan dit, ineens lukt het niet meer?
Heb de firewall op mijn lptop ook al uitgeschakeld zonder suc6.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Draai onder windows7

Laatst bewerkt:
Eerst maar eens een instellingenpagina uitdraaien op de printer die aangeeft welk ip-adres die nu heeft. Vergelijk dat met het ip-adres dat jouw laptop heeft. Komen die qua ip-netwerk niet met elkaar overeen, dan kunnen ze niet met elkaar praten.
Voorbeeld:
Stel dat de printer 192.168.2.100 heeft en je laptop 192.168.2.101 dan zouden ze elkaar moeten kunnen zien.
Stel dat de printer 192.168.1.100 heeft en je laptop 192.168.2.101 dan kunnen ze elkaar niet zien.

Zitten ze wel in hetzelfde netwerk, dan moet je kunnen PINGen naar de printer.
In dit voorbeeld:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
in het CMD-venster:
ping 192.168.2.100
(natuurlijk 192.168.2.100 vervangen door wat je op de statuspagina zag).

Werkt dat, dan is er wat anders aan de hand. Mogelijk heb je een TCP/IP poort ingesteld voor de netwerkprinter die (nu) qua adres niet meer klopt met de werkelijkheid.
Kijk in het tabblad Poorten van de Eigenschappen van printer

Tijs.

die 192.168.1 zijn allebij het zelfde, heb gepingt 4 verzonden o ontvangen dus hij ziet hem niet.
zelfde als bij mijn thuisnetwerk dat werkt ook niet meer hier ziet hij de computers ook niet meer.
vreemd.

Kijk (voor de zekerheid) ook even na of je in Netwerkcentrum je gebruikte wifi verbinding als Openbaar of als Thuisnetwerk ziet staan.
Openbaar is niet goed, dat dus wijzigen naar Thuisnetwerk indien het op Openbaar staat.

Tijs.

heb net even mijn router gereset naar fabrieksinstellingen en een oude backup terug gezet.
nu heb ik wel thuisnetwerk en kan ik pingen naar de printer dat werkt wel.
maar krijg de printer nog niet gevonden in het netwerk?

Tsja, probeer eens het volgende:
Check het huidige ip-adres van de printer (dus draai weer een statuspagina uit).
Open de Poorten sectie van de Eigenschappen van de printer en voeg een TCP/IP poort toe, met het ip-adres van printer.
Kies die poort voor communicatie. Druk op Toepassen. Kijk of je naar de printer kunt printen.

Tijs.

hij heeft toch al een TCP/IP poort toegewezen gekregen?

Je hebt de router gereset, dus is het niet zeker dat de printer nog hetzelfde ip-adres heeft. Ook kan het zijn dat jouw tcp/ip poort naar een verkeerd ip-adres wijst voor de printer.
Op een nieuw afgedrukte statuspagina staat het juiste (huidige) ip-adres, gebruik dat dan ook.

Tijs.

ja dat had ik al gekeken, heb naar de ip-adres van de printer gepingt. (was inderdaad veranderd dat adres)
hij pingt ook terug dus zo vind die hem wel, maar niet als ik via de software de printer wil omzetten van usb naar wifi printen, dan vind die hem niet.

Geloof ik meteen, en daar heb ik geen oplossing voor.
Enige wat ik als snelle oplossing zou doen is een nieuwe TCP/IP poort maken en daar naar printen.

Tijs.

heb net ff gezocht op de site van canon zelf en daar een nieuwe installatie bestand gedownload (nieuwere drivers).
heb deze geinstalleerd en nu werkt die wel weer via wifi, vreemd maar ik ben er mee geholpen.
toch bedankt voor het meedenken, je weet zelf meestal niet waar je moet beginnen met zoeken, 2 weten meer als 1.

dus topic kan gesloten worden, alleen blijf ik het vreemd vinden dat die printer van de ene op de andere dag ermee kapte.
Gr,

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan