PCH a200, router als switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

joter

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2004
Ik heb de PCH A200 gekoppeld aan een oude router met een LAN-kabel. De nieuwe router heeft een draadloze verbinding met een laptop en is bekabeld naar de overige 3 PC's. Hoe krijg ik de PCH A200 in het netwerk? Ik zie de PCH niet op het netwerk verschijnen en andersom zie ik op de PCH ook geen windows netwerk. Toen ik de router nog niet als switch ingesteld had kon ik nog gewoon in deze oude router komen, maar dat lukt nu ook niet meer. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

De vraag is vrij simpel, hoe krijg ik de PCH A200 in mijn windows netwerk als ik 2 routers in dit netwerk wil hebben?

Onduidelijke melding: Wat heb je zelf met de PCH A200 gedaan om 'm als switch te gebruiken?

Hieronder een algemene instructie, even aan jou aangepast. De andere router (dus de router waaraan de PCH A200 wordt aangesloten, en die de hoofdrouter is) wordt "provider-router" genoemd in deze instructie:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de PCH A200 zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-router. En daarna de PCH A200 via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de provider-router verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de PCH A200 router:
Je kunt daarna je PCH A200 router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de PCH A200 van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de PCH A200.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de PCH A200, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de PCH A200.
5. Zet DHCP serving uit op de PCH A200.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de PCH A200 uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de PCH A200 een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de PCH A200.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de PCH A200 bedraad met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de PCH A200.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de PCH A200 nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de PCH A200].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de PCH A200 zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de PCH A200 als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Onduidelijke melding: Wat heb je zelf met de PCH A200 gedaan om 'm als switch te gebruiken?
Ik heb de oude router als switch ingesteld, niet de PCH A200.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. De oude router is met een lankabel verbonden met de PCH. Deze kan ik ook niet verbinden met de nieuwe router omdat deze te ver weg is. Het lijkt alsof je ervan uitgaat dat mijn nieuwe router verbonden is met de PCH, maar dat is niet het geval.

Ik snap je hele setup niet meer: De PCH A200 is de provider-router? En je hebt die via de configuratie omgezet naar bridging modus?
Indien ja, dan vind ik dat niet slim: Ik zou de PCH A200 gewoon een router laten zijn en je 'oude router' omzetten naar Switch/accesspoint.
Bedenk dat je aan de provider-apparatuur zo min mogelijk wilt hoeven veranderen, omdat die de verantwoordelijkheid van je provider is, niet die van jou...

Goed, even de instructie omgeschreven, zodat de 'oude router' als switch/accesspoint optreedt ipv. de A200:
a. Zet de A200 weer op routing-modus (anders gezegd: Zet het weer terug zoals het was, dus met routing functionaliteit).
b. Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de 'oude router' zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de A200. En daarna de 'oude router' via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de A200 verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de A200 moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de A200, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de A200 aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de 'oude router' router:
Je kunt daarna je 'oude router' router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (A200). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de 'oude router' van de A200.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de 'oude router'.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de 'oude router', via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de 'oude router'.
5. Zet DHCP serving uit op de 'oude router'.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de 'oude router' uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de 'oude router' een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de A200, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de A200. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de A200 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de A200 al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de 'oude router'.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de 'oude router' bedraad met een LAN poort van de A200.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de A200 ipv. de 'oude router'.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de 'oude router' nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de 'oude router'].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de 'oude router' zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de A200.
Je hebt dus de 'oude router' als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Ik snap je hele setup niet meer: De PCH A200 is de provider-router? En je hebt die via de configuratie omgezet naar bridging modus?
Indien ja, dan vind ik dat niet slim: Ik zou de PCH A200 gewoon een router laten zijn en je 'oude router' omzetten naar Switch/accesspoint.
Bedenk dat je aan de provider-apparatuur zo min mogelijk wilt hoeven veranderen, omdat die de verantwoordelijkheid van je provider is, niet die van jou...

Als de provider-router de hoofdrouter is, nee. De router (Arcadyan ARV7519) die alles regelt zit in de meterkast en van daaruit gaan de kabels naar de pc's, de laptop maakt verbinding met deze router via wifi. De oude router (Siemens SX551) staat naast de PCH en is verbonden met een LAN-kabel.

Op zich lijkt me deze opzet erg simpel, maar ik weet nog niet wat ik moet veranderen zodat alles in 1 netwerk kan. Ik heb geprobeerd om de Siemens als switch in te stellen, maar wellicht is dit niet goed gegaan. Voorheen kon ik wel in deze router komen namelijk, maar nu niet meer (via 192.168.2.1).

Kort gesteld: Als je pc niet in het ip-netwerk zit van de router waar je mee verbonden bent, dan kun je niet de configuratie wijzigen tenzij je je pc een vast ip-adres geeft in de reeks waar je wél moet zijn.
Oftewel: Als je een pc bedraad verbind met een van de LAN aansluitingen van de Siemens, dan moet je de pc op zijn IPv4 een ip-adres geven in de 192.168.2.x reeks, bijv. 192.168.2.100 (subnetmasker: 255.255.255.0)
Je zou dan wél in de setup moeten kunnen komen van de Siemens.

En: wat is nu de setup?
a. Van ARV7519 naar PCH en van PCH naar Siemens?
b. of van ARV7519 naar Siemens en van Siemens naar PCH?
c. of zowel de Siemens als de PCH verbonden op hun eigen LAN-aansluiting op de ARV7519?
En nee, deze setup is niet simpel, maakt niet uit welke van de 3 setups je het over hebt.

Tijs.

Bedankt Tijs,

Dan is het denk ik setup b (zo wil ik het iig wel instellen), maar dit heb ik nog niet werkend. Optie c kan bij mij niet.

Welke ip-adresreeks gebruikt de ARV7519 op zijn LAN-gedeelte? Je zult namelijk zowel de Siemens als de PCH een ip-adres moeten geven in die reeks (als je ze tenminste ooit nog wilt kunnen configureren).

a. Je zult in ieder geval in de Siemens moeten degraderen tot accesspoint/switch. Dat betekent ook dat je in de configuratie ervan moet komen (zie mijn vorige posting hoe dat zou moeten werken).
De Siemens ontdoen van DHCP serving etc., dus de instructies zoals ik ze in mijn eerste posting deed, met het verschil dat je voor PCH A200 moet lezen "Siemens" en voor provider-router "ARV7159"
b. Als je zegt dat de PCH A200 al is gedegradeerd tot accesspoint/switch, dan hoef je daar verder niets aan te doen, behalve aansluiten op een LAN-aansluiting van de Siemens.
c. Samengevat gaat de Siemens uiteindelijk via een LAN aansluiting aan de ARV7159 verbonden worden en de PCH A200 via een LAN aansluiting op een LAN aansluiting van de Siemens. Je raakt aan deze setup op de ARV 1 LAN-verbinding kwijt, op de Siemens 2 LAN-verbindingen en op de PCH A200 weer 1.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Welke ip-adresreeks gebruikt de ARV7519 op zijn LAN-gedeelte? Je zult namelijk zowel de Siemens als de PCH een ip-adres moeten geven in die reeks (als je ze tenminste ooit nog wilt kunnen configureren).

192.168.2.*

a. Je zult in ieder geval in de Siemens moeten degraderen tot accesspoint/switch. Dat betekent ook dat je in de configuratie ervan moet komen (zie mijn vorige posting hoe dat zou moeten werken).
De Siemens ontdoen van DHCP serving etc., dus de instructies zoals ik ze in mijn eerste posting deed, met het verschil dat je voor PCH A200 moet lezen "Siemens" en voor provider-router "ARV7159"

Dit heb ik ook geprobeerd, vandaar dat ik zij dat de oude router (Siemens) als switch ingesteld was. Ik zal dit morgen goed instellen.

c. Samengevat gaat de Siemens uiteindelijk via een LAN aansluiting aan de ARV7159 verbonden worden en de PCH A200 via een LAN aansluiting op een LAN aansluiting van de Siemens. Je raakt aan deze setup op de ARV 1 LAN-verbinding kwijt, op de Siemens 2 LAN-verbindingen en op de PCH A200 weer 1.
Ik denk dat dit niet gaat lukken. De ARV kan niet op de Siemens via een LAN aansluiting.

Beide routers moeten dus aan elkaar verbonden zijn om ze in een netwerk te hebbeN

Zal er (zodra/als het gelukt is) erop neerkomen dat alle routers in het IP-netwerk 192.168.2.x ip-adressen hebben aan de LAN-kant.
Natuurlijk mogen die ip-adressen niet overlappen met elkaar en niet mogen voorkomen in de DHCP reeks.
Dus (voorbeeld):
Stel dat de ARV heeft als LAN ip-adres: 192.168.2.1 en via DHCP uitreikt vanaf 192.168.2.60 dan zouden de Siemens en A200 bijv. kunnen krijgen:
Siemens: 192.168.2.2
A200: 192.168.2.3

Tijs.

Is het ook mogelijk om de twee routers draadloos aan elkaar te verbinden? Ze staan echt te ver van elkaar om er een kabel heen te trekken.

Dat hangt van de mogelijkheden van beide routers af.
Ondersteunen ze WDS, dan maak je een kans. Ondersteunen ze beiden (of één) geen WDS, dan zie ik zo snel geen opties.
PS1: Gegeven dat het 'simpele' routers zijn verwacht ik dat minstens 1 van beiden geen WDS kan.
PS2: Wellicht heeft iemand een andere mening over hoe deze 2 routers mét behoud van draadloze mogelijkheden voor pc's/laptops 'aan elkaar geknoopt' kunnen worden zónder WDS te gebruiken.

Ik zou trouwens alvast beginnen met het correct degraderen van de Siemens tot accesspoint. WDS etc. kan altijd later nog worden ingesteld, want (indien correct uitgevoerd) kun je nog altijd instellingen doen op de Siemens via zijn LAN ip-adres. Hopelijk heb ik goed begrepen dat de router die 'in de buurt staat' van de ARV de Siemens is, en niet de PCH, dus dat je de PCH zónder kabel wilt verbinden aan Internet en de Siemens mét kabel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zal een nieuw topic openen met de vraag hoe de twee routers draadloos aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Ik heb ook even gezocht en kwam ook uit op de WDS oplossing. Blijkbaar heb ik geluk want beide routers ondersteunen WDS. Ik las wel dat DHCP op beide aan moet blijven, dus ik weet niet of bovenstaande methode nog werkt?
De PCH en Siemens staan naast elkaar en daar wil ik dan ook een LAN-verbinding tussen hebben. Ze staan beide ook ongeveer even ver van de ARV. Internet is niet belangrijk voor de PCH of de Siemens, als ze in het thuisnetwerk verschijnen dan ben ik al blij.

Zover ik weet doet alleen de 'hoofd' (WDS-)router DHCP. Per slot is het de bedoeling dat je (met 2 (of meer) draadloze routers) 1 draadloos (ip-)netwerk creëert. Dat werkt nooit goed samen met meerdere DHCP servers op dat netwerk.
Ik heb iets dergelijks werkend gehad hier, met 2 Apple Airport Express routers. Ik moet me toch wel héél sterk vergissen, of alleen 'de hoofd-Airport' deed DHCP serving...

Tijs.

Internet en het netwerk is erg traag geworden. Ik heb voorheen al geprobeerd om de PCH met wifi door een dongle (xtreamer antenna) te verbinden, maar deze pakt hij niet op (wel zichtbaar, maar krijg het niet werkend). Nu probeer ik beide routers met elkaar te verbinden om de PCH in het netwerk te krijgen, maar inmiddels zit ik eraan te denken om gewoon de dongle te verkopen en een goedkope powerline aan te schaffen (ik neem aan dat de PCH dan wel meteen in het netwerk gaat zitten).

In jouw geval (waarin je zegt dat kabels trekken vanaf de provider router niet kan/niet optimaal is) zou powerline inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan