pci bus frequentie waar in bios?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker37

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Mijn moederbord kon met overclocken niet de pci-bus frequentie aanpassen. Kwam laatst op een forum waar mensen dat zelfde probleem bespraken. Kon daaruit opmaken dat er een nieuwe bios was waarmee het wel kon. Heb die bios nu maar zie niet waar het dan zou kunnen (Er stond er op die pagina ook nog het één en ander over op en dacht ook dat ik een bladwijzer voor de pagina had gemaakt maar kan hem niet meer vinden). Dus of iemand hier een idee heeft waar ik ongeveer wezen moet.
Gaat om een asus p5kpl-am moederbord , had bios 1516 en moest geupgrade naar 0518 (heb zelf 0603 nu, andere lukte niet, maar het is dus een recentere versie waar het wel mee zou moeten kunnen (lijkt mij). Dus iemand ?????????

Laatst bewerkt:
Waarom zou je de pci-e bus aan willen passen??
Die staat standaard op 100. Hoger kan je videokaart mollen

Omdat die nu uit het gareel loop zeg maar. Volgens mij moet die op 100 gezet, om hem 1 op 1 te laten lopen, maar tijd geleden alweer, zal schemaatje op internet eerst weer eens opzoeken.
Dat is waar het om gaat dus in de eerste plaats, om hem 1 op 1 te laten lopen.

Laatst bewerkt:
Een PCI-e bus staat standaard op 100, dat is de frequency waar deze op werkt.

Een PCI-e bus staat standaard op 100, dat is de frequency waar deze op werkt.

Dan staat volgens een schemaatje dat ik ooit las (kan zo gouw niet meer vinden waar,
maar weet 99,8 procent zeker dat dat de waardes waren) alles zoals ze daar zeiden,
dan zou die 1 op 1 moeten lopen (fsb : dram) maar hij loopt 4:5.

Laatst bewerkt:
FSB -Dram is geen PCI-e.. dat is iets totaal anders.

Maar de verhouding FSB-geheugen hoeft niet perse 1:1 te zijn.
Dit is alleen vaak tijdens overklokken om zo een hogere kloksnelheid te krijgen.
Het geheugen is meestal de "bottleneck" bij 775 configuraties

FSB -Dram is geen PCI-e.. dat is iets totaal anders.

Maar de verhouding FSB-geheugen hoeft niet perse 1:1 te zijn.
Dit is alleen vaak tijdens overklokken om zo een hogere kloksnelheid te krijgen.
Het geheugen is meestal de "bottleneck" bij 775 configuraties

Was een overclock voor e6600 dat je de fsb op 333 had, de ram op 667 en nog iets (pci bus frequenty dacht ik eerst maar zal wat anders zijn dan) vastgezet op honderd. En de fsb dram verhouding zou dan automatisch op 1:1 moeten gaan volgens dat schéma (kan niet meer vinden helaas, anders kon ik het even wat beter nakijken). Nu haalt mijn pc die fsb op 333 net niet, dacht als ik toch precies alles instel volgens dat schema, dan misschien net wel. Plus het is ondertussen een blinde obsesie geworden om die verhouding 1:1 te krijgen.

Laatst bewerkt:
Nog even wat over gelezen, en belangrijk was dat je de pci bus frequenty op 100 (hij staat al wel op honderd maar het vastzetten is even waar de nadruk op ligt) vast zet. dus dat die niet mee omhoog en omlaag gaat als je de fsb gaat verhogen.
Heeft hier ook iemand me eens een programmaatje aangeraden om er voor te gebruiken, namelijk "cpufsb" maar daar moet je wel eerst wat gegevens invoeren en ik kom maar op 1 van de 4. Moederbord merk: "check", type:"staat er niet tussen" en pll fabrikant en pll type weet ik beide niet wat het zijn. Iemand daar een flauw benul van?

Laatst bewerkt:

Dat had ik al vermeld in m'n eerste reply :)
PCI-e bus is een vaste waarde, die schuift niet mee met de nbormale bus.
Dus als er 100 in je bios staat, blijft hij 100.

Voor de rest ken ik dat programmatje niet. helaas

Dat had ik al vermeld in m'n eerste reply :)
PCI-e bus is een vaste waarde, die schuift niet mee met de nbormale bus.
Dus als er 100 in je bios staat, blijft hij 100.

Voor de rest ken ik dat programmatje niet. helaas[/QUOTE

Het is alweer even geleden dat ik dit alles door heb gelezen.
En als die pci bus dan vast staat, en je zet de dram op 667 en de fsb op 333 (helft (+/-) van die 667, dan zou die ram dinges ratio toch 1:1 moeten zijn volgens mij, maar hij is bij mij nu
4:5. Op site waar ze dat deden , deden ze ook nog iets met pci clock synchronization mode, maar die optie zit er bij mij niet.

Paar uur later:
Hij gaat echt pas naar de 1:1 ratio als je voorbij een bepaald punt bent, herinner ik me nu, dus pas bij 333 of zeker weten 334, had hem op 332 want daarboven startte die niet op, loop hem dus net mis. Bij 334 krijg ik bsod en bij 333 komt die noch tot het windows scherm maar daar loopt die dan vast. Jammer maar helaas, case closed. .................................................of timings iets aanpassen ??? .............................. NOOO, case CLOSED (beetje scitzo).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan