PCI-e x16 = PCI Express x16??

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasperloil

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2007
Hallo, ik heb een vraagje over de PCI sloten, ik vroeg me af of
PCI-e x16 een verkorte benaming is voor PCI Express x16

Ik had namelijk via het forum een goedkoop videokaartje gevonden (want ik heb er nu een 128mb onboard videokaart in zitten, en dat is ook niet echt wat om spellen mee te spelen) Dit is de videokaart die ik via het forum had gevonden (hier klikken)

maar ik vroeg me af of hij in mijn computer past dat is deze (hier klikken) (hieronder staat een screenshot van het middelste gedeelte van deze site)

ciaoscaleojbx5.jpg

(Klik hier voor een grotere weergave)

Ter verduidelijking!: zoals je hierboven ziet (in het rood omkaderd) zit in deze computer GeForce 7300 SE met een PCI Express x16 aansluiting, maar zoals ik al eerder zei in mijn computer niet, dan moet die insteeksleuf toch leeg zijn en dan kan ik die ATI Sapphire Radeon X1650 PRO er toch in stoppen?

zou iemand mij hier een antwoord op kunnen geven?

Laatst bewerkt:
Het is een PCE-e onboard die van dezelfde "bus" gebruikt maakt al zou er een slot (aansluiting) op zitten, die "bus" is de ingang van de/een northbridge van de chipset.

Je hebt dus geen aparte PCI-e x16 slot op je moederbord, alleen onboard.

Uitleg over PCI-e wat heel wat anders is als PCI, wat ook een slot is die met een bus is geschakeld maar ook alle onboard periphicals worden via die PCI bus geschakeld.

Verschil is dat de PCI bus via de southbridge gaat en de PCI-e over de northbridge.

975X-chipset-layout.jpg

Misschien wordt het nu wat duidelijker?

Laatst bewerkt:
Het is een PCE-e onboard die van dezelfde "bus" gebruikt maakt al zou er een slot (aansluiting) op zitten, die "bus" is de ingang van de/een northbridge van de chipset.

Je hebt dus geen aparte PCI-e x16 slot op je moederbord, alleen onboard.

Misschien wordt het nu wat duidelijker?

Het bovenstaande antwoord is me een beetje onduidelijk,
want hoezo staat er op die site (van ciao-shopping.nl) dan dat er in die andere computer (is hetzelfde als mijn computer, maar er zit geen geforce in) een een nvidia geforce zit met PCI Express x16 - insteekkaart. (zie het onderstaande plaatje in het rode kader)

ciaoscaleojbx5.jpg

(Klik hier voor een grotere weergave)

Aangezien er bij mij een on board videokaart in zit, lijkt het me logisch dat die PCI-e sleuf dan leeg is er ik er de videokaart van ATI in kan stoppen(deze hier klikken) omdat deze ook een pci-e aansluiting heeft

of klopt dit niet?

edit: ik heb wel een beetje verstand hoe een computer van binnen in elkaar zit, maar van het bovenstaande plaatje, waarvan ik het wel fijn vind dat die er staat, heb ik netzoveel verstand van als een koe van warm eten, niets dus.

Met alle respect, heb je misschien iets simpelers ofzo, wat elke boerenl.u.l. begrijpt ;)

Laatst bewerkt:
wat is je budget voor je videokaart (hoeveel euro heb je er voor over) ?

nou, €100 op zijn hoogst (over €10 méér hoor je mij niet klagen), maar zoals ik al eerder zei, ik heb (naar mijn mening) al een mooi videokaartje gevonden voor een mooie prijs (deze hier klikken). Ik wil er alleen zeker van zijn dat hij in mijn computer past (zie mijn vorige bericht voor de specificaties van mijn computer), niet dat ik hem eerst weer 2x terug kan sturen, wat weer extra tijd en geld kost.

Laatst bewerkt:
Ik heb zonet effe een blik geworpen in de binnenkant van mijn computer, en het was een PCIE 16 (x1),stond er namelijk onder, dat is dus ook achterhaald

oja, dat (x1) (achter PCIE 16) is omdat er maar 1 PCIe poort in zit.

@ dark: Bedankt voor het wijzen op de andere videokaart, maar je begrijpt wel: hoe goedkoper hoe liever. Die ATI heeft 2x zo veel geheugen. en is ook nog goedkoper. aangezien ik toch niet zó heel vaak game is die ati een mooi kaartje voor die prijs lijkt me dan, toch?

Laatst bewerkt:
Het aantal geheugen heeft totaal nix met het spelen van games te maken ;) aan 128 MB heb je al genoeg. Maar 3 tientjes duurder en stukken beter ! Maar het lot licht in jouw handen alleen ik raad je liever die 8600gt aan:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan