PCI IDE controller??

Status
Niet open voor verdere reacties.

M.Obbes

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2002
Beste mensen
Ik heb een Bora Pro moederbord en ik kan maar tot ongeveer 30Gb gaan maar ik wil graag meer schijfruimte hebben.
Nou heb ik gehoord/gelezen dat je ook een zogenaamde PCI IDE controller kan aanschaffen die je dan in een PCI slot moet doen en dan kan je daar je harde schijven op aan sluiten en dan kan je wel gaan tot 180Gb of hoger.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen??, en hoe dat precies in z'n werk gaat( hoe zo'n slot er uit ziet enzo)
Mvg Robert

Meestal volstaat een Bios update al. Dit kost niets, als je het zelf doet. Zoek eerst uit welke bios je nodig hebt. Geef hier anders aan welk mobo en bios + versie je hebt.

Je kunt natuurlijk een idekaartje ( pci) plaatsen om meer schijven te kunnen plaatsen.
Maar het heeft inderdaad te maken met wat je moederbord / bios eigenlijk aan kan. Dus is het mogenlijk om een biosflash te doen. Kijk even op de site van de fabrikant en meestal is er een flashproggie te downloden die je dan op flop zet en er vervolgens mee opstart( hoeft niet altijd), en dan te laten runnen.

suc6 Harry.

agp-or-pci-or-isa.jpg

http://www.computer-land.nl/index.php?page=beschrijving&prodid=2970
En een voorbeeld, voor de prijs, maar er zijn natuurlijk talloze anderen.

Maar inderdaad zoek eerst eens uit of er geen bios update voor is.

Ik heb een Bora Pro moederbord maar ik weet niet waar de bios-versie kan vinden.
ik vind het wel een risico om de bios te upgrade want als het verkeerd gaat dan heb je een probleem en dan ben je verder van huis.

Een bios flasher geeft je soms ook de mogelijkheid om je bestaande bios te saven op diskette.

Kijk eens op je bios chip wat daar voor nummer op staat. Niet te vinden? Kijk dan eens goed naar je bios nummer onderaan je beeld als je de pc opstart. Druk dan snel op pause. Schrijf dit (lange) nummer op en gooi dat door google.

Er zijn ook programmaatjes voor het vaststellen van je bios id, maar welke dat zijn weet ik even niet meer.

Mocht ik de bios update hebben gedaan hoe weet ik dan tot hoever ik kan gaan uitbreiden.

De wijzigingen staan meestal in een txt file bij de biosupdate's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan