Pclos Wlan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sponzenbroekske

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Wlan op men PCLOS doet het niet, ik heb nochtthans madwifi en ndiswrapper met de correct driver, bij mijn systeem kan je zien welke hardware er aanwezig is men laptop acer aspire 3680, het gaat om een atheroskaartje (vandaar madwifi)
Over die madwifi nog: tijdens het booten kun je bij de laadbalk op esc drukken en dan kan je zien wat hij laadt en of het al dan niet met succes was, hij geeft dan tijdens die opstart ergens aan dat hij madwifi aan het installeren is (of ik het nu al heb geinstalleerd via synaptic of niet, hij doet het altijd) en dat duurt toch een seconde of 10 en dan zegt gij dat het niet is gelukt ==>tijdverspilling vind ik dit, kan ik dat uitzetten op 1 of andere manier?

Je kan beter, denk ik, zorgen dat het wel gaat werken. Dan dat laden tijdens het booten uit gaan zetten.(tenzij je het als huiswerk ziet.)
Zet die driver die je hebt voor je kaartje in je /home/jij/ map
Ga naar je PCC en klik op tabje 'Netwerk & Internet' en kies vervolgens voor `nieuwe interface instellen bladibla'.
Kies dan voor 'draadloos' (duh!)
En kies dan voor de optie 'Windows stuurprogramma met ndiswrapper.'
Doorloop/klik je erdoorheen en kijk wat er gebeurd.(je zult de plek van de te installeren driver moeten aanwijzen/bladeren)

Die madwifi driver ga je zodoende soort van 'installeren' met ndiswrapper. Dan blijft er nog over dat je hem dus verder goed moet instellen voor je netwerk.

Ik had dat al allemaal gedaan, hij geeft wel aan dat ik een draadloze verbinding zou kunnen maken, maar ik ontvang mijn eigen netwerk niet, dus het werkt niet, ik heb de methode zoals jij hebt beschreven NOG eens goed doorlopen, maar ik kan dus nog steeds selecteren dat hij via draadloos internet moet werken, maar hij vindt geen netwerk, ik zit nogthans dicht genoeg (in dezelfde kamer als de router, 6m ervandaan).:confused:

En doe je ook de advanced settings invullen? Of laat je je ip door DHCP toewijzen?
Of is je ESSID verborgen?(netwerknaam) Welke encryptie gebruik je?

Laatst bewerkt:
Welke PCLOS gebruik je? (2007 NL of een andere) En heb je de de kernel al ge-update? Of werk je met de standaard kernel van de livecd? Doe die dan eens updaten naar 2.6.22.15.tex3 Niet meteen je oude eraf halen, dan kun je via die kernel je systeem weer in komen mocht er iets niet goed gaan. Dan opnieuw vanuit Synaptic je madwifi installeren dan pakt hij hopelijk wel.

Tussen 2 haakjes toch weer PCLOS proberen?

Welke PCLOS gebruik je? (2007 NL of een andere) En heb je de de kernel al ge-update? Of werk je met de standaard kernel van de livecd? Doe die dan eens updaten naar 2.6.22.15.tex3 Niet meteen je oude eraf halen, dan kun je via die kernel je systeem weer in komen mocht er iets niet goed gaan. Dan opnieuw vanuit Synaptic je madwifi installeren dan pakt hij hopelijk wel.

Tussen 2 haakjes toch weer PCLOS proberen?

PCLOS 2007 Gnome edition, nee ik heb de kernel nog niet geupdate, hoe doe je dat? ik heb kernel 2.6.22.15tex1
Men Wlan probleem is opgelost, ik heb al op men eigen netwerk gesurft :cool:, het netwerk op universiteit vond hij niet, maar dat zal dan nog wel komen, ik heb nochthans niets anders gedaan dan daarvoor om het werkende te krijgen. Maar de madwifi tijdens de verbose hebben we nog wel: instaling madwifi.....(duurt een seconde of 10) bad exit status: 10 installing skipped.

Tussen 2 haakjes: ik wou het naast men ubuntu zetten om het helemaal uit te kleden en daar 1 programma op te zetten dat dan op PCLOS zou draaien, maar ik geraakte dan niet meer op men ubuntu, dus overgeschakeld naar PCLOS en deze keer met meer succes, al heeft hij af en toe een freez, ik heb het gevoel dat ubuntu stabieler is, maar standaard is PCLOS schoner.

(...)ik heb de kernel nog niet geupdate, hoe doe je dat?(...)
Dat hoeft niet echt als je die GNOME versie gebruikt. Maar ik las op het forum van PCLOS, dat het kon helpen.
Maar je kan het doen door in Synaptic te zoeken op kernel (ff naar beneden scrollen, dan zie je een heleboel kernels) en dan eentje te installeren. Dan heb je bij de volgende keer opstarten een nieuwe optie in je grub. Hij is dan nog niet de standaard. Maar dat is dan weer te realiseren in het PCC en dan de 'opstarten' tab, optie 'instellen hoe het systeem opstart' en dan de nieuwe als standaard zetten.(is een vinkje) Bij jou zal het echter in het engels zijn denk ik.
(..)ik wou het naast men ubuntu zetten om het helemaal uit te kleden en daar 1 programma op te zetten dat dan op PCLOS zou draaien(...)
Waarom download je dan niet de minime die is zo goed als kaal, alleen het minimale staat erop.(directe link)
PCLinuxOS zei:
Here is a little MiniMe 2008 (296mb) you can play with and customize the way you want. Comes with 2.6.22.15 kernel, Alsa 1.0.15 and a very basic KDE 3.5.8 desktop. This is a minimal LiveCD that is bootable, plus it can be installed. Add in your own background, window decoration, localizations, preferred applications and supporting libraries to fully trick out your desktop. In addition you can remaster your own custom version of PCLinuxOS. Have fun!

Ik heb nog een paar probleempjes met PCLOS, al even een korte lijst:
-AWN start niet automatisch op, nochthans staat het in system>prefrences>control center>sessions correct ingesteld (om te zien of die launchcommands juist zijn zet ik een snelkoppeling op de menubalk of desktop en dan kijk ik in prefrences voor de commandline, vandaar: CORRECT ingesteld)

-in de verbose opstart modus zie ik dat ntpd failed tijdens de opstart, ik weet niet of het belangrijk is en mss dat ik dat moet oplossen, maar hoe?

-via mijn menubar geraak ik niet in mappen en kan ik bepaalde applicaties niet starten, via de awn bar gaat dit feilloos

-een schoonheidsfoutje: bij de opstart laadt hij eerst de oude icoontjes en zie je die dus ook eerst voor 2sec, voor de nieuwe icoontjes er komen, kan ik de oude vervangen en de nieuwe als default zetten om dit zo op te lossen en hoe moet ik dat doen?

-En mss dat ik nog een vraag post over elisa mediacenter, dit werkt namelijk niet, hij start op en zegt dat ik de instellingen moet configureren volgens de homepage van elisia, maar elisia komt boven alle vensters te staan en ik dus niets meer doen, dan noodgedwongen de laptop op de foute manier af te zetten.

-En dan nog in de verbose mode staat dat laptopmode is enable maar niet in gebruik (:confused:), ik heb een laptop dus die mag enable zijn en IN GEBRUIK zijn ook.

Ik denk dat ze dat zo een beetje zijn, als je (Fantjedus) 1 van de vragen niet weet dan zeg je het maar en dan begin ik een nieuwe vraag met dat onderwerp voor eventueel meer hulppersonen aan te trekken.
Over die minimal: ik ga eerst dit oplossen en dan gaan we dat proberen.

EDIT: verslag over de nieuwe kernel: hij wilt nog steeds de madwifif installeren en krijgt bd exit status 10, maar nu heeft ndiswrapper dat ook en hij krijgt bad exit status 101, ik heb wel ergens in de verbose gelezen dat de autoinstall niet is aangeduidt in de dkms.gonf voor het programma zd....., mss dat dat zo op te lossen is? (ik heb wel WLan verbinding)

Laatst bewerkt:
Gozer wát een problemen hebt jij toch altijd met PCLOS:p

Natuurlijk heb ik niet op alles een antwoord (helaas), want je komt met te veel aanzetten waar ik totaal geen verstand van heb. Zoals AWN gebruik ik niet en daarover weet ik ook niks. Elisa net zo. Maar je kunt denk ik altijd het beste als je problemen krijgt meteen op de website van het product kijken. heel veel zaken worden misschien daarop al uitgelegd.
Er komen echter wel een paar dingen in mij op als ik die waslijst van je zie en wel deze:
  • AWN en Elisa. Wist je van te voren dat PCLOS die je zou bieden of was je aan het raggen door Synaptic en heb je de hele bende aangevinkt? En heb je van AWN gelezen wat er in synaptic bij staat?(en zie dit kijk eens of dat je verder helpt. Misschien kan je wel meer antwoorden vinden daar.)
  • Ik heb het idee dat je met je neus door de dmesg gaat en alles waar unabled of failed staat als iets fouts ziet. (type maar eens dmesg in een terminal) Dat slaat nergens op, je PC wordt grondig geïnspecteerd bij opstarten. Dat is nodig om hem goed te kunnen aansturen. En daarom krijg je weleens dat er iets wordt getest door het besturingssysteem wat niet kan. En dat wordt enkel maar gemeldt.
  • Die 'laptop mode' weet je wat dat is? Nee? Nou niet zeuren dan als er niks verkeerd gaat.. Dat is trouwens een instelling die bij mij hetzefde staat, op mijn laptop. En die heeft alles draaien als een tierelier.(Gaat trouwens over de stroom toevoer tijdens opstarten.(enabled, inactive = op netstroom & enabled, active = op accu) Net even getest, dat kan jij ook he;).)
  • Dat van die icoontjes doet hij dat ook na een keertje herstarten of was dat enkel de eerste keer dat je opnieuw opstartte? (Kan ook liggen aan je videokaartje)
  • Voor je ntpd probleem mag je even zelf zoeken. Maar het zit ergens in je PCC tabje Systeem > systeem diensten in/uitschakelen.(tweede optie links boven) En heeft te maken met je systeem klok
Ohja over je kernel nog, dat hoefde niet persé. Maar toch, kijk eens in je Synaptic, en zoek eens op 'madwifi', heb je dan het dkms pakket op je PC staan?(de bovenste van de drie die je te zien krijgt als je zoekt op 'madwifi')

En dit nog: Als je PC vastloopt druk dan eens op CTRL+ALT+F1, F2 of F3. log in met je eigen naam en type dan eens 'top' (zonder '') en kijk welk proces je bovenaan hebt staan en je PC doet stallen.(hoog CPU) Als je die kent en de juiste rechten hebt (2de kolom) dan druk je op 'k' (zonder '') en type je vervolgens de cijfers van de 1ste kolom (van dezelfde regel) gevolgd door een 'enter' en nog eens 'enter'. Nu heb je dat proces gekilled als je daarover de juiste rechten had iig. En zou je met CTRL+ALT+F7 terug kunnen naar je desktop.(niet zomaar iets killen wat je niet bekend voorkomt.)

Andere manier: Druk weer CTRL+ALT+F1 en log in. Type vervolgens 'ps aux | grep jouwprogje' (zonder '' en in dit geval elisa) Je krijgt dan een opsomming van alle processen met bijv. elisa in de naam. (opgesomd in kolommen: user, pid, cpu, mem etc.) Doe vervolgens typen 'sudo kill pid' (zonder '' en voor pid de bijbehorende cijfers.) Dan nog even je eigen wachtwoord en gekilled is je progje. En keer terug naar je desktop (CTRL+ALT+F7)

Mocht dit niet werken dan heb je nog de CTRL+ALT+BACKSPACE daarmee herstart je je X server. En kom je weer bij je inlogscherm.

tot slot nog enkel linkjes:

Ik hoop dat je zo weer even verder kunt knutselen,
Fantje

Gozer wát een problemen hebt jij toch altijd met PCLOS:p
Tja, maar ik geef niet op, en nu ben ik niet overhaast te werk gegaan, en mijn windowkaders zijn ook weggevallen, als ik emerald start heb ik ze terug maar ik vind het anders wel goed zonder kaders :D

AWN en Elisa. Wist je van te voren dat PCLOS die je zou bieden of was je aan het raggen door Synaptic en heb je de hele bende aangevinkt? En heb je van AWN gelezen wat er in synaptic bij staat?(en zie dit kijk eens of dat je verder helpt. Misschien kan je wel meer antwoorden vinden daar.)
Met elisia kunnen er problemen voorkomen als je gnome gebruikt, maar ja er zijn genoeg mediaspelers. AWN heb ik van ubuntu, hij werkt behoorlijk maar enkel als compiz draait en dat start wel vanzelf op, mss zijn het de opstarttijden? dat awn na compiz moet opstarten of zo iets.

Ik heb het idee dat je met je neus door de dmesg gaat en alles waar unabled of failed staat als iets fouts ziet. (type maar eens dmesg in een terminal) Dat slaat nergens op, je PC wordt grondig geïnspecteerd bij opstarten. Dat is nodig om hem goed te kunnen aansturen. En daarom krijg je weleens dat er iets wordt getest door het besturingssysteem wat niet kan. En dat wordt enkel maar gemeldt.
Ik wil dit OS behouden, maar dan moet het behoorlijk werken, dus mocht het een fout zijn dan kan ik het al oplossen, maar als je zegt dat het niets is dan is ook goed.

Dat van die icoontjes doet hij dat ook na een keertje herstarten of was dat enkel de eerste keer dat je opnieuw opstartte? (Kan ook liggen aan je videokaartje)
Ik heb dat bij elke opstart (GM945 intel chipset256MB shared)

Ohja over je kernel nog, dat hoefde niet persé. Maar toch, kijk eens in je Synaptic, en zoek eens op 'madwifi', heb je dan het dkms pakket op je PC staan?(de bovenste van de drie die je te zien krijgt als je zoekt op 'madwifi')
Dat heb ik allemaal al geprobeerd, dat stond in de eerdere posts.

En dit nog: Als je PC vastloopt druk dan eens op CTRL+ALT+F1, F2 of F3. log in met je eigen naam en type dan eens 'top' (zonder '') en kijk welk proces je bovenaan hebt staan en je PC doet stallen.(hoog CPU) Als je die kent en de juiste rechten hebt (2de kolom) dan druk je op 'k' (zonder '') en type je vervolgens de cijfers van de 1ste kolom (van dezelfde regel) gevolgd door een 'enter' en nog eens 'enter'. Nu heb je dat proces gekilled als je daarover de juiste rechten had iig. En zou je met CTRL+ALT+F7 terug kunnen naar je desktop.(niet zomaar iets killen wat je niet bekend voorkomt.)

Andere manier: Druk weer CTRL+ALT+F1 en log in. Type vervolgens 'ps aux | grep jouwprogje' (zonder '' en in dit geval elisa) Je krijgt dan een opsomming van alle processen met bijv. elisa in de naam. (opgesomd in kolommen: user, pid, cpu, mem etc.) Doe vervolgens typen 'sudo kill pid' (zonder '' en voor pid de bijbehorende cijfers.) Dan nog even je eigen wachtwoord en gekilled is je progje. En keer terug naar je desktop (CTRL+ALT+F7)

Mocht dit niet werken dan heb je nog de CTRL+ALT+BACKSPACE daarmee herstart je je X server. En kom je weer bij je inlogscherm.
Dat ga ik proberen te onthouden :p

PCC? hoe geraak ik daar? wat is dat?

Laatst bewerkt:
PCC = PCLOS Controle Centrum (Mijn excuus voor het zo onduidelijk wezen)
Daar kom je door in je menu's te kijken en te zoek naar 'Uw computer configureren' niet verwarren met het 'Configuratiescherm'. Maar sneller is 'sudo drakconf' typen in terminal ( zonder '' ) En is te vergelijken met "mijn configuratiescherm" van Windows.

Welke icoontjes heb je het over eigenlijk, je bureaublad of je panelen, of allebei? En je hebt dus niet echt 256 MB dat wordt er later erbij gepakt van je RAM (trager dan direct van je videokaart), als het nodig is tot aan de 256MB. En aangezien je Compiz en nog meer trucks gebruikt kan het daar aan liggen, de traagheid, van die icoontjes. En als je allemaal progs laat starten bij opstarten is hij daar vooral druk mee.
AWN heb ik van ubuntu, hij werkt behoorlijk maar enkel als compiz draait en dat start wel vanzelf op, mss zijn het de opstarttijden? dat awn na compiz moet opstarten of zo iets.
Dat zou je na kunnen kijken. Laat hem niet automatisch opstarten, en start hem na het gehele opstart proces op. Als je wil kan je voor al je programma's die je graag hebt lopen een script schrijven. En die activeren nadat je PC helemaal opgestart is. Dat doe ik ook. Het voordeel is dat mijn PC snel opstart want hij begint kaal en laad bijna niks bij het starten. Ga ik chillen dan klik ik op een icoontje en verrek al mijn favoriete progjes starten na elkaar op. Maar ga ik werken dan mag hij kaal zijn. En hoeven bijv. compiz, amarok, pidgin, xchat, liferead en pan niet te lopen. Maar dat is misschien nog te veel.
en mijn windowkaders zijn ook weggevallen, als ik emerald start heb ik ze terug maar ik vind het anders wel goed zonder kaders
Weggevallen kaders, nou als jij ermee kan leven. Maar is natuurlijk niet de bedoeling. Start de 'compiz fusion icon' eens. En klik erop met je rechtermuisknop. En kijk eens bij 'select windows decorator' waar die op staat. Verander die dan eens en kijk wat het effect is. Verder kun je daar nog in de 'settings manager' kijken bij tabje voorkeuren kijken naar "onderliggend systeem" op de eerste tab. Welke backend je hebt. En daarmee experimenteren. Soms komen de kaders daarmee terug.

Toch blijft je madwifi verhaal vreemd. Als het echt zo irritant is dan zou ik zorgen dat ik de drivers had (je kan met Synaptic het pakket downloaden en nog niet installeren) en dan alles van madwifi eraf gooien en vervolgens opnieuw installeren. En dan eens kijken wat het resultaat was.

Succes maar weer,
Fantje

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan