PDF maken lukt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Havee
  • Startdatum Startdatum

Havee

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2025
Ik wil op het rapport middels een knop een PDF maken en opslaan ergens naar keuze (wellicht de optie om een voorafingesteld pad te volgen?) Wie helpt me? Krijg het niet voor elkaar

Bijlagen

Dat is prima te doen, al zou ik daar een extra knop voor gebruiken. In bijgaand voorbeeld die toegevoegd aan je formulier.
Heel vreemd (en zeer ongebruikelijk) is dat je de voettekst gebruikt voor je subformulier, en je knoppen in de detailsectie zet. Ik heb dat, purist als ik ben, uiteraard als eerste gelijk omgedraaid :).

Bijlagen

Het is een beetje verwarrend hoe de navigatie is in de applicatie en hoe je bij een bepaalde factuur uitkomt.
Ik heb het nu maar even zo gemaakt dat je frmFacturen moet openen. Dan verschijnt in ieder geval de enige factuur. Op dat formulier heb ik een knop gezet om de factuur op te slaan als pdf. Knoppen op het rapport zijn mijns inziens niet nodig.
Vooraf kan/moet je een locatie kiezen waar het rapport opgeslagen moet worden. Open daartoe het formulier frmLocatie en kies via de zoekknop een (andere) locatie. om de locatie te bewaren heb ik een nieuwe tabel gemaakt.

Bijlagen

Heren OctaFish en xps351,
Dank voor jullie snelle antwoorden en aangereikte opties.
De locatie van xps351 vind ik niet zo spannend, omdat de gemaakte en verstuurde facturen, in een map worden opgeslagen die net zo heet als de klantnaam.
OctaFish's optie met de PDF zou ik graag meer controle over hebben qua naamgeving (factuurnummer-Klantnaam.pdf) zou prima zijn. Is het opslaan van die PDF te combineren met die PDF als bijlage in een e-mail te hangen?
Het rapport zelf is ook nog een zooitje natuurlijk, er komt amper data mee.
Stapje voor stapje maar.. :)
Fijne zondag allen!

De locatie van xps351 vind ik niet zo spannend, omdat de gemaakte en verstuurde facturen, in een map worden opgeslagen die net zo heet als de klantnaam.
Fijn om dat te horen. Te meer omdat je in je vraag schreef:
wellicht de optie om een voorafingesteld pad te volgen?
Je komt nu met allerlei nieuwe wensen ten aanzien van naamgeving en locatie die wij natuurlijk niet konden weten.

Sorry als ik het verkeerd verwoord heb, ik bedoel (en denk dat dit kan) het automatiseren van de opslagplaats door de klantnaam te vangen en die te gebruiken bij een eerder gedefinieerd pad, bijv D:\Klanten\ hieronder komen dan de mappen met de betreffende klantnaam.

Dat kan. Kijk in de code, en zie hoe ik de bestandsnaam van de pdf samenstel. Diezelfde techniek kun je gebruiken om een mapnaam aan te maken. Met de commando's DIR en MD kun je een klantenmap automatisch maken, als die nog niet bestaat (MD geeft een foutmelding als de map al bestaat).

Aangezien deze club 'HelpMij' heet, en niet 'MaakVoorMij', zou ik het op prijs stellen als je het eerst zelf probeert, en daar leer je zelf ook veel meer van dan óns gelijk aan het werk te zetten, terwijl je zelf achteroverleunend in een gemakkelijke stoel gaat zitten wachten tot wij het (en liefst snel) aanleveren. Het is tenslotte voor ons géén baan.

Kom je er niet uit, dan wil ik uiteraard graag naar jouw poging kijken en daarbij assisteren.

Dat zijn nogal wat aannames die je over mij en mijn instelling doet.
Laat maar verder, kom er wel uit met AI
Doei!

Jammer dat je er zo over denkt. Hoewel mijn collega-helper het misschien een beetje ongenuanceerd verwoordt, ben ik het wel met hem eens. Je geeft de indruk een reeks wensen op ons af te vuren in de verwachting dat we het wel even voor je fixen.
Dat je nu uitstapt is ook vervelend voor ons omdat het werk en de tijd die we er in gestoken hebben nu verloren lijkt.
Zoals je zelf al schreef, stapje voor stapje. Daar had ik je best bij willen helpen. Sterker nog, om voorbereid te zijn op een volgende stap (van jou) heb ik alvast een nieuwe versie gemaakt die een map per klant maakt en de factuur mailt via Outlook (klassiek).
Benieuwd wat AI er van bakt. Een voordeel is in ieder geval dat die nooit boos wordt.

Dat zijn nogal wat aannames die je over mij en mijn instelling.
Ik doe geen aannames, en Peter heeft het (op één bepaalde opmerking na, die ik volledig aan hem laat na) keurig verwoord.
Als je denkt dat AI het beter kan, dan heb je mijn zege. Tot nu toe heb ik alleen lachwekkende antwoorden van ChatGPT gekregen op (in mijn ogen best simpele) vragen. Voor simpele standaardzaken komt er nog wel iets bruikbaars uit, zoals code om een bestand op te slaan via een FileDialog. Maar dan nog: waar zit voor jou het leerproces? En is jouw opmerking dat je naar AI stapt niet juíst het bewijs dat ik dan gelijk heb?

AI is de laatste tijd enorm verbeterd en geeft nu best goede resultaten. Het vergt wel wat ervaring om de juiste prompt in te voeren, en je hebt natuurlijk ook een basiskennis nodig om het resultaat te evalueren.

Maar, en dat blijf ik herhalen, je leert er geen ruk van. Er gaat niets boven zelf doen, zelf leren. Eventueel met wat externe hulp. AI is, en blijft, afhankelijk van bestaande informatie die AI bij elkaar scharrelt. Deugt die informatie niet (of niet helemaal), dan deugt de oplossing ook niet. Ik kan je heel wat AI 'oplossingen' laten lezen die lachwekkend slecht zijn.

Dus dan stel je een Word vraag, krijg je een op het eerste gezicht prima oplossing, loop je die na en dan blijken er instellingen te moeten worden aangepast die niet bestaan. Dat zeg je dan tegen AI (bijvoorbeeld:
"Ik zie ook geen SUBSTITUE veld") en dan is het antwoord:

"Je hebt helemaal gelijk — en dit is het doorslaggevende punt:
👉 Word (ook Word 365) heeft géén TEXT-functie en géén SUBSTITUTE-veld of -functie in veldcodes.
Wat ik eerder beschreef bestaat in Word simpelweg niet. Dank dat je dit scherp ziet."
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

Kortom: AI kost óók een heleboel tijd, en dan is het nog maar zeer de vraag of je wat aan de antwoorden hebt. En als je de kennis niet hebt om de gegeven antwoorden te controleren, wat schiet je er dan mee op? Wij (de helpers) hebben het op de ouderwetse manier geleerd. Niks mis mee, en vooral blijven propageren.

Een tip: je kan misschien wat tijd steken in bijstudie en leren hoe je een goede prompt te schrijven. Op het werk hebben we een cursus over hoe je AI best gebruikt. En eerlijk, als je het goed gebruikt, kan AI je heel wat tijd besparen.

Terug
Bovenaan Onderaan