• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

PDF via SMS uit excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

AjaciedNick

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2012
Ik heb in excel voor heel veel personen een busplanning gemaakt. Deze werd altijd uitgeprint en aan de chauffeur gegeven. Later is daarbij gekomen dat voor elke passagier een SMS krijgt met de gegevens (waar, hoe laat hij/zij verwacht word). Nu proberen we het nog eenvoudiger te maken voor deze tijd en willen we het papier vervangen.

Het zou mooi zijn als dit als plaatje meteen via de whatsapp/mail naar de bepaalde chauffeur gaat (chauffeur wisselt, dus nummers/mail ook). Het hoeft niet persee opgeslagen te worden, we hebben nog een excel bestand voor de controle.

Laatst bewerkt:
je kunt via SMS geen files versturen, dus hoe gaat dat deel in zijn werk? kun je beter iedereen whatsapp oid geven op zijn telefoon en dan zo distribueren.

Dan via whatsapp of mail. Maar kan dit met een druk op de knop ?
En ik krijg net te horen niet via PDF maar als plaatje.

Beste Nick, zoals je aangeeft zou er een afbeelding verstuurd moeten worden via WhatsApp, let er wel op, dat de afbeelding dan in dit geval, van dusdanige kwaliteit is, dat het goed leesbaar is voor de chauffeur, wat je zou kunnen doen (aangezien het om afbeeldingen gaat) is een Google Drive map of iets dergelijks aanmaken, zodat de eventuele afbeeldingen opgeslagen worden/blijven in mappen met daarbij bijvoorbeeld de datum, zodat ze de afbeelding niet persé op hun telefoon hoeven te hebben ( op deze manier kan er ook gebruik gemaakt worden van oudere toestellen ) en dan staan ze toch opgeslagen in een ''cloud''.

Is dit een idee?

Groet,
HH

nee, het excelbestand heeft nu grote lettertypes waardoor het op een smartphone duidelijk leesbaar is. Daarnaast is het voor oost-europese werknemers die alleen smartphone hebben die toch niks doen met google drive of iets dergelijks.

Beste Nick, ik denk dat het in dit geval het makkelijkste is, dat je een groepsapp aanmaakt met de desbetreffende chauffeurs, zodat je per naam met behulp van ''@Persoon'' kunt vermelden, voor wie deze afbeelding bedoelt is.
Verder zou ik mij zo 1,2,3, ook niks kunnen bedenken..

Groet,
HH

Screenshot werkt niet het is per keer 2á3 paginas lang dit kan ik nu kopieren naar paint en dan heb ik het als plaatje, maar wil deze vanuit excel als plaatje door kunnen mailen

Code:
Sub M_snb()
   c00 = "G:\OF\voorbeeld.gif"
   Range("A1:G40").CopyPicture

With Sheets(1).ChartObjects.Add(100, 100, Range("A1:G40").Width, Range("A1:G40").Height).Chart
     .Paste
     .Export c00, "GIF"
     .Parent.Delete
   End With

With CreateObject("Outlook.application").createitem(0)
      .to = "chauffeur_01@touringcar.nl"
      .Subject = "overzicht"
      .attachments.Add c00
      .send
   End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Misschien een idee om dit andersom te ontwerpen. Begin eens met een gedetailleerde beschrijving van welke informatie bij wie beschikbaar moet zijn, aangevuld met een overzicht over welke technische middelen je kunt beschikken om dit te realiseren. Van daaruit kun je dan kijken welke tools het meest geschikt zijn om je doel te bereiken.

Nu werk je namelijk andersom. Je blijft voortborduren op de reeds ingeslagen weg en probeert steeds een stapje verder te komen. Lovenswaardig, maar niet de meest structurele oplossing. Zeker niet op de langere termijn.

Mijn advies. Laat excel los voor dit soort zaken. Vertaal je Excel naar een database en zet er een paar formulieren voor, voor de nodige input en output. Dan is het aan de achterkant een eitje om een SMS, Whatsapp, Whatever te versturen naar wie dan ook en ik elk gewenst formaat.

Code:
Sub M_snb()
   Range("A1:G40").CopyPicture

With Sheets(1).ChartObjects.Add(100, 100, Range("A1:G40").Width, Range("A1:G40").Height).Chart
     .Paste
     .Export c00, "GIF"
     .Parent.Delete
   End With

.Subject = "overzicht"
      .attachments.Add c00
      .send
   End With
End Sub

Ik krijg hier de fout op deze regel

Code:
   With Sheet(1).ChartObjects.Add(100, 100, Range("C2:E77").Width, Range("C2:E77").Height).Chart
     .Paste
     .Export c00, "GIF"
     .Parent.Delete
   End With

Ik heb het bereik aangepast naar mijn gewenste bereik, het staat op het tabblad Smartphone.
Moet ik nog iets meer aanpassen daar?

Vergelijk jouw tekst eens met de mijne.....

75 rijen rijhoogte ("C2:E77") om 40 rijen ("A1:G40") weer te geven ?

Code:
Sub Knop1_Klikken()
   Range("C2:E77").CopyPicture

With Sheets(1).ChartObjects.Add(100, 100, Range("C2:E77").Width, Range("C2:E77").Height).Chart
     .Paste
     .Export c00, "GIF"
     .Parent.Delete
   End With

.Subject = "overzicht"
      .attachments.Add c00
      .send
   End With
End Sub

runetime "1004" error.
En als ik debug doe geeft hij deze regel aan:
Code:
   With Sheets(1).ChartObjects.Add(100, 100, Range("C2:E77").Width, Range("C2:E77").Height).Chart

vervang eens door:

Code:
With Sheets(1).ChartObjects.Add(100, 100, 100, 200).Chart

Uiteraard had ik dit ook aangepast, maar vanwege had deze in dit bericht standaard gelaten, evenals het email.

dit is de code, geeft dezelfde fout weer
Code:
Sub Knop1_Klikken()
   c00 = "Z:\Flowcharts\Busplanning\Voorbeeld.gif"

With Sheets(1).ChartObjects.Add(100, 100, 100, 200).Chart
     .Paste
     .Export c00, "GIF"
     .Parent.Delete
   End With

.to = "nickschapendonk@bamvermeer.nl"
      .Subject = "overzicht"
      .attachments.Add c00
      .send
   End With
End Sub

Helpt het resizen van de chart?
Code:
Sub Knop1_Klikken()
    c00 = "E:\Users\user name\Documents\Voorbeeld.gif"

With Sheets(1).ChartObjects.Add(10, 10, 10, 10)
      [COLOR=#FF0000]  .Width = Range("C2:E77").Width
        .Height = Range("C2:E77").Height[/COLOR]
        .Chart.Paste
        .Chart.Export c00, "GIF"
        .Delete
    End With

.To = "nickschapendonk@bamvermeer.nl"
        .Subject = "overzicht"
        .Attachments.Add c00
        .Send '.Display
    End With
End Sub
Bron: https://stackoverflow.com/questions/26044791/vba-chart-object-1004-error
Getest met windows7en en office2007nl.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug