PDF wordt winmail.dat

marjan1983

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2008
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me hier helpen.
Ik heb het probleem dat als ik een pdf verstuur dit bij sommige mensen in de mail als een winmail.dat bestand binnenkomt.
Ik heb dit zelf bijvoorbeeld ook als ik naar mijn eigen mailadres mail, wordt deze op de pc in outlook gewoon als pdf getoond. Maar dezelfde mail op mijn telefoon als winmail.dat.
Nu heb ik me er al eens eerder in verdiept en weet ik dat de instellingen van de mail op html of platte tekst moeten staan. Dit heb ik al zo ingesteld. Maar dan nog wordt het bestand niet goed weer gegeven.
Wie weet hoe dit kan?

Met vriendelijk groet,

Marjan

Gebeurt dit naar een specifiek mailadres (die niet van belang is voor is), of consequent naar iedereen die je mailt? Want ik kan mij indenken dat sommige organisaties dit uit veiligheidsoverwegingen kunnen blokkeren, eventueel in combinatie met andere triggers van tekens van spam/malware.

Een winmail.dat-bestand heeft niks met PDF'jes te maken. Het is een bijlage van Microsoft Outlook, verzonden met behulp van Rich Text Format (RTF) om de opmaak en bijlagen te behouden. Omdat RTF een Microsoft-eigen formaat is, wordt het vaak weergegeven als een winmail.dat-bestand in e-mailclients die niet compatibel zijn met Outlook, omdat deze het niet standaard kunnen lezen. Het bestand bevat opmaakinformatie en eventuele bijlagen die met de e-mail zijn verzonden.

Nee, betreft niet een specifiek mailadres. Heb het idee als de ontvanger de mail niet ontvangt in outlook maar een ander mailprogramma dan wordt het onjuist wordt weergegeven.

Zie mijn edit hierboven ⬆️

Staat de PDF als bijlage er wel bij als je in de Verzonden Items kijkt?
Het staat allemaal los van winmail.dat.

Oke duidelijk. Ja de pdf staat er wel bij als bijlage.

Stel ik mail mijzelf een pdf bestand. Als ik mijn mail via de pc open in outlook. Kan ik ook gewoon de pdf openen. Maar als ik hetzelfde mailtje open op de mail op mijn telefoon heb ik alleen winmail.dat

Dan wordt de PDF dus verwijderd door de mailserver. Zal wel met veiligheid te maken hebben.
Misschien zit er wel iets in wat het als virus/malware triggert. Of misschien is de PDF iets te groot qua omvang waardoor die door de mailserver wordt verwijderd.

Test het eens met andere kleine bijlages.

Nou de pdf zit wel gewoon in de mail die ik binnenkrijg in outlook, dus wordt niet verwijderd.

Dus je veronderstelt in het begin dat de PDF wordt omgetransformeerd tot winmail.dat, terwijl ik daarna concludeer uit mijn kennis en analyse dat winmail.dat heel wat anders is, en wat terzijde kan worden gelegd.

Dus de conclusie is dat de PDF bij één ontvanger niet aankomt bij de mail, maar wel bij jouw als je het test?

Ja, klopt. zo is het wel.

Het is maar net met welk programma de ontvanger de mail opent. Is dat met outlook dan wordt de mail en bijlage goed weergegeven.

Gebruik iemand een mailprogramma op bijv. van apple of app op telefoon dan wordt de pdf weergegeven als winmail.dat.

Ik heb mijn vorige bericht even teruggetrokken. Ik had mij even ergens in vergist.
En wat gebeurt er als je jouw mail in HTML of platte text stuurt?

Ik verstuur het juist in html om dit te voorkomen. En ook met platte text heb ik het geprobeerd.
Blijf hetzelfde probleem houden.

Als de ander het in winmail.dat ziet, dan stuur je het dus in RTF-modus.

Dat is een oer-oude-modus (waarin ik mij nooit heb verdiept, omdat ik het niet nodig had, en HTML de tijd ingehaald heeft) waarbij alle layout-zaken en bijlages in een apart winmail.dat werden opgeslagen. Ik wist wel enigszins wat het deed, maar ik wist niet dat bijlages er ook onder vielen.
Mea culpa...

• Ga naar Bestand → Opties
  • Klik links op E-mail
  • Zoek de sectie Berichten opstellen
  • Bij Berichten opstellen in dit berichtformaat:
    ➜ kies HTML of Platte tekst
  • Klik op OK om op te slaan
Als het probleem blijft, kan je dan stapsgewijs vertellen wat je precies doet nadat je Outlook opent?

Blijkbaar is het toch echt als RTF. Kan je precies en exact vertellen wat je doet nadat je Outlook opent?
En over welke versie hebben we het dan?

Ja hij lijkt het te verzenden als RTF terwijl de instellingen toch goed staan. Daarom snap ik het ook niet.

Ik mail met office 365.

Bedoelt u met stap voor stap de instellingen bekijken of bedoelt u een mail aanmaken?

Ik bedoel: Stap voor stap wat je doet om de mail te versturen, die uiteindelijk in RTF de deur uitgaat met een winmail.dat. na het openen van Outlook; Elk klikje op elk knopje, elk stapje.

Nieuwe email, afzender toevoegen, onderwerp toevoegen, bestand toevoegen, Bericht typen en verzenden.

En die afzender, zoek je die op in een adresboek in Outlook? Of vul je die in vanuit je blote hoofd?

Via welke provider gaat de mail? Gebruik je misschien Exchange of de online dienst van Microsoft 365?

Terug
Bovenaan Onderaan