PDFCreator wil niet opstarten met Excel/VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchOirs

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Goedemorgen,

Zoals de titel al zegt, heb problemen met een PDFCreator die ik gebruik, om van een Word Document een PDF document te maken, met gebruikmaking van Windows7 / Excel 2003 / VBA

Heb de gedownloade PDFCreator nu werkende (zie draadje https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/960009-PDF-Creator) maar de foutmelding als ik probeer een PDF document te maken met deze PDFCreator blijft nog staan.

De Foutmelding is: Fout 429 tijdens uitvoering: ActiveX onderdeel kan geen object maken
Deze komt bij de "rode regel) hieronder.
Code:
Private Sub OpslaanPDF()                           ' Reglement/Updating omzetten naar en PDF
  Dim objWord, pdfjob As Object, objDoc As Object, TB As Workbook, sPDFName As String, PDFBestand As String, txt As String, strPrinter As String

Set TB = ThisWorkbook
  sPDFName = IIf(PDFNaam = "", "GeenNaam", PDFNaam) & ".pdf"    ' als PDF Info niet bestaat dan GeenNaam

If VlagPDF = "Update" Then sPDFPath = TB.Sheets("Control").Range("AI49")                ' Path waar PDF's opgeslagen wordt vorr de Updates
  If VlagPDF = "Reglement" Then sPDFPath = TB.Sheets("Control").Range("AI56")             ' Path waar PDF's opgeslagen wordt voor het Reglement
  If VlagPDF = "Uitleg" Then sPDFPath = TB.Sheets("Control").Range("AI59")                ' Path waar PDF's opgeslagen wordt voor het Reglement

PDFBestand = sPDFPath & sPDFName              ' PDFBestand = sPDFPath + sPDFName + extensie (.pdf)
  Set objDoc = GetObject(WrdPDFNaam)            ' verwijzing naar GetObject zijnde [PDFBestand = sWrdPath + sWrdName + extensie]
  Set objWord = objDoc.Application              ' haal het doel van Microsoft Word-applicatie object
  objWord.Visible = True                        ' maak de MS Word zichtbaar

[COLOR="#FF0000"]Set pdfjob = CreateObject("PDFCreator.clsPDFCreator")[/COLOR]     ' objectverwijzing naar pdfjob
  If Dir(PDFBestand) <> "" Then                             ' als PDF file (PDFBestand) al bestaat
    txt = MsgBox("Het bestand: " & PDFBestand & " bestaat al !" & vbCrLf & "Wilt u deze overschrijven ?", vbYesNo, "Check File")
    If txt <> vbYes Then objWord.Application.Quit wdDoNotSaveChanges: Exit Sub  ' sluit het document en Word af zonder saved changes
  End If
  With pdfjob
    If .cStart("/NoProcessingAtStartup") = False Then   ' als pdfjob niet wil starten
      MsgBox "Can't initialize PDFCreator.", vbCritical + vbOKOnly, "PrtPDFCreator"
      Exit Sub
    End If
    .cOption("UseAutosave") = 1                         ' gebruik AutoSave aan ???
    .cOption("UseAutosaveDirectory") = 1                ' gebruik AotoSave Directory aan ???
    .cOption("AutosaveDirectory") = sPDFPath            ' locatie waar PDF file wordt opgeslagen
    .cOption("AutosaveFilename") = sPDFName             ' naam waaronder PDF file wordt opgeslagen
    .cOption("AutosaveFormat") = 0                      ' 0 = PDF
    .cClearCache
  End With

objWord.ActivePrinter = "PDFCreator"
  objDoc.PrintOut                                       ' Print the document to PDF
  Do Until pdfjob.cCountOfPrintjobs = 1                 ' Wait until the print job has entered the print queue
    DoEvents
  Loop
  pdfjob.cPrinterStop = False
  Do Until pdfjob.cCountOfPrintjobs = 0                 ' Wait until PDF creator is finished then release the objects
    DoEvents
  Loop
  pdfjob.cClose
  Set pdfjob = Nothing
  strPrinter = ActiveWorkbook.Worksheets("Control").Range("AI8") & " " & ActiveWorkbook.Worksheets("Control").Range("AM8")  ' leest standaard printer in
  objWord.ActivePrinter = strPrinter
  objWord.Application.Quit wdDoNotSaveChanges           ' sluit het WORD document en WORD af zonder saved changes
  Set objWord = Nothing
End Sub
Heeft iemand een idee of ervaring ermee?

Vr. Gr.
Dutch

p.s. nog enige aanvullende info:
Gebruik 2 PC's
Degene die ik vernieuwd hebt PC 7
En PC 8 welke perfect werkt met de "oude" PDFCreator.

Verschil in installatie is dat:
op PC 7 de PDFCreator onder C:\ProgramFiles\PDFCreator staat, is automatisch gebeurd bij install.
en op PC 8 staat deze onder C:\Program Files (x86)\PDFCreator

Weet niet of dit enig verschil maakt voor aansturing object??

Laatst bewerkt:
Het vermoedelijke probleem zit hem in het Register.

Zoeken, Zoeken

https://appuals.com/how-to-fix-runt...ct is, therefore, unavailable to Visual Basic.

Solution 1: Perform an SFC scan
Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Windows\system32>Sfc/scannow

Systeemcontrole wordt gestart. Dit proces kan enkele minuten duren.

Verificatiefase van systeemscan wordt gestart.
Verificatie is 100% voltooid.
Er zijn beschadigde bestanden gevonden, maar deze kunnen niet allemaal worden he
rsteld.

De details zijn opgenomen in CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. Bijvoorbeeld
C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log

C:\Windows\system32>

Gecheckt als administrator met windows verkenner, maar krijg geen machtiging om het Log te openen, Toegang wordt geweigerd??? Iemand een idee?

Solution 2: Re-register the affected application
Gecheckt en werkt. PDFCreator start op

Solution 3: Re-register the file specified by the error message
Geeft foutmelding kan niet worden geladen??

Laatst bewerkt:
Heb je .Net framework ook geïnstalleerd?

Goedenavond HSV,

Zeker, heb Microsoft .Net Framework 4.8
en Microsoft .Net Framewordk 4.8 (Nederlands)

Download 3.0 er eens bij.

Gedownload en geprobeerd te installeren.

Krijg foutmelding:

Microsoft .Net Framework 3.0 SP1
Dit product wordt niet ondersteund op het Vista-besturingssysteem

Heb geen Vista maar Windows 7

Helaas

p.s. vanaf PC 8: Hier is ook geen andere versies van Microsoft .Net Framework geinstalleerd.

Alleen Microsoft .NET Framework 4.8
em Microsoft NET Framework 4.8 (Nederlands)

Laatst bewerkt:
Helaas, gaat niet lukken.

Probleem maybe verkeerde installatie volgorde..

Dan maar voor de 3e keer alles eraf :-(

Laatst bewerkt:
En met 3.5 ?

@DutchOirs, zonder dat ik een oplossing weet voor jouw vraag; Waarom werk je met zulke stokoude software? Om bestaande processen door te laten lopen dat kan ik nog begrijpen maar om nieuw te ontwikkelen lijkt mij dan niet meest logistische keuze.
Naar aanleiding van jouw vraag toch maar even Excel-2003 geïnstalleerd maar wel in een Win10 omgeving. (Wel leuk die nostalgische UI):d

Hoi VenA,

Tja waarom Windows 7 en niet 10.

Gewoon omdat ie goed werkt.
Heb ook oudere software Office 2003
Werkt allemaal perfect, alleen je moet niet overnieuw gaan installeren :-(
Probleem wat ik had is:

Heb een programma lopen onder Excel 2003, waarbij via Word PDF's worden gemaakt.
Draaide allemaal als een tierelier en nog steeds op m'n andere pc.
Probleem waar ik tegen liep dat de PDFCreator niet meer geinstalleerd kon worden (site was weg)
Dus een nieuwe geinstalleerd en deze werkt gewoon onder windows.
Probleem is alleen nu nog dat de aansturing via VBA niet wil.
Je probeert van alles en vanmiddag alles er weer over nieuw opgezet.

p.s. HSV zal morgen even kijken of dat helpt.

Heb je het idee dat de oudere versie er eerst op moet voor de nieuwste?

Laatst bewerkt:
Nee, welk versie het eerst maakt niet uit.
Dat schijnt met Excel-versies wel zo te zijn.

Goedemorgen HSV,

Gebruik dus Windows 7 met Office pakket 2003. Dus Excel 2003.

Dus zou Microsoft .Net Framework 4.8 eerst eraf moeten halen
Dan .Net Framework 3.5 installeren en testen.
Als dat werkt zou ik evt. .NET Framework 4.8 kunnen proberen te installeren?

Heb net alles er overnieuw op dus en installatie volgorde ook iets aangepast
Deze eerst even test.

Gr.

Laatst bewerkt:
Nee, je hoeft niets te verwijderen.

ok, bijna alles weer op de rit met nwe install.
Zal vanavond dat proberen.

p.s. Had PDFCreator versie 1.7.3 erop zitten
Heb nu versie 4.2.0 geinst.
Zal dit nog wat uitmaken?

Dacht het zelf niet, maar hoe meer zielen :-)
Gaat om de aansturing en is een bekende foutmelding. Dus mb aansturing vanuit windows.

vrijdag 28-05-2021.
Weer even tijd om te zoeken. Kwam dit tegen:

Solution 1. Run System File Checker. Runtime error429 is a kind of system error. System File Checker is the most commonly used tool to fix corrupted system files.
Solution 2. Restore Your System to an Earlier State. Some users found they encountered ActiveX error 429 after installing the Windows updates. ...
Solution 3. Re-register the Program. If you encounter the 429 error on a specific program, you can try re-registering the program to fix it.
Solution 4. Re-register the Specified File. If the runtime error429 points to a specific.OCX or DLL file, which probably indicates the file is not registered correctly in the registry.
Solution 5. Run Full System Scan for Malware. In addition, the virus and malware are also responsible for the runtime error 429. ...

Dacht dat probleem in oplossing 4 zit.

https://appuals.com/how-to-fix-runtime-error-429-on-windows-10-and-earlier-versions/

Laatst bewerkt:
HSV,

Geprobeerd om 3,5 te installeren.
Niet gelukt, kreeg de melding dat ik in het configuratiescherm bepaalde windows onderdelen moest in-of uitschakelen.
Gaf niet aan welke?

HSV,

Geprobeerd om 3,5 te installeren.
Niet gelukt, kreeg de melding dat ik in het configuratiescherm bepaalde windows onderdelen moest in-of uitschakelen.
Gaf niet aan welke?

Vraagje. Kan men een update handmatig overzetten van de ene pc naar de andere?

Om jezelf te quoten lijkt mij overbodig. Wat bedoel je met een update handmatig overzetten? Normaal gesproken worden er allerlei aanpassingen in gerelateerde bestanden doorgevoerd. Daarnaast worden er waarschijnlijk aanpassingen in het register gedaan.
Tenzij je op een PC werkt zonder internetverbinding zou ik jou adviseren om de hele handel eens te upgraden. Windows 7 wordt, voor zover ik weet, niet meer ondersteund voor thuisgebruikers. Zie https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/ondersteuning-voor-windows-7-is-be%C3%ABindigd-op-14-januari-2020-b75d4580-2cc7-895a-2c9c-1466d9a53962

De nieuwere versies van office is even wennen maar hebben wel veel voordelen. Jouw oude bestanden zijn in de meeste gevallen gewoon te gebruiken.

Goedendag VenA,

Dat quoten ging per ongeluk, sorry

Even met iets anders bezig geweest en nu weer verder met dit probleem.

De vraag was of je een updating van de ene pc over kon zetten op de andere pc?

Probleem zit hem hier
Code:
Set pdfjob = CreateObject("PDFCreator.clsPDFCreator")     ' objectverwijzing naar pdfjob
Dan komt de Foutmelding: Fout 429 tijdens uitvoering: ActiveX onderdeel kan geen object maken

Dan vraag je, je af of je wel de juiste versie Actieve X op je PC hebt?
Heb u versie 11 op de pc

Laatst bewerkt:
PDFCreator onder WinXP en Office 2000 werkt nog immer vlekkelings.
Les 1 in automatisering: van wat werkt: afblijven !

ben ik helemaal met je eens snb,
maar zoals ik in het begin heb verteld, moest alles er overnieuw opzetten en toen kwam die foutmelding.

Schijnt een veel voorkomend iets te zijn met VBA. Of het nu aan een Direct X ligt of een verwijzing, kom er nog niet uit en zie ook nergens nog een adequate oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan