PDF's in de database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Access2010

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2011
Forum,

Mede dankzij de hulp via dit forum ben ik erin geslaagd een goed werkende database te maken. Nu kwam de vraag naar boven of het mogelijk is om in de database ook relevante correspondentie in de vorm van een PDF te hangen.

Mijn database is een schademanagementdatabase. Het zou prettig zijn alle aan de schade gekoppelde documenten die gescanned worden als PDF aan de schade te koppelen.

Wie kent een oplossing of een verwijzing naar een topic??

Met dank

Access2010

De gescande documenten zijn pdf documenten en die zou je vanuit de database willen openen? Is dat wat je bedoeld?

Met Application.FollowHyperlink Me.Document kun je een pdf laten openen. Die zet je bijvoorbeeld bij de Dubbelklik gebeurtenis van het tekstveld.

Dank, maar mij als visueel ingestelde nog niet duidelijk.

Er is een schadeformulier (PDF), correspondentie naar verzekeraar, tegenpartij enz. allemaal PDF's.

Ik stel mij voor da tik een knop PDF maak in mijn database behorende bij een schade en als ik daarop klik ik naar de documenten ga die betrekking hebben op de schade.

Wil ik iets dat niet (simpel) kan?

Je loopt zo van het een in het ander heb ik het idee.

Access2010

Volgens mij moet dat vanaf 2007 ietwat eenvoudiger kunnen. Iets met een bijlage, maar dat moet ik even nakijken thuis. Ik heb hier geen Access 2010.

Of begrijp ik nu dat je een map op het netwerk wilt openen waar alle klant documenten instaan?

Octafish,

De database staat niet in een netwerkomgeving. De gegevens die ik wil openen zijn sec de gegevens betrekking hebbende op de schade.

Access2010

Wat Michel meer bedoeld is: Wil je, vanuit de database, het document openen, of de map waarin de documenten staan.

Wat het meest eenvoudig te realiseren is. Stel mij voor dat je het op je schijf zet in een map. Alleen hoe koppel je dan e.e.a. Ik zie voor mij een laatje daarin alle correspondentie en dan een link naar die lade. Dan krijg je het probleem denk ik dat je de link steeds zelf moet maken. Als mijn database als een runtime elders draait,( wat de bedoeling ook gaat worden) kom je dus niet in de "bron".

Excuus, blijf mij realiseren dat ik nog steeds een junior ben.

Access2010

Daar kun je weinig aan doen, daar groei je vanzelf overheen ;)
Je moet bedenken hoe je het in je db wilt zetten. Je kunt bijvoorbeeld een aparte tabel maken voor alle documenten, die je aan de personen koppelt. Per persoon zie je dan welke documenten er zijn. Of je hangt het aan een case of project. Maakt niet zoveel uit. Als het om enkele documenten gaat, kun je die in je formulier dan met een dubbelklik openen (FollowHyperlink). Mits, en dat wil nog wel eens foutgaan op netwerken, de Padverwijzing voor alle gebruikers hetzelfde is. Als voor gebruiker A het bestand op de F-schijf staat, maar bij gebruiker B heet diezelfde schijf ineens H-schijf, gaat het natuurlijk niet lukken. Een andere optie is om een knop te maken die de Explorer opent, eventueel met de gekozen map als uitgangspunt. Dan kan een gebruiker zelf op zoek naar de juiste pfd.
De plek van de db maakt daarbij niet uit, die mag voor elke gebruiker op een andere schijf of lokatie staan. Zolang de documenten maar gestandaardiseerd worden opgeslagen.

Mits, en dat wil nog wel eens foutgaan op netwerken,

Volgens mij heeft TS aangegeven dat er geen sprake is van een netwerk, dus dat probleem speelt helemaal niet.

Als mijn database als een runtime elders draait,( wat de bedoeling ook gaat worden)

Dat betekend dus, dat iedere gebruiker zijn eigen database krijgt met een eigen map met eigen pdf documenten?

Het is de bedoeling dat ik bedrijven mijn database in licentie geef als ik daar mijn werkzaamheden verricht. Zij hebben dus hun eigen access runtime database met schadedocumenten op de computer.

Access2010

Dat riekt dan toch naar een constructie waarbij je met verschillende gebruikers bij dezelfde bestanden op een netwerk moet kunnen komen... Of niet? Als alles op de lokale pc draait, kun je het wat makkelijker instellen, maar dat lijkt mij bedrijfstechnisch toch niet de meest optimale constructie...

Michel,

Bij de meeste transportbedrijven is er maar 1 medewerker die de zaken invoert en behandeld, daarom heb ik voor de constructie gekozen zoals omschreven. Moeten het niet te zwaar aanzetten. De database is een hulpmiddel om schadekosten te managen.

Access2010

Volgens mij maakt het aantal gebruikers van db of documenten ook helemaal niet uit; het enige dat je af moet tikken is dat een pdf-bestand (als je met bestandsverwijzingen gaat werken) gegarandeerd op eenzelfde lokatie kan worden gevonden door het programma. Als dat zo is, gaat het prima werken. Kunnen we de focus weer op de oorspronkelijke vraag leggen.... Is die eigenlijk al beantwoord, of weet je het nog steeds niet?

Michel,

Als we terug gaan naar de oorspronkelijk uitgangspositie, is het mij nog niet geheel duidelijk.

Ik hoor graag.

Access2010

Heb je al een idee van wat je zou willen? Een map openen en zelf zoeken naar een bestand, of een tabel vullen met documenten, die dan per case gerangschikt kunnen worden geopend?

Dat betekent dan dat je elk pdf-bestand apart wilt opslaan? En dus (bijvoorbeeld met dubbelklikken) wilt openen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan