Peer-to-peer / 2 routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

CWhore

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2005
Hallo,

Ik heb 2 vraagjes. De eerste: Kan ik 2 routers op dezelfde lijn aansluiten? Dit om te voorkomen dat ik nog een draad door het huis moet trekken. Ik heb al op internet zitten zoeken, maar ik wordt er niet echt wijs uit. Want de ene keer lees ik dat het wel kan, en de andere keer niet.

En mijn tweede vraag: Als ik de RJ-45 stekker/kabel uit mijn router in een usb netwerkadapter zoals deze (http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=LRUL01&showTechData=true) doe, en in de pc boven ook zo'n ding erin prik, kan dit dan werken als een peer-to-peer netwerk, waarbij de pc beneden niet perse hoeft aan te staan? (Vanwege die kabel die ik in die usb netwerkadapter heb gedaan...)?

Alvast bedankt!

Hangt er van af wat je precies wil doen met die 2 routers. Je kan 1 router met de buitenlijn (internet) verbinden en de 2de via een utp kabel aan een lan-aansluiting van de eerste.
Je kan best wel zorgen dat in de 2de router de DHCP-server uitgeschakeld staat. Laat router 1 de IP's toekennen, de 2de doet dan dienst als switch voor de utp verbindingen.
Alle PC's in het netwerk hebben dan een IP adres dat in dezelfde range ligt.
vb: 192.168.0.1 , 192.168.0.2 , 192.168.0.3 , ...

Je kan ook de DHCP van de 2de laten aan staan om zodoende twee gescheiden netwerksegmenten te maken. Laat die 2de DHCP dan IP's genereren die in een andere range liggen. Je hebt dan in feite twee netwerken die mekaar niet zomaar kunnen zien in de verkenner. Tenzij je een schijfletter toakent aan een gedeelde map op een PC uit het andere segment via de optie Netwerkverbinding maken bij rechtermuisknop op het netwerkicoon.
vb:
router 1 : 192.168.0.1 , 192.168.0.2 , 192.168.0.3 , ...
router 2 : 192.168.1.1 , 192.168.1.2 , 192.168.1.3 , ...

Je kan van het ene netwerksegment wel de PC's in het andere segment aanspreken via hun IP of netwerknaam.

Die usb-adapters zijn normale netwerkkaartjes die op je usb gekoppeld worden. Je driver zorgt ervoor dat Windoze die dingen ook effectief kan aanspreken als netwerkkaart, net zoals de drivers voor een ingebouwde netwerkkaart dat doen. Zou dus picobello moeten werken.

Een peer-to-peer netwerk bestaat altijd uit minstens 2 PC's. Een PC is een peer in het netwerk...
Wat bedoel je precies met je peer-to-peer?? filesharing via internet? Dat kan perfect. Wel even portforwarding doen in de router die met internet verbonden wordt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan