pentium 4 temp 1, 2, 3? 3 te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rino26

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2011
hallo,
ben met een oude pentium 4 bezig.
heb de koelpasta allemaal vervangen.

en heb er speedfan op gezet om te kijken wat voor temp hij heeft, maar speedfan zegd dat er 3 temps zijn?
en alleen de 3de is te warm?
wat houden de 3 temps in?
2059kdv.jpg

alvast bedankt.

Dit is niet een makkelijk te begrijpen programma en de waarden zijn vaak verre van accuraat. Hecht er niet té veel waarde aan. Ik heb helaas geen antwoord op de vraag. In de BIOS staat mogelijk nog wat informatie over temperaturen.

In ieder geval beter, is het zelf controleren van temperatuur en werking van ventilatoren. Nu de pasta nog zacht is zou ik zeker maken dat dit laagje zo dun is dat het alleen mogelijke krasjes en oneffenheden opvult want de CPU heeft het wel te warm en het moet zo veel mogelijk metaal op metaal zijn maar ik zie dat bij oude computers bijna nooit. Maak er een haast onzichtbaar laagje van wat niet over de rand gaat. Warme lucht moet beslist worden afgevoerd uit de kast. Wanneer de slimme voeding dat onvoldoende lukt dan moet er een kast ventilator worden gemonteerd of in elk geval een luchtkanaal tussen de CPU ventilator en een rooster in de zijwand recht daarboven, vaak is deze mogelijkheid er wel maar werd de koker hiervoor niet meegeleverd. Je zou in dat geval iets kunnen maken van een potje of een plastic doosje.

Zelf heb ik een klein toerenregelaartje voor de CPU ventilator als verlengstuk in het kabeltje zodat ik een hulpprogramma niet nodig ben om de ventilatie aan te sturen. Koeling die steeds te laat komt is ook slechte koeling en dat krijg je met slimme ventilatoren en hulpprogramma's. Er moet al gekoeld worden voor dat de processor wat te doen heeft. Dan heb je ook al snel gedaan wat je kon want Pentium 4 is een nogal warm systeem.

Oke de zij wand heb ik er op dit moment af. Dus voldoende lucht. En de koelpast doe ik altijd een dun laagje. Maar de temp blijven vrij stabiel. Alleen temp 2 gaat omhoog met gebruik?

Dat is ook al een teken dat de waarden onbetrouwbaar zijn. Sommige sensoren geven een vaste waarde aan totdat die overschreden wordt. Het is dus helemaal niet de werkelijke temperatuur. Voelen met de hand aan het koelelement en op de harde schijf is het beste.

Behalve in de BIOS kijken kunt u ook de volgende programma's proberen: Real Temp, GPU-Z en HW Monitor.
Graag gedaan. Met vriendelijke groet.

Dat is dan waarschijnlijk de cpu.
Wat Alfred2 al aangeeft, Speedfan is niet betrouwbaar, indien deze niet met de sensor op je moederbord overweg kan of deze domweg niet aanwezig is laat het rare waardes zien.
Het controleren van temperaturen van je hardware doe je bij voorkeur in de BIOS ( PC health of HWmonitor tab )...

Dus... Snap het nu niet meer. Real temp onder steund pentium 4 niet. En heb nu he monitor. Maar het lijkt op deze schema dat het de temp can het moederbord zijn. En verder kan ik dan geen temp vinden van de cpu?

En speedfan had gewoon goed want hw geeft de zelfde temps aan. En had speedfan al uitgezet

Hoeveel ventilatoren zitten er in de behuizing..? Afgezien van de processor-koeler uiteraard.
Om welk merk en/of type pc gaat het, plaats eventueel een foto. Kan zijn dat je gewoon te weinig luchtverplaatsing in de kast hebt waardoor de warmte zich ophoopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan