Pentium2 350 als server.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kimmy

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2000
Omdat ik op het punt sta een nieuwe pc te gaan kopen wil ik mijn huidige computer als Linux server inrichten.

De bedoeling is dat hierop de inkomende internet verbinding (adsl) komt en deze gaat dienen als web-, mail- en ftpserver.
Op deze server worden dan de nieuwe pc en een laptop als werkstations aangesloten.

Nu mijn vraag:
In hoeverre is deze pc met Pentium2 350Mhz, 384 dimm sdram en een 40GB/5400rpm harde schijf de vertragende factor in een netwerk.

Ik zou het jammer vinden als het veel geld kostende nieuwe systeem veel trager zou worden door een oude server.

Met de vertraging zal het wel meevallen, Linux gebruikt niet zoveel processorkracht (tenzij je Linux constant in de grafische modus laat draaien).

Maar zonder grafische shell en Squid (om internet te delen) gaat dat helemaal goed komen.

Is Squid niet nodig om het internet te delen met de twee werkstations die gekoppeld worden aan de server ?

En kun je een toelichting geven op de grafische modus, wat dit inhoud.
Ik heb namelijk geen idee of dit wel/niet nodig is.

En in welke volgorde van belangrijkheid zouden onderdelen eventueel ge-upgrade dienen te worden.
Ik dacht zelf de processor, werkgeheugen, harde schijf.

Ik bedoel ook dat Squid wel nodig is, staat er een beetje ongelukkig.

Upgraden hoeft echt niet als je linux gebruikt.

De grafische shell is zoiets als Windows over DOS heen. Zonder de grafische weergave kan squid perfect draaien, eventueel configureer je het in de grafische omgeving, maar zet je die uit als squid eenmaal draait.

Ik denk dat qua netwerkcapaciteit, geheugen en processorsnelheid het wel goed zit. Een vertragende factor van dit systeem is denk ik de hd, aangezien deze op 5400 rpm werkt. Helemaal als je de pc als zware fileserver gaat gebruiken. Dit zal met name van belang zijn voor je eigen netwerk, voor toepassingen als email-, ftp- en webserver en als internetrouter moet het goed te doen zijn. Dan is de breedbandverbinding de beperkende factor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan