• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Per dag een getal optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

samdeman1984

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2005
Ik wil graag, wanneer ik in cel A1 het getal '1' invul dat in cel A2 de volgende dag het getal '2' verschijnt, en de dag erna het getal '3' enz. Het lijkt makkelijk te realiseren, maar mij lukt het niet,

groetjes Sam

probeer onderstaande formule eens:
=ALS(AFRONDEN.BENEDEN(NU()-38678;1)>=KOLOM();KOLOM();"")

succes
John

Hoi Sam,

Dat kan met een private sub (een event die opstart zodra je het bestand opent, sluit, wijzigt e.d.), maar je zult ergens moeten vastleggen welke dag er voor het laatst bijgewerkt is. Als je het bestand meerdere keren opent, moet het getal pas verhoogd worden over de middernachtgrens heen. Niet eerder.
Ik weet zo 1-2-3 niet hoe dat moet, maar zijn er bezwaren om ergens op het werkblad bij te houden wanneer cel A2 voor het laatst bijgewerkt is?

En als je het bestand twee dagen niet opent, moet het getal daarna dan met 3 verhoogd worden?

GRoeten,

Richard

Nou, de bedoeling is als volgt:

Wij werken met dagnummers, dus voor 1 januari staat 1, voor 1 februari staat 32 enz.

Met betrekking tot klachtenafhandeling, moet binnen 28 dagen een klacht afgehandeld worden, dus als de klacht ingevoerd wordt op dagnummer 1 (1 januari), dan wil ik kunnen zien hoeveel dagen de klacht al loopt, zonder afgehandeld te worden.

Wanneer de 28 dagen is verstreken, wil ik de klacht eruit laten springen, d.m.v. voorwaardelijke opmaak.

Misschien maakt dit het iets duidelijker.

groetjes Sam

Edit: Jan, de formule werkt niet bij mij

Laatst bewerkt:
Hoi Sam

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd.

Bekijk de formule in de kolom C: =Integer(Nu()-A2)
Dit geeft het aantal dagen vanaf de klacht tot de huidige datum (NU()).
Ik heb een voorwaardelijke opmaak gemaakt als de klacht ouder is dan 28 dagen, ouder is dan (28 - 7) dagen en ouder is dan (28 - 14) dagen.
Deze 28 dagen kun je variabel maken door de waarde in het veld E2 te veranderen.

Veel succes

Bijlagen

Beste silkcom, zo wil ik het ongeveer hebben, alleen de invoerdatum wil ik niet als datum hebben, maar als getal. Er wordt gerekend met dagnummers in plaats van datums, dus de laatste dag van het jaar is dagnummer 365. Vanuit zo'n getal wilde ik graag doorrekenen, als dat lukt.....

Een dagnummer is een afgeleide van een datum en of dat met verdere berekeningen handig is weet ik niet.

Hierbij een voorbeld.

Bijlagen

Hoi Sam,

Zo zie je maar weer, het antwoord ligt in het stellen van de juiste vraag.
Datums in Excel zijn getallen met speciale opmaak. Het getal 38353 staat voor 1 januari 2005 .
Als in A1 de eerste dag staat dat een klacht binnengekomen is, dan kun je in A2 de volgende formule zetten:
=AFRONDEN(NU();0)-38353
De opmaak van de cel dient 'Getal' te zijn zonder decimalen.

Afronden(nu();0) rondt de huidige datum af op 0 decimalen. (Dagdelen lijken mij niet relevant).
-38353 bepaalt het dagnummer ten opzichte van 1 januari 2005.
Als je dit model volgend jaar ook wilt gebruiken, dan moet je 38353 veranderen door 38718.

Met voorwaardelijke opmaak kom je er wel uit denk ik.

Groeten,

Richard

Hartelijk dank voor jullie hulp allemaal, zo kom ik er wel uit! Vragen duidelijk formuleren is niet mijn sterkste punt ;)

Groetjes Sam

Dat vind ik ook altijd het meest lastige, vragen goed formuleren en interpreteren. Het zou mooi zijn als daar een forum voor werd gemaakt :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan