• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

per jaar en per week het totaal aantal x een code voorkomt tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deckers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jun 2020
Berichten
2
Hoe kan ik per jaar en per week het totaal aantal keer een code voorkomt tellen => enkel met kolom "Datums" en kolom "Code"; dus zonder extra "hulp"-kolommen "Weeknummer" & "Jaar" (zie bijlage "Aantal maal code voorkomt per week in 2020.xlsx")
Datums Code
17/06/2019 LY4
9/03/2019 TE2
15/05/2020 TE3
26/09/2020 PI5
17/06/2019 TE4
3/01/2020 PI4
13/05/2018 TE3
27/11/2017 TE5
29/11/2018 PI4
Bij voorbaat dank,
Stefan
 

Bijlagen

  • Aantal maal code voorkomt per week in 2020.xlsx
    245 KB · Weergaven: 51
Hallo,

Is dit wat je zoekt:

Code:
=AANTALLEN.ALS(D:D;D3;E:E;E3;C:C;C3)

in G3
 
Laatst bewerkt:
Zo dan met alleen datum en code

Code:
=AANTALLEN.ALS($B:$B;B3;$C:$C;C3)
 
Hoe kan ik per jaar en per week het totaal aantal keer een code voorkomt tellen => enkel met kolom "Datums" en kolom "Code"; dus zonder extra "hulp"-kolommen "Weeknummer" & "Jaar" (zie bijlage "Aantal maal code voorkomt per week in 2020.xlsx")

Volgens mij ontkom je er niet aan om hulpkolommen te gebruiken. In jouw bestand heb je het heel goed voor elkaar. Ik kan mij voorstellen dat je wil voorkomen dat je moet controleren of de formules van je hulpkolom je volledige dataset bestrijkt. Dit kan je oplossen door er een tabel van te maken. En de formules eemalig op te zetten. Vervolgens wanneer je extra data toevoegt dan neemt excel in jouw tabel ook de formules mee.
 
Een gewenste uitkomst in het voorbeeld bestand is wenselijk:p
 
Draaitabel? Kolom met weeknummers heb ik wel gebruikt.
 

Bijlagen

  • Aantal maal code voorkomt per week in 2020 (AC).xlsx
    194,3 KB · Weergaven: 38
Hoewel mij voorkeur ook uitgaat naar de reactie hierboven.

Maak van gegevens een tabel en gebruik in formules geen hele kolommen. Dat maakt formules traag.
Met SUMPRODUCT() kan het ook maar dat werkt bij niet met de functie WEEKNUM() wel met ISOWEEKNUM().
PHP:
=SUMPRODUCT((ISOWEEKNUM(Table1[Datums])=$A3)*(YEAR(Table1[Datums])=$Q$1)*(Table1[Code]=B$2))
 

Bijlagen

  • Aantal maal code voorkomt per week in 2020.xlsx
    220,4 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Geen probleem hoor met WEEKNUM.

PHP:
=SUMPRODUCT((WEEKNUM(--Table1[[Datums]:[Datums]],2)=$A3)*(YEAR(Table1[[Datums]:[Datums]])=$Q$1)*(Table1[[Code]:[Code]]=B$2))

PHP:
=SOMPRODUCT((WEEKNUMMER(--Table1[[Datums]:[Datums]];2)=$A3)*(JAAR(Table1[[Datums]:[Datums]])=$Q$1)*(Table1[[Code]:[Code]]=B$2))
 
Laatst bewerkt:
@HSV,
Zo werkt het inderdaad. Ik had wel gekeken of alle datums ook al datum in het bestand stonden. Blijkbaar heeft WEEKNUM() in combinatie met SUMPRODUCT() de datumwaarde nodig en is dit met ISOWEEKNUM() niet meer nodig.
Een kolomkop met de naam Code in een tabel gooit wel een beetje de codetags door de war. :)
 
De 2 in WEEKNUM is overigens wel onbetrouwbaar hoor.
Als je een nieuwere versie hebt zou ik 21 gebruiken i.p.v. 2.

Bij gebrek aan beter.

Inderdaad werkten de codetags niet mee.
 
Beste,

Purfleet gaf me deze formule;
=COUNTIFS(DATA!$C:$C;'# Codes'!B$2;DATA!$B:$B;">="&DATE($Q$1;1;1-WEEKDAY(DATE($Q$1;1;1);2))+$A19*7;DATA!$B:$B;"<="&DATE($Q$1;1;1)-WEEKDAY(DATE($Q$1;1;1);2)+$A20*7-1)

stef.png

Ik gebruik ze reeds enige tijd en ze werkt fantastisch.
Bedankt voor de hulp.

Groeten,

Stefan
 
En wie mag @purfleet zijn.

Ik hoef het verder niet te weten, maar je vraag op meerdere fora plaatsen maakt je niet echt populair hier (tenzij je een link plaatst naar die fora zodat ik de keus heb om wel of niet te reageren).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan