Per naam een bedrag optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkdeGoede

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2012
Beste lezers,

Wellicht dat jullie op deze minder moeilijke vraag het antwoord wel weten.
Ik heb de vraag geprobeerd wat duidelijker te formuleren a.d.v. onder andere een voorbeeld, hierbij moet rekening gehouden worden dat het om veel grotere aantallen gaat.

Het zit als volgt; ik heb een lijst met namen met de declaratie erachter, nu wil ik per naam het totaal aantal aan declaraties in een overzichtje hebben.
Voorbeeld:
Piet (nov) 400
Henk (nov) 100
Klaas (nov) 300
Piet (jan) 100
Klaas (feb) 150

Enzovoort (3000 + namen)..

Nu zou ik bijvoorbeeld van dit voorbeeld willen weten hoeveel Piet in totaal heeft gedeclareerd.

Weet iemand hier een formule of iets dergelijks voor die ik op grote schaal kan toepassen?

Groeten.

Afhankelijk van hoeveel kolommen dat zijn. Als de maand samen met de naam staat kun je "klaas (nov)" niet optellen bij "klaas (feb)". Tenminste niet zonder de data eerst te bewerken.

Als het 3 kolommen zijn kan het eenvoudig met: DATA -> DATAPILOT -> start

Excuses voor mijn onduidelijkheid, maar het gaat om twee kolommen dus:
Klaas 100
Piet 300
Henk 150
Klaas 250

Kolom 1 zijn dan de namen, en kolom 2 het bedrag.

Ik zal even kijken of dat ook met 2 kolommen werkt?

Ik bedoelde meer aan te geven dat de data in de kolommen die je op wil tellen wel hetzelfde moet zijn. Anders moet je een extra stap toevoegen om de kolommen te laten gelijken.

Oke, de data in kolom 1 zijn allemaal hetzelfde, maar in kolom 2 niet (vanwege de verschillende declaraties).

Maar zou ik kolom 1 (de kolom met alle namen), kunnen groeperen per naam, om het vervolgens gemakkelijker kolom 2 weer op te kunnen tellen? Of is dat niet mogelijk?

Bekijk bijlage Voorbeeld.ods

Bijgesloten een voorbeeld van wat ik graag zou willen hebben, maar dan op een manier die te gebruiken is voor meer dan 3000 namen (dus zo min mogelijk handmatig).

In kolom D het resultaat.

Dan kan het zoals ik aangaf in mijn eerste post:

Selecteer a1:b14

Ga naar "data" menu en selecteer datapilot-> start

selecteer "current selection" -> ok

sleep "omschrijving" (in het midden) naar "row fields"
sleep "debet euro" naar "data fields"

click op "MORE" rechtsonderin
Results to: (pijltjesicoon clicken) D1 selecteren

"OK" selecteren rechtsbovenin.

natuurlijk kun je ook de gehele kolom A en B nemen. Als er nieuwe data is rechts-klik je op cel D1 en kies dan "refresh" dat is in principe alle onderhoud die dan nog nodig is handmatig (kan ook met scripting e.d. maar dat is weer een flinke stap verder)

Excuses, ben niet zo behendig met OOO Calc en wist niet precies wat er met datapilot werd bedoeld.

Ik heb exact de stappen gevolgd die jij (zeer duidelijk voor een leek als ik!) hebt beschreven, en krijg zodoende een mooi overzicht van de namen die per bedrag zijn te selecteren, maar nog niet het totaal bedrag per naam, is dat ook mogelijk?

je hebt "debet euro" naar "page fields" gesleept, niet naar "data fields" (grote witte blok rechts onderin in plaats van bovenste witte blok)

Ach heden, slordig van me.
Maar helemaal top, het is gelukt, heel erg bedankt voor je hulp!

Scheelt mij veel werk zo :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan