• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentage berekenen, kolom overslaan

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Beste allemaal,

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid een formule om het werkelijke gemiddelde percentage te berekenen, maar nu is toch de tijd gekomen om hem nog een stukje te fine-tunen.

De formule berekent onder voorwaarden dus het werkelijke gemiddelde wegvalpercentage van de lila-gekleurde rijen. De formule staat in K8.

In I8-10 staat de rekensom met een gewone :SOM formule, deze klopt in dit geval dus altijd. (formule is dus ingewikkelder gemaakt vanwege een aantal voorwaarden, maar dat doet er hier verder niet toe). Het probleem is dat als de 0 in D12 verwijderd wordt, de formule niet meer goed werkt. Dus als alle gegevens elkaar telkens opvolgen is er niks aan de hand, maar zodra er een kolom wordt overgeslagen berekent hij het verkeerde percentage.

Ik hoop dat het bestandje het verder uitlegt.

Alvast bedankt,

Ben Loomans

Bijlagen

Ben,

Misschien kort door de bocht maar :
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(B7;5;;;AANTAL(B7:IV7)))/SOM(VERSCHUIVING(B7;;;;AANTAL(B7:IV7)))

Beste BeNL ;)

Neem gewoon rij 9 als aantal.
De Datum wordt altijd ingevuld !

Formule wordt dan:

Code:
=SOM(VERSCHUIVING(B12;;;;AANTAL(B9:IV9)))/SOM(VERSCHUIVING(B12;-5;;;AANTAL(B9:IV9)))

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
- Te vroeg gejuicht -

Zie bijlage, het is een mogelijkheid dat er een kolom wordt overgeslagen, geen regel.

Ben Loomans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ben,

Met mijn eerder geplaatste formule krijg ik in het nieuwe voorbeeld het juiste antwoord.
Ik zie nog even geen probleem.

Ik weet ook niet precies waar het mis gaat, maar als ik in de laatste bijlage (tabblad 'soort2') de formule implementeer, krijg ik een verkeerde waarde (1,10 ipv 1,84). Dat komt door de waardes in E7 en F7.

Terwijl de formule in het eerste tabblad onder dezelfde omstandigheden wel werkt :confused:

Alvast bedankt

Ben,

Het antwoord moet ook 1,10 zijn.
Vul de getallen van sheet 2 maar eens in sheet 1 in.

Misschien zit ik er nu verschrikkelijk naast hoor, maar ik bereken het volgende:

B7 : D7 is 7.517
B12 : D12 is -138

-138 / 7.517 = -1,84%

Terwijl de formule door de aanwezigheid van E7 en F7 een percentage geeft van 1,10%

Laatst bewerkt:
Ben

En wat doe je met kolom E en F ?

Als je die over wil slaan kom je uit bij het antwoord van Danny. Hij gaat uit van de datum.

Dan krijg je iets als :
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(B7;5;;;AANTAL(B9:IV9)))/SOM(VERSCHUIVING(B7;;;;AANTAL(B9:IV9)))

Beste Gelens,

Nogmaals bedankt voor je tijd. Ik zal proberen het programma wat meer uit te leggen.

In 7:7 staan de partijen op een beginmaat en in 11:11 staan ze op een volgende maat.
Tussen deze 2 aantallen zit een bepaalde wegval, waarvan ik dus het percentage wil weten.

Er staan zowel partijen op de volgende maat als in de beginmaat, vandaar dat er aantallen in E7+F7 staan, deze zijn nog niet klaar voor de volgende maat en hebben zodoende geen wegval en dus geen wegvalpercentage. Vandaar dat deze -nog- niet meegenomen moeten worden in de formule. Dus de formule moet alleen de wegvalpercentages berekenen van de partijen die de volgende maat al bereikt hebben (ingevuld in 11:11).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, zo niet hoor ik het graag!

Ben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan