Percentage berekenen van bedragen in inkomsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lubbe1974

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2008
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een tabel met verschillende kosten en inkomsten. Deze inkomsten is de inleg van, in dit geval, 2 participanten.

Participant 1 legt in € 100,00 (25%) en Participant 2 € 300,00 (75%) = € 400,00 (100%)
De kosten dienen evenredig te worden verdeeld naar inleg en zichtbaar worden in een query.
Als de kosten zijn: € 312, dan betaalt P1 hiervan: 0,25 x €312 = € 78,00 en P2: 0,75 x €312 = € 234,00.

Het wil me niet lukken om in een query achter de inkomens van de participanten het percentage
(25% & 75%) van het totaalbedrag van de inkomens te krijgen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee.

Om te beginnen moet je een extra veld maken (DSUM is geschikt) dat het totaal berekent van de inleg. Vervolgens bereken op op basis van de inleg per persoon het percentage, en daarmee reken je dan verder.

Ik heb het echt geprobeerd maar ben en blijf een leek met sql, vba etc. kortom. kom er niet uit. Snap de Dsum functie niet. Ik heb nu het bedrag gefilterd in een query. Heb een veld omschrijving, veld Bij/Af en het bedrag. Ik wil eigenlijk het veld daarnaast het totaalbedrag van de inleggen bij elkaar en een veld daarnaast hoeveel procent die inleg is van het totale bedrag. In een nieuwe query wil ik vervolgens de kosten evenredig verdelen over de participanten mbv de berekende percentages.

Bijlagen

De DSUM functie gebruik je om twee totalen te bereken: de totale inkomsten en de totale uitgaven. Daarmee bereken je vervolgens de percentages, en de bijdragen. Probeer deze eens, zou ik zeggen:

Code:
SELECT DISTINCTROW kosten_en_opbrengsten.Omschrijving, Sum(kosten_en_opbrengsten.Bedrag) AS Inleg, [Inleg]/[Inkomsten] AS Percentage, 
Format(DSum("[Bedrag]","[kosten_en_opbrengsten]"," [Bij/af]='Bij'"),"€ 0.00") AS Inkomsten, Format(Abs(DSum("[Bedrag]","[kosten_en_opbrengsten]"," [Bij/af]='Af'")),"€ 0.00") 
AS Uitgaven, [Percentage]*[Uitgaven] AS Bijdrage
FROM kosten_en_opbrengsten
WHERE (((kosten_en_opbrengsten.[Bij/af])="Bij"))
GROUP BY kosten_en_opbrengsten.Omschrijving;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan