• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentage berekenen van geplande diensten

Status
Niet open voor verdere reacties.

rmk75

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2013
Goedemorgen,

Wie kan/wil mij helpen met het volgende..
Ik bijgaande sheet heb ik een werkrapport gemaakt waarin ik per maand gemaakt overwerk, opschakeldiensten e.d. kan bijhouden.
Op het eerste tabblad staan alle vergoedingen etc.. inclusief een overzicht voor komend jaar van alle dagen dat er schakeldiensten gepland staan.
Nu is het zo dat wanneer men opgeschakeld word van een ochtenddienst naar een middagdienst men een vergoeding krijgt van €65 en bij opschakelen van middagdienst naar nachtdienst krijgt men € 80.
Wanneer je in 60% of meer van je schakeldiensten opgeschakeld bent gaat de vergoeding daarna omhoog naar € 100 per dienst (ongeacht middag of nacht)
Ik zoek een formule welke kijkt naar de verwachte schakeldiensten en de daadwerkelijk opgeschakelde diensten en hiervan het percentage berekend en vanaf dat moment de vergoeding eventueel aanpast.
Hopelijk is m'n verhaal een beetje duidelijk.

Grt rmk

Bekijk bijlage Test werkrapport (versie 23-12).xlsx

Telkens wanneer men een dienst wordt opgeschakeld zou deze op het tabblad 'vergoedingen' moeten worden weggeschreven. Op het moment dat 60% van de diensten is opgeschakeld geld er een andere vergoeding.

't zal aan mij liggen, maar ik begrijp er de ballen van.
Bovendien best alles in 1 tabblad houden ipv. iedere maand, anders worden de formules te moeilijk.

Ik zit nu even niet achter de pc maar zal straks in het bestand proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Ik dacht per maand een tabblad te maken zodat het overzichtelijker zou zijn,maar dat is dus niet handig begrijp ik...

Op basis van verwachte drukte op het werk kan men opgeschakeld worden. Dit houdt in dat je dan bijv. of een middag- of nachtdienst hebt.
Wordt je niet opgeschakeld dan werk je dus gewoon een ochtenddienst (in geval van een ochtend/middag schakeldienst).
Voor een dienst waar men daadwerkelijk wordt opgeschakeld krijgt men een vergoeding. (€ 65 voor een middagdienst en € 80 voor een nachtdienst).

In kolom V staan voor komend jaar de schakeldiensten al vast. Het zijn er dan 21 in totaal.
Stel dat ik de eerste 13 schakeldiensten allemaal word opgeschakeld dan zit ik ong. aan de 60%.
Wordt de 14e dienst ook opgeschakeld dan geldt vanaf dat moment geen 65 of 80 euro vergoeding maar een bedrag van € 100 (ongeacht middag of nachtdienst).

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat ik alle schakeldiensten werk, want ze kunnen bijv. ook net in m'n vakantie vallen of misschien ben ik toevallig ziek op die dag...

Ik zat zo te denken dat als ik een schakeldienst invul in het werkrapport deze dan in kolom X wordt 'bijgeschreven'. Op het moment dat er dan 13 of meer diensten (60%) daadwerkelijk zijn opgeschakeld dan geldt die vergoeding van € 100.

Bekijk bijlage Test werkrapport (versie 24-12).xlsx

Hopelijk is dit enigszins wat duidelijker..

grt en fijne dagen

rmk

Laatst bewerkt door een moderator:
kolom G telt het aantal opschakelbeurten die je al gedaan hebt, deze rij inbegrepen.
Dus schakel je opnieuw op en je hebt er al 14 gedaan, dan krijg je die 100€.

Je kan, nu je alles in 1 blad doet, een kolom toevoegen met de maand (jan, feb, ....) waarin je premie verrekend wordt.
Met deze tabel en een draaitabel kan je daarna heel eenvoudig je maandelijkse overzichten maken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste cow18,

Bedankt voor je oplossing. Dit is inderdaad wat ik wilde bereiken.
In cel V6 laat ik nu het percentage berekenen van het aantal dagen dat men een schakeldienst heeft. Die uitkomst zet ik boven het 'tellertje'.
Echter werkt het 'tellertje' nog niet helemaal perfect.

In de bijlage staat nu een aantal keren overwerk en 9 maal een opgeschakelde dienst en krijgt de overwerk nachtdienst van 11 augustus nu de vergoeding van 100 euro (dit zou 273,70 moeten zijn)
Deze 100 euro geldt alleen voor de schakeldiensten en pas alleen wanneer hiervan de 60% gehaald is.

Bekijk bijlage Test werkrapport (versie 26-12).xlsx

Grt rmk

Laatst bewerkt:
H6 wordt
Code:
=AANTAL.ALS($E$6:E6;"opgeschakeld*")
en die dan doorkopieren naar de andere cellen.
In de vorige versie zaten die andere opties er nog niet in.
Nu worden enkel die cellen geteld die starten met "opgeschakeld"

F6:F35 veranderen ook naar
Code:
=ALS(E6="";"";ALS(EN(LINKS(E6;12)="Opgeschakeld";H6>=$H$3);100;(VERT.ZOEKEN(E6;$J$12:$Q$31;1+WEEKDAG(B6;2);0))))

Laatst bewerkt:
Helemaal super!!!
Dit werkt perfect.

Bedankt cow18

Grt rmk

Goedenavond,

Toch graag nog een kleine aanpassing gewenst..

Graag zou ik in kolom G de toeslagen (€80, €140 of €170) willen zien.
Ik heb het overwerk en de toeslagen al gesplitst maar in het overzicht gaat het nog niet helemaal goed.

In de rijen 14 t/m 21 staan de uitkomsten welke ik verwacht had.

Wie zou de formule eens willen bekijken/aanpassen??

Alvast bedankt,

Grt rmk

Bekijk bijlage Test 28-12 (bedragen gesplitst).xlsx

verwijder die kolommen toeslag terug en zet ze op een andere plaats. En probeer dan te begrijpen wat de formules in F14:F21 doen.

Bedankt emields,

Ik las jouw opmerking en begreep gelijk wat je bedoelde..
Die kolommen met de toeslag heb ik verplaatst en het werkt.
Ik kom alleen nog niet van de melding #N/B af. Heb het al geprobeerd met =ALS(ISFOUT en ISNB in de formule maar zonder resultaat..

Bekijk bijlage Test werkrapport 28-12.xlsx

Een van de twee.
Code:
=als.fout(jouw formule;"")
=als.fout(jouw formule;0)

Helemaal top HSV!!

Ik liep vast met al die haakjes :-))

Bedankt

Ik heb op verzoek van een collega, in de sheet een en ander in aparte kolommen gezet.
Nu komt in kolom I de vergoedingen voor opgeschakelde diensten (van middag- naar nachtdienst), dit bedraagt 80 euro. Word men 60% of meer van deze diensten opgeschakeld gaat de vergoeding omhoog naar 100 euro.
Tot zover werkt het. Nu heb ik geprobeerd de formule iets aan te passen maar ik krijg het 'onwaar' niet weg.
Wanneer in kolom E geen 'Opgeschakeld van middag -> nacht' staat moet kolom I blanco blijven, maar dit krijg ik ff niet voor elkaar.
Zeer waarschijnlijk een hele simpele oplossing maar ik zie het ff niet meer.. Ben al aan het proberen geweest met als(isleeg) etc..

Wie wil hier even een blik op werpen.

Alvast bedankt.

grt rmk

Bekijk bijlage Helpmij 02-01-2019.xlsx

Er staat in I4 maar een halve formule.

Code:
=ALS(E4="Opgeschakeld van middag -> nacht";ALS(EN(E4;L4>=$L$3);100;(VERT.ZOEKEN(E4;$N$41:$U$41;1+WEEKDAG(B4;2))));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan