• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentage in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Ik heb een draaitabel waarin namen tegen uren uitstaan. Nu heb al 2 groepen gemaakt met < 2 uren en > 2 uren. Nu wil ik deze < 2 uren in een % uitdrukken van het totaal van deze 2 groepen. Uiteraard kan dit door gewoon in de kolom ernaast dit uit te rekenen, maar het aantal mensen verschilt per maand. Waardoor dit niet netjes wordt/is.

Wie weet een oplossing?

Kan je het bestand als voorbeeld toevoegen?
dan kan ik wel laten zien hoe dit moet!(heb ik draaitabel nodig en het bronbestand)

Beste Tim,

Het bronbestand is te groot en bevat vertrouwelijke informatie. Maar de opzet van het verhaal heb ik even gesimuleerd. 1st heb ik een draaitabel gemaakt. Daarna (om de stappen te laten zien) de uren gegroepeerd. En de gele kolom is eigenlijk het antwoord wat ik uit de draaitabel wil halen.. Hoop dat het duidelijk is.

ps: groep 1 is uren kleiner of gelijk aan 2 en groep 2 is uren > 2

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je moet hiervoor een berekend veld in de draaitabel invoegen, dat gaat als volgt:

Rechtermuisklik op de draaitabel > Formules > berekend veld
Daar geef je bij naam, de naam van het veld in(Gemiddelde?)
en bij formule zet je de formule voor het gemiddelde

Als je bv. in cel E15 gaat staan. Rechtermuisklik > Veldinstellingen.
Vervolgens klik je op opties. Je form wordt nu groter.
Bij gegevens weergeven als staat standaard geselecteerd.
Verander dat bv. in % van rij. Dan staan de waarden uitgedrukt in een percentage van het rijtotaal. Andere opties zijn ook mogelijk, doorloop daarom even de andere opties voor een gewenst resultaat.

Je moet hiervoor een berekend veld in de draaitabel invoegen, dat gaat als volgt:

Rechtermuisklik op de draaitabel > Formules > berekend veld
Daar geef je bij naam, de naam van het veld in(Gemiddelde?)
en bij formule zet je de formule voor het gemiddelde

Dit staat ook in het Excel boek wat ik heb, maar daar wordt ik helaas niet wijzer van. Als het je gelukt is, zou je me het dan misschien iets preciezer uitkunnen leggen?

Als je bv. in cel E15 gaat staan. Rechtermuisklik > Veldinstellingen.
Vervolgens klik je op opties. Je form wordt nu groter.
Bij gegevens weergeven als staat standaard geselecteerd.
Verander dat bv. in % van rij. Dan staan de waarden uitgedrukt in een percentage van het rijtotaal. Andere opties zijn ook mogelijk, doorloop daarom even de andere opties voor een gewenst resultaat.

Beste Finch,

Ook jouw oplossing geeft niet het gewenste resultaat, hier had ik ook al een beetje mee lopen experimenteren, zonder suc6. De groepen die aangemaakt zijn, vallen beide onder tijd2 en je kan alleen tijd2 selecteren voor een % berekening. En ik heb alleen groep 1 nodig.

Laatst bewerkt:
??? Staat dit niet bij het verkeerde Onderwerp??
Het is jouw vraag, het staat in Excel, het gaat over een draaitabel, dus staat het waarschijnlijk wel goed. Ga ik nu door naar de tweede ronde?

Het is jouw vraag, het staat in Excel, het gaat over een draaitabel, dus staat het waarschijnlijk wel goed. Ga ik nu door naar de tweede ronde?

Waar gaat dit over?? " Waarom twee keer plaatsen,die andere gaat dicht" . Heeft toch niks te maken met mijn vraag?? De vraag % in draaitabellen is maar 1 x gesteld..

Beste,

Ik heb mijn vraag 2 weken geleden gesteld en helaas is mijn probleem nog niet "opgelost". Zouden jullie er nog een keer ene blik op kunnen werpen? Alvast bedankt!

Heb het bestand eens bekenen.
Maar ik begrijp het niet.

Jan heeft 1x 2uur + 1x1uur, komt dit dan in groep 1 of groep 2?

Of is de opdeling:

Groep1 Groep2
Jan 1 2

Graag iets meer duidelijkheid.
Want dan kan je een geneste functie gebruiken (Vlookup + IF) en van alle gegevens dan een draaitabel maken.

Beste Raymond,

Ik heb het intussen iets makkelijker gemaakt door alvast een extra kolom toe te voegen, waarin al staat vermeld of de tijd gelijk of korter is dan 2 uur (hij geeft een 1 bij ja en een 0 bij nee). Daarvan heb ik ook weer een draaitabel gemaakt. Maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om het aantal "1tjes" in een % van het totaal te krijgen.. (zie de uitkomst zoals die moet zijn in het geel).

Bijlagen

Raymond,

Ik kan de bestanden zelf niet bekijken/downloaden, dat gaat via de helpdesk. Dus zodra ik het gezien heb hoor je van mij..

Is dit wat je bedoeld?

Raymond,

Of zich is dit correct. Maar het probleem is dat ik eigenlijk alleen de "1tjes" wil zien. En zodra je alleen deze aanvinkt in de draaitabel, past ook het % zich aan met als gevolg dat er overal 100% komt te staan.. Nu is dit eventueel op te lossen door de 1 en 0 in de draaitabel om te draaien en dan met kolom verbergen. Maar ja dit verdient niet de schoonheidsprijs. Bovendien wil ik eigenlijk nog een stapje verder gaan =>

< 2uur Totaal % v totaal
Jan 2 2 100%
...
Klaas 1 4 25%

Mocht dit niet mogelijk zijn, helaas.. In ieder geval al bedankt voor je hulp!

% van totaal kan je gewoon aanpassen in de draaitabel:

rechtermuisklik op grandtotal - field settings - options - show data as - % of total

En zo kan je kiezen waarvan je een percentage wilt hebben.

Speel er eens mee en kijk dan of je het door jou gewenste resultaat krijgt.

Dan kom ik er toch niet geheel uit. Nogmaals wat ik uiteindelijk wil, ik heb toegevoegd in het bestand. Maar ik vrees niet dat het mogelijk is...

Bijlagen

op dezelfde manier, maar dan kiezen voor % of row (heb de engelstalige versie van excel)

Heb even screenshots gemaakt, misschien dat het dan duidelijker is.

In show data kan je dan kiezen hoe jou data wordt gepresenteerd.
Dit is voor office 2000 en 2003.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan