• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Percentage ziekte verzuim van een groep berekenen. Hoe?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

RonSanberg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 dec 2024
Hallo allemaal,
wellicht een stomme vraag maar hoe bereken ik in excel het percentage per groep?

Voorbeeld:
Ziek geweest in 2024:

collega 1 - 32%
collega 2 - 8%
colega 3 - 46%
collega 4 - 22%
collega 5 - 100%

Nu wil ik graag weten wat de percentages van elke colega in het groepsoaverzicht is.
Groep per jaar is 100% maar kijkend naar de percentages zit het allemaal ver boven de 100%.
Wie kan mij een beetje de goede kant op helpen?

(ps, geen echte getallen hoor, dan zou de groep geeneens bestaan ..

Percentage is ziekte dagen gedeeld door totaal aantal dagen.

Dus alle ziekte dagen van collega's van een groep optellen en dan delen door alle dagen die deze collega's zouden moeten werken.
Je moet dus niet de percentages optellen.

Kom je nog niet uit dan een klein excel bestandje hier plaatsen.

Tel de individuele percentages bij elkaar op:
32% + 8% + 46% + 22% + 100% = 208%
Deel het totaal door het aantal collega's om het gemiddelde percentage te berekenen:
Aantal collega's = 5
Gemiddelde ziekteverzuimpercentage = 208% / 5 = 41.6%

=GEMIDDELDE(B1:B5)

Dit gaat niet op voor een groep. Het is totale ziekte dagen / totale werkdagen van de gehele groep.

Het gaat waarschijnlijk niet om een gemiddelde maar om hoeveel percent van het totale ziekteverzuim is te wijten aan persoon 1....
maar een voorbeeldbestandje zou veel kunnen verduidelijken anders is het blijkbaar gokken en daarvoor gebruik ik de lotto.

Het is maar wat je wilt
Zie hier een voorbeeldje van de 2 mogelijkheden.

Bijlagen

Het is wel letterlijk wat hij vraagt, maar het is niet de gebruikelijke manier voor bepalen van ziekteverzuimpercentage zoals JEC opmerkt. Als je iemand hebt die 1 dag in de week werkt en iemand die 5 dagen werkt, en ze zijn beide 1 dag ziek in een week, dan geeft dit conform methode van vraagsteller een gemiddeld ziekteverzuim van 100%+20%=60%. Lijkt me niet correct omdat je appels met peren vergelijkt. Het zou kunnen als iedereen dezelfde werktijden heeft.

Correcte wijze = 2 verzuimdagen / 6 geplande werkdagen = 33,3% ziekteverzuim die week.

@JEC. @AlexCEL

Dan zal de vragensteller toch echt de ziekte uren en totaal beschikbare uren op moeten geven.
en niet eens dagen
dus
collega1 werkt 40 uur en was 8 uur ziek
collega2 werkt 36 uur en was 8 uur ziek
etc.
en dan is de correcte vraag Lijkt mij
wat is het aandeel per collega aan het percentage van het totale ziekte percentage.???

voorbeeld 5 collega's werken 40 uur en zijn 40 uur ziek
dan is het gemiddelde ziekte percentage 100%
maar het aandeel per werknemer is 20%

zoiets dus??

't is maar net wat je wilt weten. Zonder een toelichting van TS wordt het lastig om exact antwoord te geven.

Een HR manager zal het gemiddelde ziekteverzuimpercentage willen weten, maar ook onderliggende gegevens. Is het ten gevolge van enkele medewerkers met lang verzuim, veel medewerkers met kort verzuim, wat is ziekteverzuim per medewerker, etc.

Voor je eerste getallenvoorbeeld:
Totaal aantal uren: 40+36=76
Collega 1 en 2 waren beide 8 uur ziek dus "veroorzaken" ze beide 8/76 = 10,5% ziekteverzuim.
Totale ziekteverzuim is 10,5+10,5=21%.

Collega 1 heeft een persoonlijk ziekteverzuim van 8/40 = 20%.
Voor collega 2 is dit 8/36 = 22,2%.
20% * 40 + 22,2% * 36 = 16 uur verzuim.

Dus als of je nu 36 uur werkt of 40 uur beide keren is 8uur 10.5 %????

Mijn conclusie is Je moet nooit percentages optellen.

In beide gevallen is 8 uur 10,5% van het totaal van 76 uur. Zou gek zijn als dat niet zo was.

Mogelijk wil je dan de persoon kwijt die voor het meeste ziekteverzuim zorgt... Dan moet je naar wat meer getallen kijken. Bijvoorbeeld aantal ziekmeldingen per medewerker, lengte van de ziekmelding, tijdstip van ziekmelding etc.

Je kan het ook omrekenen naar verzuim per FTE.
Collega 1: 1 FTE
Collega 2: 0,9 FTE (=36/40).
Verzuim 16 uren = 8,4 uur/FTE

Collega 1 heeft dan een aandeel in het ziekteverzuim van 1 FTE * 8,4 uur/FTE / 16 uren = 52,6%
Voor collega 2 is het dan 0,9 * 8,4 / 16 = 47,4%.

Dus: wat wil je weten...

Laatst bewerkt:
Wow, veel reacties in zo'n korte tijd.

Als bijlage een klein overzicht van de gegevens.
M1 is iemand die 60% oproepbaar contract heeft
M2 is iemand die 80% oproepbaar contract heeft
M3 is iemand die 90% oproepbaar is
M4 t/m M7 zijn allemaal 100%

Aantal inzetbare dagen heb ik er ook bij staan.
als ik van iedereen het % uitreken kom in tot een totaal van 58% terwijl dit 100% zou moeten zijn.
Ik denk dus heel verkeerd ben ik bang.

Bijlagen

De 58% zijn de persoonlijke ziekte percentages opgeteld
Voor M1 dus 7/134
Voor M2 dus 9/179
enz
Dit is dus nooit 100%
Wil je op 100% uit komen dan moet je de persoonlijke ziekte dagen delen door het totaal aantal werkdagen.

Voor M1 7/121
Voor M2 9/121

Zie ook mij eerder geplaatste bestandje. (#7)

2082 moet natuurlijk 121 zijn

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit haal ik uit de eerste post.
Nu wil ik graag weten wat de percentages van elke colega in het groepsoaverzicht is.

en ik lees ook: "als ik van iedereen het % uitreken kom in tot een totaal van 58% terwijl dit 100% zou moeten zijn."

Ik denk dat Ron het aandeel ziekte per medewerker in totaal ziekteverzuim wil weten.
Dus
M1: 7 / 121 = 5,8%
M2: 9 / 121 = 7,4%
etc.
Waarbij 121 het totaal aantal dagen afwezig.
Totaal kom je dan wel op 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan