• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentielwaarde met meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roobbie

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2009
Ik heb in Excel een bestand dat neerkomt op het volgende. Ik heb twee kolommen met reeksen getallen. Deze kolommen staan naast elkaar op dezelfde rijen.

A 1 15,0
2 14,7
3 17,5
4 15,2
5 19,8
6 29,8

B 1 2,0
2 2,0
3 3,0
4 4,0
5 7,0
6 2,0

Vervolgens wil ik in een aparte cel de 85%-percentielwaarde (=percentiel(a1:a6;0,85)) berekenen van de waarden uit kolom A, MAAR alléén voor de waarden waarbij op dezelfde regel in kolom B de waarde 2,0 is vermeld. Ik heb het al via een matrixformule geprobeerd, maar het lukt me niet. Nu ben ik met matrixformules niet zo heel bekend.

In dit voorbeeld moet de formule dus als uitkomst gaan geven 25,36.

Wie o wie helpt mij op weg, alvast bedankt.

percentiel - matrixformule -

Beste medeforumgebruiker.

het beste is als je een voorbeeldje plaats, nu moeten we de gegevens zelf gaan maken.;)

De matrixformule is:

F27 =MAX((D17 : D22)*(E17:E22=E27))*85% en afsluiten met cntrl + shift + enter.

ik heb spaties in bovengenoemde formule gezet voor : D22, anders komt een smiley in beeld.

zie bijlage.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Sorry dat ik het bestand niet heb geplaatst, dat is de nieuwigheid nog...

Uit de formule van oeldere komt een onjuiste uitkomst (maak van de waarde '15' in kolom D maar eens '99' en er komt wat anders uit dan sickofall).

De 2e formule lijkt de hoogste waarde in kolom D te zoeken (zoekt in de waarden waarbij in E een 2 staat).
Vervolgens neemt ie van de gevonden hoogste waarde 85% en geeft dat als uitkomst. Daar ben ik niet naar op zoek. Ik wil de 85%-percentielwaarde berekenen, oftewel bij een grote reeks cijfers: 85% van de cijfers is kleiner dan x.

De uitkomst van sickofall is correct, maar hopelijk bestaat er een manier zonder hulpkolommen. Het bestand bevat nl. ontzettend veel data en er moeten veel percentielwaarden berekend worden. Excel loopt nu gewoon vast, zo groot wordt het bestand met de vele (en lange) hulpkolommen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Sorry dat ik het bestand niet heb geplaatst, dat is de nieuwigheid nog...

Uit de formule van oeldere komt een onjuiste uitkomst (maak van de waarde '15' in kolom D maar eens '99' en er komt wat anders uit dan sickofall).

De 2e formule lijkt de hoogste waarde in kolom D te zoeken (zoekt in de waarden waarbij in E een 2 staat).
Vervolgens neemt ie van de gevonden hoogste waarde 85% en geeft dat als uitkomst. Daar ben ik niet naar op zoek. Ik wil de 85%-percentielwaarde berekenen, oftewel bij een grote reeks cijfers: 85% van de cijfers is kleiner dan x.

dat mijn uitkomst niet juist blijkt, komt omdat ik niet bekend ben met percentielwaarde.
hoe komt die uitkomst dan tot stand?
in jouw geval is de uitkomst 85% van de cijfers kleiner dan ?[/B].

laat nog even iets weten, dat zal ik kijken of er zonder hulpkolommen toch een oplossing gevonden kan worden.

Oeldere

In het voorbeeldje van oeldere:
Code:
=PERCENTIEL(ALS(E17:E22=2;D17:D22);0,85)
Let op!! Matrix formule, bevestig met CTRL+SHIFT+ENTER.

Code:
=PERCENTIEL(ALS(B1:B6=2;A1:A6);0,85)

Na inbrengen: Ctrl+Shift+Enter, en GEEN Enter.
Matrixformule.

Beste medeforumgebruiker.

het beste is als je een voorbeeldje plaats, nu moeten we de gegevens zelf gaan maken.;)

De matrixformule is:

F27 =MAX((D17 : D22)*(E17:E22=E27))*85% en afsluiten met cntrl + shift + enter.

ik heb spaties in bovengenoemde formule gezet voor : D22, anders komt een smiley in beeld.

zie bijlage.

Oeldere
Als je de formule tussen code tags zet kan de spatie er tussen uit. Dan zal er geen smiley komen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan