• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

periodes afbakenen+maximum berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

juniper

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
hallo excelfanaten,

ik zou ergens een soort formule of macro nodig hebben om het volgende te doen:
In bijgevoegd bestand staan in kolom A een aantal tijdstippen en in kolom B volumewaarden. die volumewaarden zijn meestal 0, maar beginnen op sommige momenten te stijgen om dan een maximum te bereiken en weer te dalen.
Nu wil ik (liefst in een apart werkblad) telkens het tijdstip waarop het volume begint te stijgen boven 0, het tijdstip waarop het weer 0 wordt, het maximum volume daartussen en het tijdstip waarop dit maximum bereikt wordt.

In het voorbeeldbestand zitten slechts 2 zulke periodes, maar in het echte zouden dat er ongeveer 90 moeten zijn, vandaar de nood aan automatisering.

alvast merci!

Bijlagen

mag de oplossing ook een combi van Excel en Access zijn? Het toekennen van een nummer aan de verschillende "golven" lukt wel in Excel, maar de andere vragen zijn (volgens mij tenminste) vrij simpel met Access te beantwoorden, omdat je daarin makkelijker met groepen kunt werken.
Mark

ok oplossing is wellicht niet zo volledig geautomatiseerd als jij zou willen, maar het werkt als volgt:
Neem de inhoud van veld c2 en kopieer deze over de hele kolom golf. Hierdoor worden de verschillende pieken genummerd.

Vervolgens knip en plak je de drie kolommen vanuit excel in de tabel VolumeTijden in access, en open je de twee query's. Dat geeft de gevraagde resultaten.

Ik ga ervan uit dat je enigszins bekend bent met access. Tabel VolumeTijden van tevoren eventueel leegmaken met ctrl-a en delete. Toevoegen van de waarden uit excel door middel van toevoegen via plakken. Als je de titels van de kolommen in excel meekopieert, komt access met een melding dat er een rij niet kan worden geplakt. Maar dat geeft niet want dat is de titelrij.
De uitkomst van de query's kun je weer naar excel kopieren. Het hele proces moet in minder dan een minuut kunnen lukken. Uiteraard zijn er vast elegantere oplossingen.

Bijlagen

o ja ik ben er van uitgegaan dat er steeds maar een maximum is per "golf". Anders wordt de query iets anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan