• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Personal.xlsb of Add In?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Op één of andere duistere reden start mijn personal.xlsb al lang niet meer (zelfs niet na herinstallatie van Office). Daarom heb ik de nodige macro's als add-in bewaard.
Maar wat zijn nu eigenlijk de voor-en nadelen van beide benaderingen? Zowel voor privé gebruik als in een bedrijf? Je kunt ze toch beide in een netwerk installeren?

personal.xlsb is -nu ja- persoonlijk, dus die geef je niet eenvoudig aan een collega. Een invoegtoepassing kan je wel makkelijk delen met anderen.

Maar als het macro's zijn die alle collega's kunnen gebruiken kan je dus evengoed personal.xlsb gebruiken?

Nee want die collega's hebben mogelijk hun eigen macro's, toch?

Op één of andere duistere reden start mijn personal.xlsb al lang niet meer (zelfs niet na herinstallatie van Office).

Ik volg want ik heb dezelfde problemen met PERSONAL.XLSB

Kijk eens of deze stappen werken:
- verplaats personal.xlsb naar een andere map en hernoem het bestand
- Neem een macro op die je laat opnemen in je persoonlijke macro werkmap
- Sluit Excel en laat je persoonlijke macro werkmap opslaan
- Open Excel, kijk of de nieuwe personal.xlsb laadt en je opgenomen macro erin staat
- Zo ja, open nu de hernoemde versie van personal.xlsb die je had verplaatst
- Verwijder de opgenomen macro uit je nieuwe personal.xlsb
- Sleep alle modules van je oude personal.xlsb naar je nieuwe
- Vergeet niet eventuele code in ThisWorkbook te kopieren van oud naar nieuw
- Sluit de VBA editor, sluit Excel en sla wijzigingen in personal.xlsb op.

jkpieterse, die stappen had ik al gedaan, zonder gevolg.
Ik had al een leeg bestand in de XLStart gezet met een Open event dat die personal opent maar als je dan niet oplet begin je daar in te werken.
Dus ik doe het nu maar via die Add-ins.

En wat bedrijven betreft: gisteren was ik op een bank, zowel Personal als add-ins waren daar geblokkeerd, en zoiets is niet de eerste keer, dus daar sta je dan met je wijsheid...

En wat bedrijven betreft: gisteren was ik op een bank, zowel Personal als add-ins waren daar geblokkeerd, en zoiets is niet de eerste keer, dus daar sta je dan met je wijsheid...

Dat probleem ken ik ook
Mijn oplossing? ipv een personal.xlsb maak ik gewoon een "leeg workbook" met alleen Macro codes (en misschien nog een kleine werkinstructie op blad 1) die noem ik dan bijv "Toolbox Budget 2020.xlsm"

Daarmee los je het probleem vaak wel op als de medewerkers wel (lokaal) met xlsm bestanden mag werken.
Gebruikers bij dat soort organisaties zijn vaak wel gewend aan werken met hindernissen dus vinden het niet erg om zelf dat aparte bestand te moeten openen voordat ze met het budget model kunnen werken.

(Ik heb ook meegemaakt dat je xlsm, xlsb en zip bestanden van buiten niet eens kan mailen naar medewerkers. Dan moet ik een xlsx mailen met code modules apart. Dat noem ik ook wel een IKEA model.. want je moet na ontvangst het model zelf nog even "in elkaar schroeven"..)

Kijk eens of deze stappen werken:
- verplaats personal.xlsb naar een andere map en hernoem het bestand
- Neem een macro op die je laat opnemen in je persoonlijke macro werkmap

Ook ik heb die stappen (wederom) uitgevoerd. Geen resultaat. Ieder ander Excel-bestand wat ook in die map XLSTART staat wordt wel gewoon geopend. Verwijderen en herinstallatie van (eerst) Excel en (daarna) Office brengt ook geen oplossing.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan