• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Personeelsrooster en bezetting samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaggerII

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2005
Hallo,

Ik heb een personeels bezetting en een rooster. Die twee zou ik graag samen willen voegen. Ik wil in de tabbellen ,van de bezetting, de namen invoeren en als resultaat het begin en eindtijd in het rooster krijgen.

Iedereen die een beetje verstand hebben van excell houden mij voor dat het wel mogelijk is maar geen idee hebben hoe.

Daarnaast heb ik nog een kleiner probleem: hoe krijg ik met 'valideren' een pull-down lijst waar de namen op een andere worksheet staan?

Succes en hopelijk is er een antwoord mogelijk. Ik voeg een voorbeeld toe:

Bekijk bijlage helpmij.rar

Kevin

Betreft het kleine probleempje, dit kan je oplossen door de namen een groepnaam te geven. Deze groepnaam kan je wel gebruiken in een ander werkblad.
Selecteer alle namen >> tik in naamvak een groep naam (b.v. namen) >> enter.
Vervolgens kan je in een ander blad valideren: Data >> valideren >> lijst typ bij bron "=namen".

Jouw 1e vraag zal naar mijn mening moeilijk worden in excel (zonder VBA), met VBA misschien zelfs ook moeilijk, maar daar weet ik veel te weinig van.
Volgens mij mist op blad rooster de preciese werkplek om gegevens over te nemen naar blad bezetting.
Als je het rooster blad als een database maakt kan je hier met db functies misschien wel de gegevens uithalen voor je bezetting blad.

p.s. voordat je de namen kan definieeren eerst het samenvoegen van cellen A42:B42 ongedaan maken.

Misschien dat een echte excel goeroe jouw beter kan helpen.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt. Waar wil je precies de namen invullen? En wat wil je dan precies als resultaat krijgen. Kun je hier nog wat meer uitleg over geven?

Als het zo is dat op het blad bezetting bepaalde diensten staan die door mensen moeten worden ingevuld, en dat je dan op het blad rooster per naam de tijd te zien krijgt dan is het vrij eenvoudig te doen denk ik.

Groet,
Arjee

In de groene vlakken wil ik de namen invoeren waardoor ik in een ander werkblad een begin en een eind tijd krijg. Maar het liefst wil ik die groene/gele vlakken ook kunnen aanpassen. Oftewel in een tijd schema wil ik simpel namen in voeren en die uiteindelijk op een rooster te voorschijn komen.

bijvoorbeeld: ik voer 'Kevin' in een groen vlak (07:00)

in het rooster komt dan : Maandag datum Kevin 07:00 en een eindtijd

hopelijk is het wat duidelijker

groetjes Kevin

Oke, het is een stukje duidelijker geworden.

Je kan dit oplossen met een array formule op het blad rooster in de cellen C en D achter de namen.
In C3 b.v.:

Code:
=KLEINSTE(ALS(Bezetting!B3:N13=rooster!A3;Bezetting!B2:N2;"");1)

let op: bevestigen met SHIFT + CTRL + ENTER.
Enige uitleg: Hij zoekt in B3:N13 , in welke cellen er een naam staan, en pakt van die cellen de kleinste tijd.
Door de formule licht aan te passen (grootste ipv kleinste) kan je de grootste tijd krijgen.

p.s. Waarom zet je de avonddienst niet achter de gewone dienst?

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met: bevestigen crlt+shift en enter?

Hij geeft #waarde aan?

Maar volgens mij zit je aardig in de richting. Kan je de formule zelf in het bestand zetten?

Alvast bedankt

Druk in die cel op F2 en dan doe je crtl+shift-enter.

Okay...heb na het invoeren van de formule shift+ctrl en enter gedaan.....

Als een naam herkend wordt dan geeft ie als resultaat 0,3333 etc aan. Herkend ie geen naam dan als antwoord #getal

we komen steeds dichter bij.

Wordt er erg vrolijk van

Laat maar: moest cel eigenschap aanpassen aan tijd!!

Heel erg bedankt!

Fijn nieuwjaar

nog een ding......we hebben het btw gevonden. Maar als er niets herkend wordt dan geeft ie #getal aan....alleen als ik een 0 invoer dan geeft ie 0:00 aan.

Wat je kan doen is het volgende:
Plaats de array formule's in hulpkolomen, dan kan je in de originele cel een als functie plaatsen. Voor C3 krijg je dan:
=ALS(A3="";"";cel van array functie)

herstel:
formule voor C3 wordt dan:
=ALS(OF(ISFOUT(cel van array formule);ISGEENTEKST(A3));"";cel van array formule)

Laatst bewerkt:
Nog een probleem

Is het zo, dat ik steeds shift+ctrl+enter moet toesten. Want als ik iets verander na het saven dan herkend ie het niet meer.

en klopt het dat ie paar namen niet herkend: mijn naam herkent ie niet maar bijv Patricia wel??

heel raar

Elke keer dat je de cel van een array formule ingaat moet je bevestigen met shift-ctrl-enter.
Als je zo bevestigd zie je {} om de formule komen.

Betreft de namen:
Ik zou even checken op spaties achter namen;):)

ben bang dat ik niets van al dat "array" etc. begrijp.

Moet nog even kwijt dat ik blij ben met al de snelle reacties. Ik schiet aardig op

Wat je kan doen is het volgende:
Plaats de array formule's in hulpkolomen, dan kan je in de originele cel een als functie plaatsen. Voor C3 krijg je dan:
=ALS(A3="";"";cel van array functie)

herstel:
formule voor C3 wordt dan:
=ALS(OF(ISFOUT(cel van array formule);ISGEENTEKST(A3));"";cel van array formule)

wat houdt cel van array formule in??

wat houdt cel van array formule in??

Dat houd in dat je op die plek de celverwijzing naar de array formule plaatst.
Oftewel, als de array formule in V3 staat, zet dan in C3:
Code:
=ALS(OF(ISFOUT(V3);ISGEENTEKST(A3));"";V3)
Dit is een "gewone" formule, dus bevestigen kan gewoon met enter.

array formules heten ook wel matrix formules.
Als je googled op "excel matrix formule" zal je genoeg hits hebben denk ik.

excellerend.nl is een goede site om de basis van excel te leren.

Ik ben maar even zo vrij geweest om een voorbeeld bestandje te maken.
Ik heb alleen de maandag gedaan, en heb achter dubbele namen een A of B gezet omdat dit anders problemen geeft. Dit zou je ook kunnen ondervangen via valideren.
Ik heb het per half uur gedaan.

Misschien is het zo wat duidelijker.

O ja, de avond uren/dienst heb ik achter de "gewone" uren gezet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan