persoonlijke aanspreking op de site onthouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hobielasseel

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2011
hallo

ik ben bezig met het maken van een startcenter met allemaal links om zo snel op het internet te surfen.

Nu heb ik er mbv javascript ervoor gezorgd dat als je de site opent eerst je naam moet invullen en dan wordt je persoonlijk aangesproken!

Nu zou ik graag willen dat de naam onthouden wordt zodat de bezoeker niet iedere keer zijn naam opnieuw moet ingeven hoe kan ik dit doen mbv javascript

alvast bedankt !

Het onthouden van de naam van de bezoeker (én zijn userid én zijn wachtwoord)
doe je 'server-side'
dat wil zeggen op de server waarop de website staat
en dan nog wel in een database.

Om dan vervolgens te zorgen dat een bezoeker bij het inloggen of aanmelden herkend wordt,
of dat dit 'onthouden' wordt tot een volgend bezoek,
heb je server-side een programma nodig (dat kan prima met PHP).

Dit soort zaken gaat niet met javascript.

Dit soort zaken gaat niet met javascript.

Oh, het gaat prima met Javascript. Het magische woord hier is cookies. Waar tecsman wel een punt heeft is dat het onthouden van belangrijke dingen (wachtwoorden enzo) wel server-side moeten.

Een naam onthouden gaat echter prima met cookies. Als iemand zijn cookies wist moet 'ie opnieuw z'n naam invullen, maar dat maakt verder weinig uit.

het is inderdaad niet de bedoeling om een wachtwoord te onthouden enz ik wil alleen zoals that guy zegt de naam onthouden.
Aan cookies had ik nog niet gedacht.
Heb dus ook geen flauw idee hoe dit moet kan iemand mij hierbij helpen?

alvast bedankt voor de hulp

Cookies is geen goed idee want geen oplossing.
Want wat als iemand standaard zijn/haar cookies verwijderd?

Idee van tecsman is veel beter.

Tardis

denk eens even na een wereld zonder cookies is niet meer denkbaar
Welke normale mens zet cookies uit ?
De meeste mensen hebben zelfs geen flauw benul hoe ze dit zouden moeten doen
en ik wil het gewoon met javascript doen?

alvast bedankt

Hoi hobielasseel,
Om te overwegen voordat je aan een cookie- of andere constructie begint:
  • Sommige mensen (waaronder ondergetekende) houden er helemaal niet van om éérst hun naam te moeten invullen voordat je een site/pagina binnen kunt komen. Dan ben ik meteen weg! *)
  • Sommige mensen (waaronder ondergetekende) houden er ook niet van om zogenaamd persoonlijk aangesproken te worden op een site. Het is gewoon nep, want een automaatje, en heeft niets met mij persoonlijk te maken. **)
    - Misschien dat het voor een kindersite wel eens leuk kan zijn, maar sommige volwassenen zullen er niet om zitten te springen.
  • Sommige mensen (waaronder ... enz.) zullen het invullen ervaren als een extra handeling (wat het ook is), en dus niet gebruikersvriendelijk vinden: het tegendeel van wat bedoeld wordt.
  • Sommige mensen (waaronder ...) zijn inderdaad niet normaal, en laten hun browser na elke sessie keurig alle cookies en tijdelijke internet bestanden wissen: voor de privacy en om vollopen van hun pc tegen te gaan.
Hoe groot het percentage "sommige mensen" op het totaal van de surfers is? ... Geen flauw idee! :rolleyes:

Met vriendelijke groet,
CSShunter
________
*) Net als bv. bij sites waar je je eerst moet registreren met naam en e-mail adres, voordat je iets (informatie / downloads / programma's enz.) mag zien, zonder dat je precies weet wat het "iets" is.

**) Lijkt erg op "persoonlijke reclame": standaard drukwerk waarop via het telefoonboek de namen worden ingevuld. Vaak ook nog vetgedrukt, zodat het extra opvalt:
Geachte meneer/mevrouw CSSHunter,
Wij hebben een pracht van een aanbieding voor u!
Deze bestaat uit ... voor maar € 100,-! Ja, meneer/mevrouw CSShunter, u leest het goed, het is echt waar!
Als u nu beslist heeft u onze supervoordelige ... overmorgen al in huis.
Dus, meneer/mevrouw CSShunter, waar wacht u op?
... enz.​
Domme dingen! :d

@Tardis: je argument is goed (niet echt dus)... mist er toevallig een deel van je 1e zin? ;)

Daarnaast, of het nou een goed idee of een Slecht Idee™ is, het gaat er om dat het kan. En het opslaan van een simpele variabele als een naam kan het beste met cookies; dat heeft dus echt geen server-side systeem nodig. Helemaal omdat dat zou betekenen dat je eerst moet inloggen om je naam te zien, wat niet de bedoeling is van de OP.

Nu, de cookies: ik neem aan dat je weet hoe je effectief kan google'n.

csshunter heeft overigens een goed punt, mocht je dit systeem ooit openbaar stellen. Iedereen haat popups, en daar vallen prompts ook onder. Oh, en mijn browsers wist ook alle (cookie) data na het sluiten :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan