Pfn_list_corrupt

• Onderwerp starter Onderwerp starter lw87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lw87

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
PFN_LIST_CORRUPT bij WIN2K installatie

Probleem bij WIN2000 installatie: blauw scherm met een Stop-bericht: PFN_LIST_CORRUPT. Wat is MS-RAMDRIVE??

Ik heb een oude Toshiba Equium 3000M PC gekregen met een Celeron 333 Mhz processor, 64 mb SDRAM en een 3 GB HD, in 2 50% partities verdeeld. Op C: stond een niet meer werkend WIN98 en wat programma's en op D: data.

Ik heb een win98 opstart diskette en kan opstarten met CD-rom ondersteuning.
Ik heb met format C: en format D: de schijven leeg gemaakt en ze FAT 32 geformatteerd en met de CD van mijn al aanwezige PC win2000 op C: gezet. Dat blijkt 1 GB in te nemen, dus past bijv. Office er niet meer bij.

Ik heb met Fdisk de partities verwijderd en 1 nieuwe aangemaakt en geactiveerd en FAT32 geformatteerd.

Daarna zijn de problemen begonnen.

Het lukt niet meer om net als de eerste keer win2000 geïnstalleerd te krijgen.

Zo heb ik dat gedaan:
starten vanaf CD (heb ik ingesteld in BIOS: CD-rom, A, C)
blauwe scherm met Windows 2000 Setup
vlg. statusregel worden bestanden geladen, CD draait.
Installeren? ENTER
akkoord met blablabla F8
Voorgesteld wordt 1 mogelijkheid:
C: FAT32 3091 MB (3084 MB vrij)
ENTER
Setup zal win2k installeren op C: FAT32 3091 MB (3084 MB vrij)
op 3091 MB schijf 0 met ID0 en bus ) op atapi
-> geen wijzigingen aanbrengen ENTER
Setup controlleert de harde schijf
Setup kopieert
NU gaat het fout
Het bestand appwiz.cpl is niet juist gekopieerd
... is geen geldige Windows 2000 CD-rom
... probleem met Windows CD-rom
ENTER voor opnieuw: probleem herhaalt zich eindeloos
ESC overslaan: na een paar keer volgt een blauw fout-scherm met PFN_LIST_CORRUPT
F3 afsluiten

Toen heb ik de stappen gevolgd uit deze thread:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=199102

Na een hoop gereutel verschijnt weer de melding dat allerlei bestanden niet naar C: gekopieerd kunnen worden en ten slotte verschijnt een blauw scherm met een Stop-bericht: PFN_LIST_CORRUPT
Dit forum gaf daarvoor geen hits, elders las ik over geheugenproblemen.

Inmiddels heb ik ontdekt dat er een D: schijf van zo'n 2 mb is die MS-RAMDRIVE heet en waarop allerlei bestanden staan die ook op mijn opstartdiskette staan.
HELP.BAT toont LEESMIJ.TXT: allerlei informatie over de win98 opstartdiskette.
SCANDISK zit er ook bij: D: heeft geen problemen, uitgbreide oppervlaktescan ook niet.
Op C: staan allerlei bestanden die met $ beginnen: die worden als beschadigsd aangemerkt. Ik kies repareren. Het zijn er honderden: dat wordt niets.
Weer Format C: en dan uitgebreide scandisk: alles OK.

Kies ik bij een fout gelopen installatie voor F3 afsluiten en begin ik opnieuw met R installatie herstellen via C herstelconsole, dan loopt de weg dood: afsluiten met EXIT.
Na een herstart volgt DISK BOOT FAILURE (op A:!!!)

Ik doe de opstart diskette er weer in en dan blijkt de C: schijf de MS-RAMDRIVE geworden te zijn!!

Weer herstarten en naar BIOS:
Primary master: type=USER SIZE=3043 CYCL=6704 HEAD=15 PRECOMP=65535 LANSz=6703 SECTOR=63 MODE=AUTO
Secundary master en beide slaves: TYPE en MODE op auto, de rest op 0 (nul)

Nu ik hier toch ben:
Base memory=640K
Extended memory=64512K
Other memory=384K
TOTAL Memory=65536K

Hoe nu verder?

Moet ik de HD beter schoonmaken? BIjv. met wat op http://dban.sourceforge.net/ staat?

Is die MS-RAMDRIVE met win98 de boosdoener?

Laatst bewerkt:
Nog geen reacties, dus zelf maar reageren.

Die ramdrive is inmiddels duidelijk: die wordt aangemaakt door opdrachten in de autoexec.bat en de config.sys op de opstartdiskette en zou na installatie van win2k moeten verdwijnen zodat D: weer de CDrom is i.p.v. de MS-RAMDRIVE

Mijn DOS kennis was ooit best goed, maar is nu nogal roestig. Aanpassen van autoexec.bat levert geen bruikbare opstartdiskette op.

Op mijn eigen PC heb ik die nooit gebruikt: daarop kan ik win2k installeren vanaf de CD zonder opstartdiskette.

Op de Toshiba lukt dus dat dus niet.

Het schijnt toch wel aan het geheugen van de PC te liggen. Om dat te vervangen bij een PC van 7 jaar oud lijkt me niet zo'n goed idee: de HD is nu nog goed, maar ook 7 jaar oud. Wie weet wat er na de investering kapot gaat.
Op zoek naar een andere PC dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan