PHP projecten plannen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
235
Ik ben inmiddels bedreven (al zeg ik het zelf) in PHP (en natuurlijk (x)html, css) en mysql.

Nu vind ik het maken van een klein script niet echt lastig (bijv. gastenboekje, formuliertje, inlogsysteem, etc). Ik wil echter grotere scripten gaan schrijven, zoals forums, webshop, en het liefst uiteindelijk zelfs een cms wat ik dan langzaam groter maak (je denkt vast: maar die zijn er zat open source.... dat is ook zo (ik gebruik voor m'n eigen site bijv. cms made simple)... maar ik doe het voor de lol!).

Mijn concrete vraag: hoe leer ik grote php projecten plannen (tutorials, boeken, eigen ervaring)? (waaronder ik op een gegeven moment HELE GROTE projecten versta, al heb ik hier geen haast mee).

Nog een ding, ik deins niet terug van veelvuldig gebruik van OOP.

Bedankt!
Ger@ld
 
Waar ik veel informatie haal is het downloaden van e-boeken uit de nieuwsgroepen.

alt.binaries.e-book.technical is er bijvoorbeeld zo eentje waar je regelmatig goede boeken kan vinden.
 
Je bent sowieso een paar weken (bij écht grote projecten, maanden) bezig met het inventariseren van de eisen. Je maakt in veel gevallen een businessanalyse: wat wil de klant? Vervolgens zet je dat om naar een functioneel ontwerp. Als je het functioneel ontwerp hebt, kun je een technisch ontwerp schrijven.

Hierin staan _alle_ technische details. Al je classes en al hun methodes. Hoe ze corresponderen en waarom. Welke interface aan welke class is gekoppeld, hoe welke view zich verhoudt tot welk(e) model(s). Hoe je routing eruit ziet, hoe je de gebruiker rondstuurt, etc.

Oftewel; het grootste gedeelte van het werk is het opzetten van de structuur, het opzetten van de basis. Het programmeren zelf kost ook veel meer tijd, maar is eenvoudiger dan het lijkt als je vanaf papier kunt werken.
 
Ik ga de binaries eens bekijken. Daar was ik nog niet op gekomen.

@SvU: Als ik het goed begrijp werk je dus eerst uit wat je als gebruiker moet kunnen (functioneel?) en daarna hoe dat er technisch uit moet zien (technisch). Geef je de klassen hierin weer als blokjes die je verbindt? Is daar een standaard voor en zijn er misschien programma's die dit handig doen? Op papier kan namelijk, maar hoe groter het wordt, hoe meer papier (en dus is het overzicht weer verdwenen).

Bedankt voor de tips.
 
Dat moet je absoluut niet op papier doen nee. Ikzelf gebruik het programma Visio (van Microsoft Office) om diagrammen te ontwerpen. Dit doe ik zowel voor gecompliceerde databaseontwerpen als technisch ontwerpen. Het is niet gratis, maar wel een voor Microsoft zeldzaam goed product.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan