phpmyadmin

Bunicich

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2016
Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn MariaDB 10/phpmyadmin. Ik heb een DS218+ NAS met twee HDD van elk 2 TB. Deze draaien al jaren naar tevredenheid en ik doe er echt alles op, van mail tot aan websites maken......totdat ik fouten kreeg in de schijven. 1 schijf klapte vast en de andere (exacte kopie van de andere) draaide nog wel maar gaf ook veel fouten aan...totale paniek dus. Ik heb opgezocht op internet wat te doen en daarop twee nieuwe HDD gekocht van elk 4 TB met de gedachte dat ik de vastgelopen schijf kon verwijderen, de nieuwe erin en dat de nog werkende schijf een kopie zou maken op de nieuwe schijf maar dat werkte dus niet. Toen ik de nieuwe schijf erin deed vroeg de NAS of ik een softwareupdate wilde doen (enigste keus) waarop de "oude" schijf niet meer werd herkend omdat daar natuurlijk de oude DSM software nog op zat en niet meer kon worden beschreven. Kortom ik had 1 NAS met twee nieuwe lege schijven en 1 HDD die het nog net deed met alle data. Ik heb toen nog een DS218+ erbij gekocht met twee SSD van elk 4 TB om dit nooit weer voor te laten komen en met twee keer een NAS altijd op 1 van de twee een kopie te hebben van de belangrijkste informatie (foto's, mails etc.). Ik had ook nog een oude DS214air in de kast liggen met veroudere DSM software waarop ik de "oude" schijf nog aan de praat heb gekregen (1 van de twee want die andere is echt kapot). Nu heb ik alle bestanden er af kunnen halen waar ik erg blij mee ben. Maar nu had ik ook een database op de oude schijf en in phpmyadmin een heleboel tabellen en kolommen. Nu heb ik de tabellen weer terug (ik denk allemaal maar weet niet zeker) maar de kolommen zijn er niet. Kan iemand mij vertellen waar op de HDD deze informatie zich bevindt? in welke map op mijn NAS. Ik heb gezocht (ook via SSH (Putty)) maar ik kan wel de tabellen vinden maar de rest niet. Ik hoor graag van jullie, vriendelijke groet, Richard

Hoe heb je de tabellen teruggezet?

Helaas is het zo dat bij alles in computers en de onderdelen daarvan het niet te vraag is of het kapot gaat, maar wanneer. Zeker bij HDD's, maar ook SSD's. In mijn ervaring gaan SSD's (zeker die van het M.2-type) sneller kapot dan de ouderwetse HDD's.
En RAID zal u daarbij niet helpen als beide HDD's/SSD kapot gaan.
Van tijd tot tijd backups maken is de enige oplossing voor dit probleem.

Goedemorgen, ik heb de tabellen via Putty (SSH) teruggezet.
Op welke manier? Een dump via 'mysql' geimporteerd? Of de .frm, .myd, .myi, .idb bestanden gekopieerd.... wat ik niet hoop!

Laatst bewerkt:
ik heb de bestanden via putty gekopieerd van de oude schijf naar de nieuwe dus alles apart. Maar op de oude schijf zou alles nog origineel moeten staan zoals ik het heb geinstalleerd. Ik wil (als het kan) ook wel op de oude schijf de myphpadmin opnieuw proberen te installeren en dan de alsnog een dump maken.
Kan ik bijvoorbeeld ook op mijn nieuwe NAS de schijven eruit halen en dan de oude erin doen om zo de SQL weer te kunnen laten draaien of gaat dat niet werken omdat op de nieuwe NAS de nieuwe DSM versie staat terwijl op de oude schijf de "oude" versie staat van de DSM.

ik heb de bestanden via putty gekopieerd van de oude schijf naar de nieuwe dus alles apart.
Welke bestanden?!?
Maar op de oude schijf zou alles nog origineel moeten staan zoals ik het heb geinstalleerd. Ik wil (als het kan) ook wel op de oude schijf de myphpadmin opnieuw proberen te installeren en dan de alsnog een dump maken.
Eigenlijk is phpMyAdmin niet verplicht om te gebruiken bij databaseonderhoud. Het is gewoon een PHP-based tool. Het echte onderhoud voer je in de commandline uit via SSH. Eigenlijk is dat nog beter dan phpMyAdmin.
Kan ik bijvoorbeeld ook op mijn nieuwe NAS de schijven eruit halen en dan de oude erin doen om zo de SQL weer te kunnen laten draaien of gaat dat niet werken omdat op de nieuwe NAS de nieuwe DSM versie staat terwijl op de oude schijf de "oude" versie staat van de DSM.
Ik zou aanraden om je hier niet aan te wagen. Ik ben wel benieuwd welke bestanden je hebt gekopieerd...

Via commandline SSH een dump maken van die database en die daarna langs dezelfde route importeren op de nieuwe NAS.

Schijf is al aan het einde van zijn latijn, dus ik zou de boel niet onnodig belasten met allerlei installaties.

Terug
Bovenaan Onderaan