pictogram op bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

potato

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mei 2005
Volgende vraag: Ik heb recent Firefox geinstalleerd. Van sommige sites wil ik graag een snelkoppeling / pictogram op mijn bureaublad hebben. Nu kan ik de ene keer gewoon een url naar het bureaublad slepen en dan krijg ik een snelkoppeling met het pictogram wat ook in firefox vóór de url staat, maar bij andere sites (bv Google) krijg ik dus als pictogram niet de "G-pictogram" maar een gewone standaard firefox picto. Wie kan mij vertellen hoe dit kan en wat ik hieraan kan doen?

Ik weet niet of er automatisch een antwoord moet volgen op een volgende vraag maar dit is inderdaad een interessant topic potato. De bepaalde pictogrammen van snelkoppelingen op het bureaublad waarover het hier handelt hebben een naam: "faviconen." Die moeten aangeboden worden door de websites. Je ziet ze ook bij favorieten of bladwijzers staan. Ze zijn opgeslagen in de map met tijdelijke internet bestanden dus als je die leeg haalt ben je ze allemaal kwijt. Je kunt dit voorkomen door ze daar op te zoeken en ze te verzamelen in een andere map. Als de map C:\Documents and Settings\Gebruiker\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5 niet wordt getoond door Windows type je in de adresregel zelf \Temporary Internet Files\Content.IE5 erbij. Windows zal het wel eens moeilijk kunnen vinden om de mappen met bestanden te tonen vanwege de hoeveelheid. Vindt je daar het icoontje, bijvoorbeeld van deze site dan stel je deze veilig en klik je rechts op de snelkoppeling op het bureaublad, vervolgens selecteer je een ander pictogram. Dit is niet helemaal wat je vroeg en eigenlijk onbegonnen werk maar zo werkt het. Ik weet niet waarom het favicon van Helpmij.nl wel bij favorieten komt te staan maar niet op het bureaublad. Dat is interessant. Soms werkt Windows of de browser niet goed mee. In een bepaald geval zou het helpen om de pagina te verversen of wat in de adresbalk te klikken en te slepen. Gelukkig is hier een prachtig hulpprogramma voor, FavOrg, die de favicons voor je gaat zoeken op de webpagina's van Favorieten of Bladwijzers. Dat kan ook controleren of de links nog wel bestaan (of tijdelijk niet beschikbaar zijn) Je ziet nu overal bij jou bladwijzers pictogrammen verschijnen. Bij de snelkoppeling op je bureaublad kan je dan bij Eigenschappen de juiste pictogram selecteren door naar de map van dit handige programma te bladeren waar de favicons, veilig voor opruimwoede, verzameld zijn. Anders kies je alsnog voor een standaard pictogram zoals in bepaalde DLL files en die je verzameld hebt als .ico bestand of je neemt even contact op met de beheerder van de site. Die zal blij verrast zijn met het feit dat die site op jou bureaublad staat en proberen om het euvel te verhelpen

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1558477,00.asp

Na even te hebben nagedacht, Ik heb wel eens zelf pictogrammen gemaakt en bestaande pictogrammen bewerkt met Microangelo en weet eigenlijk toch waarom het pictogram van Helpmij.nl wél bij favorieten komt te staan maar niet op het bureaublad. Het zit zo: Pictogrammen zijn niet van een bepaalde afmeting maar hebben in hun bestand verschillende afmetingen pictogrammen. Het Favicon beschikt dan misschien niet over de goede afmeting. Dit is meestal het probleem met niet getoonde pictogrammen. Versleep je het icoon van Google naar je bureaublad dan komt daar een link met een google icoon te staan. Het kan dus best maar dit zal dan een iets groter icoon bestand zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan