Pictogrammen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mkkl

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Berichten
63
Er is wat mis met de pictogrammen op mijn pc.
De snel starten pictogrammen in de werkbalk zijn evrnadert of zijn er niet.
En hetzelfde geldt voor de pictogrammen in de menu's in Start en de pictogrammen in de adres balk.
Weet iemand of ik per ongeluk een bestandje heb verwydert die die dit normaal regelt en zo ja welke?
Of wordt dit veroorzaakt door één of ander virus?
 
Moi Mkkl,
Vroeger gebeurde dit wel vaker, ik neem aan dat je door hebt kunnen werken en het probleem nog niet helemaal hebt opgelost. De oorzaak ligt in cachegeheugen dat windows hiervoor gebruikt. Start windows in veilige modus. Ga naar de map windows en verwijder het bestand ShellconCache. Bij opstarten wordt dit bestand dan vernieuwd en bevat het weer de goede informatie. Wellicht heb je iets te veel pictogrammen gebruikt die in verschillende grote, slechte of gefragmenteerde DLL bestanden staan. Als dit niet werkt (maar daar heb ik geen ervaring mee) probeer dan het volgende: Kies Start en Uitvoeren. Vul hier "regedit" in om het register te bewerken. Ga (voor windows 98 of ME) ( voor Windows XP lees mijn derde reactie) naar HKEY_LOCAL_MACHINE\software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer. Klik rechts in het rechter gedeelte en kies Nieuw uit het contextmenu. Kies Tekenreekswaarde. Dubbleklik hierop en vul onder Waardenaam - Max Cached Icons in en onder Waardegegevens bijvoorbeeld - 500. Deze waarde mag zijn van 100 tm 2000. Sluit de editor af en start de computer opnieuw op. Eventueel bij problemen nogmaals de eerste stap uitvoeren (die van ShellIconCache verwijderen). Hopelijk krijgt windows nu weer wat lucht en levenslust.
 
Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op je vraag over de vreemde weergave van pictogrammen, het is inderdaad mogelijk dat een virus hiervan de oorzaak is, in dat geval kan het best een "joke" wezen, dus een programma dat voor de grap werd toegevoegd. Wanneer je AdAware Spybot en SuperAntiSpyware gebruikt zullen deze of soortgelijke scanners die bedreigingen kunnen vinden en zouden ze deze onschadelijk moeten maken. Veel waarschijnlijker is het genoemde corrupt bestand. Soms wordt dat ontdekt door Scandisk, een windows onderdeel te gebruiken. Anders zou ik de pictogrammen die je in een map hebt met verkenner gaan bekijken. De eerste die in deze map niet kan worden weergegeven zal het pictogram met de fout wezen. Pictogramma staan echter meestal in programma bestanden en in DLL bestanden. Je kunt in DLL's kijken wanneer je rechts klikt op een snelkoppeling en kiest voor ander pictogram gebruiken. Misschien zie je wanneer je in DLL's bladert dat een bepaald pictogram niet kan worden weergegeven. In programmabestanden kun je de pictogramman bekijken met speciale hulpprogramma's die pictogrammen kunnen vinden en als pictogram bestand kunnen opslaan. Mogelijk dat je daarmee ontdekt welke niet werkt en niet kan worden weergegeven. Hierdoor kunnen de andere pictogrammen heel goed op de verkeerde plek komen of door standaardpictogram worden vervangen. Met name ten gevolge van fouten die dan in het bovengenoemde cache optreden. Zoek de fout vooral in programma's die je hebt geinstalleerd voor dat je er problemen mee kreeg en wijs die dan eens een ander pictogram toe (wel onthouden waar het origineel staat). Dit schrijf ik jou dus als aanvulling op bovenstaand antwoord. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Aangezien je misschien toch Windows XP hebt moet je een andere procedure volgen voor het vergroten van het Pictogrammen Cache, sorry maar een foutje. Ik had er nog geen problemen mee gehad, vandaar dacht ik eerder aan windows 89 SE of ME.

Ga naar het register door op Strt en Uitvoeren te klikken. Vul hier Regedit in. Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer. Rechts zie je nu Max Cached Icons. Daar kies je voor bewerken en wijzigen. Als de waarde niet wordt getoont maak je deze waardereeks nog aan met bewerken, nieuw, tekenreekswaarde. In het invoervakje waardegegevens vul je een waarde van maximaal 4096 in. Sla het op en herstart windows.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan