Piep in een harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonaldRol

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
44
Hallo,

Ik heb een 3-tal HD501LJ schijven van Samsung. 1 van de schijven piept af en toe. Maar als ie dan piept, duurt dat iets van 5 seconden. Het is dus niet constant. Het lijkt wel, als ie piept, dat de pc trager is.

Is dit een reden om de HDD te gaan vervangen, of kan ie nog wel ff zo?

Groeten,

Ronald
 
Gepiep kan door een mechanisch defect komen, maar mijn glazen bol werkt even niet mee. Ik zal ze vervangen.
 
Bedankt,

Ik ga even kijken wat ik allemaal kan vinden. Het enige nadeel, ik heb laatst alle 3 schijven in RAID-5 gezet, juist omdat die ene schijf begon te piepen.
Dit programma kan zeker niet overweg met RAID 5 opstellingen via de moederbord controller? Vaak zien dit soort prog's nog wel als ie bijvoorbeeld aan een echte RAID controller kaart hangt...

Ieder geval nogmaals bedankt voor alle reacties.

Groetjes
 
Da kan je misschien, indien je je Raid 5 goed geconfigureerd hebt, een schijf door een ander schijf vervangen. Dan moet het systeem de inhoud van de 3de schijf kunnen herstellen. Vervolgens zou je dan de uitgebouwde schijf kunnen testen... Maar je kan ook gewoon een grote schijf kopen en alles kopieëren en achteraf de schijven controleren, zo duur zijn ze niet meer...:d
 
Allen,

Hartelijk dank voor de tips. Ik heb met het programma crystal disk info mijn schijven kunnen controleren nadat ik deze uit RAID-5 had gehaald. Ik had uiteraard eerst een backup gemaakt. De schijf bleek enkele slechte sectoren te hebben oid. Ik heb deze een low level format gegeven en daarna alles weer in RAID 5 gezet, en de backup terugggezet.

De schijf piept niet meer, en ik merk dus nu ook dat Windows lekkerder draait. Het viel op dat als de schijf ging piepen, het hele systeem even trager werd.

Conclusie:
Alles werkt weer fijn en netjes. De Samsung HD501LJ's kunnen weer gezellig samenwerken als een snel team.

Bedankt.

Groeten,

Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan