Pio - Dma

Status
Niet open voor verdere reacties.

guesswho

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Een vriend van mij heeft de laatste Plextor(48\24\48) brander en die gaf nogal problemen onder XP.
Blijkt dat hij de brander onder XP op PIO mode moet zetten.
Wat is hiervan het nadeel of voordeel t.o.v. DMA?

Om een samenvatting te geven: PIO is maximaal 16,6 MB/s, dus voldoende om op 48x (7,03 MB/s) te branden, maar DMA betekent Direct Memory Access, oftewel dat grote hoeveelheden data direct van en naar het geheugen gekopiëerd kunnen worden, zonder dat steeds de processor hiervoor hoeft te gebruiken. Met alleen PIO loop je dus een groter risico op Buffer Underruns, omdat het risico groter is dat de processor de stroom data niet snel genoeg aankan, maar die Plextor ondersteunt Burn-Proof, dus is het niet erg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je DMA zomaar aanzetten,
Had ik namelijk gedaan en toen is mijn geheugen gelijk
naar de knoppe gegaan.
kan dit of heeft dit een andere oorzaak gehad.
of zou het toeval geweest zijn

nog iets ik lees ook veel over 40 en 80 aderige kabels
voor je harde schijf hoe weet ik wat voor kabel ik moet hebben
of is de duurste of grootste gewoon altijd goed.

Grt

DMA kan je eigenlijk zonder risico aanzetten. Er zijn ervaringen bekend met Toshiba laptops uit de pentium 1 tijd, dat die schrijffouten maakten met dma aan, vandaar dat Win98 DMA standaard niet aan heeft staan. Maar dat het is onmogelijk dat dma (die alleen maar een hogere snelheid tussen de harde schijf en het moederbord toestaat) je geheugen kapot maakt.

Over die kabels: zonder die 80-aderige kabels kan je niet ATA-66 en hoger gebruiken. Het hangt dus van je moederbord en schijf af of je ze nodig hebt. Er zijn ook enkele moederborden die vreemd gaan doen als je een 40-aderige kabel gebruikt, dus zou ik altijd voor 80-aderige kabels gaan, die doen het tenminste altijd.

Hallo kwal,

Bedankt voor je antwoord.
Ga gelijk een andere kabel kopen.

Groetjes,
Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan