• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot datum en tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiderman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Goed morgen,

Ik ben bezig om een Pivot te maken met VBA.

Nu is een van de kolom van het type datum en tijd (dd-mm-yyyy hh:mm).

Ik zou in de pivot graag als PageField in deze kolom alles van 1 dag kunnen selecteren, maar het probleem is dat er op 1 dag meerdere tijden in staan.

Weet iemand een manier om in de pivot alleen de datums te hebben I.P.V. datum en tijd.

Klein voorbeeldje:

Kolom A:
27-01-2007 11:00
27-01-2007 12:00
28-01-2007 10:00
28-01-2007 11:00

In de pivot pageField wil ik dat de volgende keuze zien:
27-01-2007
28-01-2007

P.S. de kolom aanpassen zodat deze 1 kolom Datum en 1 kolom tijd krijgt heeft niet de voorkeur.

Beste Spiderman,

De exacte VBA-code weet ik niet zo voor je en is ook een beetje afhankelijk van het totale plaatje.
Via opnemen van de macro-code kun je zelf wel verder komen.
De stappen die je volgens mij moet doorlopen zijn:
- de datum/tijd velden zet je eerst in de kolom
- daarna ga je die groeperen (Overzicht>Groeperen>Op dagen
- vervolgens sleep je deze kolom naar het pagina-veld

Daarna stop je de opname en ga je de code opkuisen..

Succes

Hoi jofred,

Bedankt voor je antwoord, maar helaas. De optie Overzicht>Groeperen>Op dagen, heb ik niet. Ik kan alleen groeperen op rijen of kolomen. Ik werk met office XP.

Ik heb 'een' oplossing.

Het is wel niet de ideale maar het werkt.

Ik kan de kolom met de datum/tijd via 'Tekst naar kolomen' veranderen, zodat er alleen de datum in blijft staan, en dat het tijd gedeelte niet wordt gebruikt.
Als ik nu de pivot maak, dan is het probleem opgelost.

Enige min puntje, is dat ik liever de datum/tijd veld intakt had gelaten, dus als iemand een beter oplossing heeft, dan hoor ik hem graag.

Ik zet de vraag wel als opgelost.

Spiderman,

Ik ben niet bekend met Office XP, maar wel met Office 2000 en 2003. Beide hebben deze optie. Raar dat een tussenliggende versie deze optie niet heeft..

Hoi jofred,

Misschien dat ik het dan niet helemaal snap.

Zoals gezegd, ik heb alleen Overzicht>Groeperen. Kun je een screenshot plaatsen van hoe het er bij jou uit ziet.

P.S. screenshot is van Excel 2003

Bijlagen

• overzicht.JPG
    overzicht.JPG
    13,6 KB · Weergaven: 61
Spiderman,

Het was even zoeken, maar ik heb het weer op een rijtje. Van groot belang is dat je geen lege cellen selecteert in de draaitabel.
Ik heb wat schermprintjes gemaakt. Ik denk wel dat je er nu uitkomt.

Nogmaals succes!!

Bijlagen

Heel hartelijk bedankt.
Ik had idd een lege cel geselecteerd, en dan werkt het niet :confused: (eigenlijk wel logies)

Bedank voor de info, en we zullen eens kijken hoe we het in een VBA scriptje gestopt gaan krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan