• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot table - Berekend tabel formules werken niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoccoFrits11

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jul 2023
Beste allen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende:

Onderstaande formule in berekend veld geeft niet de juiste waarde. Bij elke regel waar meerdere orders (>1 boekingsdatum) van toepassing zijn wordt het foutieve percentage weergegeven. Dit komt doordat in mijn document niet de MAX maar de SOM van het contract aantal (HE) wordt gebruikt om het contract volume weer te geven. Hierdoor is het contract volume voor deze meervoudige order consequent te laag.

Zie hieronder het berekend veld:

• Berekend veld - Contract volume HE (%)
    • =((SOM('Aantal HE'))/MAX('Contract aantal (HE)'))

Mijn vraag is als volgt:
  1. Op welke manier kan ik bovenstaande formule juist laten werken in berekend veld?
  2. Bestaat er een manier om een gewogen gemiddelde van het contract volume weer te geven per orderklantnummer.?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp. In de bijlage het voorbeeld bestand.

Bijlagen

Hallo,

Je vraag is al zeer vaak bekeken en ook de bijlage is al div. keren gedownload.
Tot op heden heb je nog geen respons mogen ontvangen.
Naar mijn mening geeft dat aan dat er onduidelijkheden voorkomen in zowel je bijlage als je vraagstelling.

Je geeft in je bijlage aan dat op div. plaatsen het percentage niet klopt.
Waar baseer je dat op? Vlgs mij klopt het wel.

Ik was niet van plan een bestand van 1,8 Mb te downloaden voor zo'n simpele vraag.

Hallo SNB

Dan heb jij gegarandeerd een héél simpel antwoord op deze simpele vraag van TS.
Ik ben benieuwd.

Klik op rechtsonder op de knop "Som van Contract volume HE (%)", er springt een menu open
Klik op "Waardeveldinstellingen", er springt een menu open
Kies "Max" in plaats van "Som" (of aantal of gemiddelde)

of

google "pivot table weighted average"

p.s. ik krijg een melding over onleesbare inhoud bij je bestand (zal wel aan mijn excel 2007 liggen)

Laatst bewerkt:
Rechtsklik in de draaitabel op Waardeveldinstellingen in kolom 'Som van Contract aantal (HE)' en kies voor SOM i.p.v. MAX.

Hallo,

Ik had een beetje tijd over dus het e.e.a. met power query proberen op te lossen.

Bijlagen

Wow! Dit is zeer indrukwekkend Peter. Dank.

Ps. goed om de feedback te ontvangen om voortaan kleinere bijlagen bij te voegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan