• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot table/draaitabel gekoppeld/linked aan een andere pivot table/draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

louisvp

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Als je een tabblad waar een pivot table op staat kopieert, wordt deze 2e pivot table automatisch ge update wanneer je de 1e pivot table update.

Als je echter in de 1e pivot table de range van je data sheet verruimd met 1 kolom en vervolgens de 1e pivot table update, wordt de 2e pivot table niet meer automatisch ge update.

Er is dan geen koppeling meer tussen de pivot tables. En de range van de 2e pivot table is dan niet automatsch met 1 kolom uitgebreid.

De vraag is. Weet jij waar je de koppleing tussen 2 pivot tables kunt instellen cq. aanpassen?

Alvast bedankt, :)

Louis

OK

Maar je bent wel met me eens dat de pivot tables gekoppeld zijn als je ze kopieerd.

Dan zou dit toch ergens ingesteld moeten zijn of naar een anderee pivot table moeten verwijzen?

Als je de bron van de PT dynamisch maakt bv. via dynamische naamgeving, of te werken via een lijst (Excel <2007)/tabel (Excel 2007) dan verandert de PT op het gecopieerde tabblad wel mee.

De truuk is dus om je brondata dynamisch op te nemen in je PT.

Beste Finch,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat jij precies begrijpt wat mijn vraag is.

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik jouw voorstel precies ten uitvoering breng?

Nogmaals bedankt,

Louis

Beste Finch,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat jij precies begrijpt wat mijn vraag is.

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik jouw voorstel precies ten uitvoering breng?

Nogmaals bedankt,

Louis

Welke Excel versie gebruik je?

Ik was dit even uit het oog verloren.

In bijlage een voorbeeld, waar je een DT hebt op basis van een lijst en eentje op basis van een dynamische naam. In beide gevallen wordt de copie van die DT mee vernieuwd bij het vernieuwen van de gegevens in de eerste DT.

edit: voor de duidelijkheid. DT = draaitabel = pivot table = PT

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Thanks

Beste Finch,

Bedankt voor deze perfecte oplossing

Groetejs Louis

Beste Finch,

Ik heb nu in een oud Excel bestand op 6 tabbladen de range van de data laten verwijzen naar de nieuw gedefinieerde naam (zie bijlage naam.jpg).

Als ik nu de draaitabel op tabblad 1 refresh, worden de draaitabelen op de andere 5 tabbladen niet gerefreshed. Terwijl ze wel verwijzen naar de zelfde rane (genaamd DataDT).

In mijn andere bijlage (genaamd Andere DT.jpg) zie je dat je bij het maken van een nieuwe draaitabel kunt kiezen voor de optie "Een andere draaitabel- of draaitabelgrafiek.

Dit is in principe wat ik zoek.

Maar dan zo dat je later, als een draaitabel al bestaat, je de nieuwe draaitabel kan laten baseren of een eerdere grafiek.

Ik wil zeg maar de draaitabellen op de tabbladen 2 t/m 6 laten linken met de draaitabel op tabblad 1.

Zijn deze instellingen zichtbaar in Excel.

Als je opnieuw zou beginnen en de draaitabel op tabblad 1 zou kopieren naar een tabblad (genaamd tabblad 2), dan zijn ze we wel gelinkt aan elkaar.

Maar omdat ik nu al een hele sheet heb opgebouwd met 6 tabbladen wil ik ze allemaal te gelijk refreshen met de niewe range gemnaamd DataDT.

Ik hoop dat je hier een oplossing voor hebt.

ALvast ebdankt,

Louis

Bijlagen

• Andere DT.JPG
    Andere DT.JPG
    31 KB · Weergaven: 113
  • naam.JPG
    naam.JPG
    20,6 KB · Weergaven: 107
De onderliggende data die Excel gebruikt voor zijn draaitabellen, is NIET de brondata die je aangeeft, maar als het ware een FOTO van die brondata. Maak je een nieuwe DT dan maak je als het ware ook een nieuwe foto. Dus het vernieuwen van DT1 heeft geen invloed op DT2, aangezien het 2 verschillende foto's zijn (ook al gebruik je een dynamische naam).
Copieer je echter die DT dan copieer je ook die foto mee. Door die foto dynamisch te maken (via die naam) wijzig je in beide gevallen die foto. Dus vernieuwen van een DT heeft effect op de andere DT.

Het lijkt me dan ook het beste om je DT werkblad opnieuw op te bouwen met de dynamische naam als bron en de eerste DT steeds te copieren. Op die manier ben je zeker dat het vernieuwen van de data effect heeft op alle andere DT.

Bedankt Finch,

OK dit zal ik doen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Excel herkent dat het DT2 een kopie van DT1 is.

Wordt dit ergens vastgelegd?

Alvast bedankt,

Louis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan