plaatjes upload en meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jipyboy

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2009
Hallo,

Ik wil een project gaan beginnen met een goede sites die gratis te gebruiken zijn.

Dit is het idee voor de eerste site:

Een site waarbij je plaatjes kunt uploaden en die een link geneert voor bijv. forum enz. je zult misschien denken dat die er al genoeg zijn maar als je even alles op een rijtje zet is er altijd aan zo'n site een nadeel
-of je moet je registreren.
-je foto word na x tijd verwijderd.
-het uploaden duurt erg lang.
-je mag maar max aantal plaatjes uploaden per dag.
-je mag maar max mb uploaden wat soms te weinig is.
-kunt bijv. alleen .jpg .gif. uploaden

Dus hierbij mijn vraag wie zou voor mij / samen met mij een site willen maken die dus bovenstaande punten wel heeft?

dus:
-je hoeft je niet te registreren
-je foto blijft sowieso 1 1/2 jaar staan
-hij is snel omdat ik de site uiteindelijk zelf wil hosten
-je mag unlimeted plaatjes uploaden
-je mag genoeg mb uploaden
-je mag uitgebreide extensies uploaden

En waar wil ik uiteindelijk toe?
-meerdere gratis sites met handige opties
-24/7 hulp
-zelf alle sites hosten

Ik heb de geld en tijd om te promoten en de sites continue te verbeteren dus om nu even weer terug te komen om m'n vraag :D wie zou dus voor mij / samen met mij een site willen maken?

groeten

-----------------------
EDIT: ik was er nog vergeten bij te zetten dat het ook de bedoeling is dat het een geheel nieuwe site word en geen bestaand script.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het is misschien een idee om te googlen naar: "Image Host PHP" of zo iets
als je iets gevonden en gedownload hebt upload het naar je host.
Je kan ook xammp gebruiken alleen werkt dat via localhost en ik weet niet hoe je dat openbaar krijgt.

veel s6 :P

Het is ook eigenlijk de bedoeling dat het geen bestaande site word maar een geheel nieuwe site

maar wel bedankt :)

Hoi jipvankessel,
Een ambitieus plan, zo'n alternatieve Flickr! ;)
Terzijde heb ik een paar puntjes ter overweging:
  • Hoe moet iemand na bv. 1 jaar zijn ge-uploade plaatjes terugvinden, als hij/zij de naam van het plaatje vergeten is, en geen gebruikersnaam heeft (dwz niet geregistreerd is met de koppeling van zijn/haar opgegeven naam en zijn/haar plaatjes)?
  • Als alles zonder aanzien des persoons in één grote database komt, kan dan niet iedereen alle plaatjes zien (en gebruiken)? Is dat wel de bedoeling? Dat zou ook copyright-diefstal erg makkelijk maken.
  • Of is het een voorwaarde (ah, toch een voorwaarde!) bij het plaatsen van een plaatje, dat gebruik door anderen is toegestaan?
  • Iets anders is het omgekeerde: iemand zet er een image (of een ander bestand; film/programma?) op waarvan het copyright bij iemand anders ligt. Om niet aansprakelijk te kunnen worden gesteld als host, zal je je waarschijnlijk juridisch goed moeten indekken.
  • Wat gebeurt er met de snelheid van de server, als veel mensen tegelijkertijd (ongelimiteerd!) aan het uploaden slaan? Dat zou een heel gedrang en/of toch wachttijd op de server kunnen veroorzaken, lijkt me.
    Een flink rijtje parallelle servers? :rolleyes:
  • En wat is de prognose voor de server-belasting, als mensen de site niet alleen als stalplaats gebruiken (om af en toe iets terug te downloaden), maar de site gaan gebruiken voor ingebedde plaatjes in hun eigen sites? Of als ze de links gaan doorgeven aan anderen?
    Ook daardoor zou je processor het aardig warm kunnen krijgen. :cool:
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Behalve de punten van CSSHunter, hier nog wat (sommige zijn er op gebaseerd):

Volgens deze stats van Flickr hebben ze al 124 servers, en je kan er van uitgaan dat het monsters zijn. Denk je eens in: je hebt 2500 gebruikers die allemaal 3 grote vakantiefoto's uploaden; elke foto is 5MB. Dat's een totaal van 37500MB, ofwel bijna 37 GB. Dat valt zeker te doen; tegenwoordig hebben we harde schijven die in TB's worden gemeten. Maar dit waren maar 3 foto's, en 2500 gebruikers. En het moet toch wel eventjes anderhalf jaar blijven bestaan! Als je er van uitgaat dat elke user per maand maar 3 foto's upload, heb je op het hoogtepunt dus 54 foto's per user = 675000MB's, wat zo ongeveer 660GB.

Je provider gaat er niet blij mee zijn als je maandelijks honderden gigabytes upload of download. Sure, je hebt van die oneindige datalimiet-plannen, maar er zit bijna altijd een fair use limiet op.

hij is snel omdat ik de site uiteindelijk zelf wil hosten
Ik volg niet precies je redenatie, maar als je denkt dat het door zelf hosten sneller gaat moet je nog eventjes wat internet-theorie gaan doornemen. De snelheid van je site zal zeker niet heel erg beter worden als je het zelf host.​

Kortweg; er zijn redenen waarom image-hosting sites van die limieten hebben.

Maargoed, het is altijd leuk om zelf een project te doen! Dus, wat zijn precies je skills? Wat kan je al? Welke programmeertalen kan je, hoe goed is je HTML, PHP en Javascript, je CSS en je kennis van servers?

Mocht het project van de grond komen, hierbij bied ik mezelf aan. Maar die kans lijkt me niet heel erg groot.

Laatst bewerkt:
bedankt voor beide reacties.

Ik zal eerst even zeggen wat mijn ''skils'' zijn in:
HTML: goed
PHP: beginnend (volg cursus)
Javascript: niet echt
CSS: Redelijk goed
server kennis: Niet heel veel heb wel mensen die me hierbij kunnen helpen.

nu even de punten die jullie hebben gezegd en waar ik eens goed over heb nagedacht.

-Het plaatjes terug vinden word moeilijk als je de link kwijt bent daarvoor moet als de site er uiteindelijk is en hij loopt goed misschien toch inlogsysteem worden gemaakt, maar dan dat je toch ook nog zonder registreren kan gebruiken.

-Als je een plaatje upload moet je toch met de voorwaarde akkoord gaan dat er geen copyright op het plaatje zit.

-Het is niet de bedoeling dat er films op komen of progamma's

-Ik wil klein beginnen met een Nederlandse site en een klein aantal bezoekers (Nederlandse bezoekers dus) en als het goed loopt zelf gaan hosten. en ergens op de pagina kleine advertentie zodat ik uiteindelijk zelf kan gaan hosten.

-en wat het ingebedde plaatjes betreft dat is gaat natuurlijk gebeuren maar daar valt niks aan te doen.

-En doormiddel van een kleine donatie button hoop ik ook dat mensen ons steunen en dat ik daardoor de site kan blijven uitbreiden met meerdere site en / of die site verbeteren.

en wat ik nog duidelijk wil zeggen: Het is een project en bij een project kunnen er 2 dingen gebeuren
1. het lukt
2. Het mislukt

Maar ik zou het gewoon graag willen proberen en als het niet lukt ben ik weer een ervaring rijker :D.

-

Laatst bewerkt:
Mischien is dit een idee: je hoeft je niet te registeren, maar bij het uploaden kan je een email-adres aangeven. Mocht je ooit je lijst met upload foto's terug willen, kan je via de site een mail laten sturen naar dat adres.

Goed, je zult dus je PHP kennis moeten uitbreiden. Als je dit een beetje onder de knie hebt kan je beginnen met je basis-idee, en dat dat steeds uitbreiden.

:thumb:

Hehe, ik zie je site al misbruikt worden door mensen die gewoon een hele film met een .jpg extensie opslaan omdat er geen max aantal MB op zit :)

Verder, je zegt dat je genoeg geld hebt... waar denk je de inkomsten vandaan te halen om dit draaiende te houden? Of hoevele honderden duizenden euro's ben je bereid aan je website te spenderen zonder er wat voor terug te zien?

@frats

Ja klopt daar heb je gelijk in maar daar valt wel iets op te bedenken en ik bedoel met geld ik zou het kunnen promoten en ja daar heb ik wel wat geld voor over en het is de bedoeling dat op de site een kleine banner komt te staan + donatie button in de hoop hiermee een klein beetje geld bij te krijgen voor uitbreiden en de kosten van host (eventueel uiteindelijk zelf hosten) + domein enzo.

Hoi jipvankessel,
Je hebt gelijk: een project kan (a) lukken, en (b) mislukken.
Veel grote uitvinders begonnen met iets dat anderen hopeloos vonden.

Toch zou het denkelijk raadzaam zijn om voordat je er (veel) tijd en (veel) geld in gaat steken, een "bussiness plan" op te stellen (met iemand die daar echt kijk op heeft).

Behalve berekeningen als van That Guy over de noodzakelijke server-capaciteit hoort er bv. ook een op de realiteit gebaseerde raming bij van de te verwachten advertentie-inkomsten. Dingen als:
  • "x duizend mensen moeten de site per maand bezoeken, en y% daarvan moet op iets klikken (of iets bestellen/kopen, enz.) om uit de kosten te komen, plus nog wat over te houden om te investeren."
  • "Na m maanden zou het project lonend moeten zijn en zichzelf kunnen bedruipen (en vanzelf meer gaan opbrengen); als dat niet binnen die m maanden gebeurt, moet helaas in maand m+1 besloten worden te stoppen; want ik ga er niet eindeloos geld in pompen."
  • "Gaat het goed lopen dan heb ik elke p maanden een extra server nodig. Die kan zichzelf dan wel/niet in de volgende p maanden terugverdienen."
  • "De ervaring leert, dat er z mensen op de q bezoekers een vrijwillige bijdrage via een donatie-button willen geven, met een gemiddeld bedrag van € ... " > "Als ik € 1000,- aan donaties wil binnenhalen, heb ik dus ...... donateurs en ............ bezoekers nodig."
Van dat soort dingen, die tevoren goed uitgezocht moeten worden.
Dus behalve de webtalen zal je ook nog wat bedrijfskunde moeten leren, vrees ik, voordat je aan de slag kunt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon beginnen, en kijken waar je op uit komt. Maar ook dan zou ik als ik jou was met mezelf een limiet in tijd en geld afspreken. Anders loop je het risico dat je elke maand hoopvol gaat denken "volgende maand zou het toch beter moeten gaan", zonder dat je dat aan jezelf kunt garanderen.
Dan wordt het net een éénarmige bandiet: "Ik heb er al zoveel geld in gestopt, nu moet de jackpot toch eindelijk vallen, dus ik gooi er nog maar wat in", maar ja, maar nee... en elke keer heb je er weer méér ingestopt, dat je graag terug zou willen zien rinkelen... :confused:

Veel succes, in ieder geval!
CSShunter

Laatst bewerkt:
Ik weet het maar ik heb besloten dat ik het maar gewoon ga proberen en ik zie wel waar het schip strand maar allemaal hartstikke bedankt.

ik vind het wel een leuk idee, maar gebruik zelf altijd imageshack.us voor dit soort dingen. werkt prima en voor zover ik weet verwijderen ze de plaatjes nooit. Ik denk dus ook dat je van goede huize moet komen om zoiets succesvol te krijgen. desalniettemin een leerzame uitdaging of het nou een succes wordt of niet :P Misschien kan je het best een amerikaanse host kiezen die veel dataverkeer toestaat.

Ik wil het SEO (zoekmachineoptimalisatie) en promotie-plan wel doorkijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan