• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Plaats van active rij in center scherm.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hampert

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2009
Hallo,

Ik heb een werkblad waar veel info ingevuld wordt.
Nu is het zo dat Excel de laatste in te vullen rij onder aan het scherm weergeeft.
Na het invullen en "Enter" scrolt excel 1 regel omhoog zodat de nieuwe in te vullen rij weer onderaan op het scherm verschijnt.

Ik vindt het lastig om onderaan op het scherm te werken. Is het mogelijk om excel al te laten scrollen bij bv nog 5 lege rijen onder aan het scherm?

Grt Hampert

dit kan met (excel 2003)

=> venster => titels blokkeren.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

zet dit in de module van het blad waarvan je wenst dat hij 5 rijen onderaan speling moet hebben.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  Dim OndersteRij As Long, c As Range, AC As Range
  Set AC = ActiveCell                                      'huidige actieve cel
  Set c = ActiveWindow.VisibleRange                        'zichtbaar bereik
  OndersteRij = c.Row + c.Rows.Count - 1                   'huidige onderste rij op scherm
  If OndersteRij - Target.Row < 5 Then                     'sta je te ver naar beneden ?
    Application.EnableEvents = False                       'events uitzetten
    Application.Goto ActiveCell.Offset(5), False           'ga even 5 rijen naar beneden
    Application.Goto AC, False                             'ga terug naar je actieve cel
    Application.EnableEvents = True                        'events terug inschakelen
  End If
End Sub

@oeldere

Met vensters blokkeren kan ik toch alleen de bovenste rijen en linker kolommen vast zetten?

@cow18

Super werkt perfect.
Bedankt voor de snelle reactie.( Heb zelf al 3 dagen het Net afgezocht )

Hampert.

Hampert,

@oeldere

Met vensters blokkeren kan ik toch alleen de bovenste rijen en linker kolommen vast zetten?

klopt, maar je kunt er dan wel voor zorgen dat b.v. 20 regels op het scherm blijven.

Oeldere,

Kopt maar dan zit ik nog met mijn in te vullen cellen op de onderkant van mijn beeld.
Toch bedankt voor je reactie.

Topic zet ik als opgelost.

Oeldere en Cow18 bedankt.

Hampert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan