• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Plaatsen voorwaardelijke opmaak met formule met verwijzing naar andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdjeVis

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Berichten
99
Goeie smiddags.

Wie kan me helpen?

Ik probeer middels een macro een aantal cellen te bewerken. Dat gaat me op zich (geloof ik) prima af. Echter, als ik mbv VBA-code een voorwaardelijke opmaak aan een cel toe wil kennen, waarbij ik een formule gebruik, waarin ik naar een andere cel wil laten kijken, wordt daar het harde adres neergezet (bijv. Selection.FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:="=CK2<>"""""). Hoe kan ik zorgen dat de verwijzing weer wordt zoals ik op andere plaatsen kan toepassen, bijv. iets van Selection.FormatConditions.Add Type:=xlExpression, FormulaR1C1:="RC[-1]<>"""""

Bij voorbaat dank voor jullie moeite!
 
Hallo Edje,

Je kan je celverwijzing ook via code bepalen.
Alle tekst die je reeds kent, komt dan tussen aanhalingstekens, en de string die je dan krijgt, vul je aan, met een celverwijzing in code. Zo bijvoorbeeld:

Sub test()
Selection.FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:="= " & _
Selection.Offset(1, -1).Address & "<>"""""
End Sub
 
Hé die Luc,

Bedankt voor de moeite. Ik had niet het vermoeden dat dit mogelijk en misschien wel zo simpel was. Dit was dus weer nét even dat lichtpuntje dat ik nodig had.
Ben je overigens alleen zo thuis in Excel of weet je ook blindelings de weg te vinden in Word als het bijvoorbeeld gaat om Afdruk Samenvoegen, met een Excel-spreadsheet als bron?

Edje
 
Laatst bewerkt:
Zowel Excel als Access ken ik vrij vlot. Word wordt normaal minder gevraagd voor automatisatie. Maar wanneer je eenmaal VBA vlot kent, is het vrij makkelijk dit ook in andere Office-toepassingen toe te passen.

mvg,
Luc
 
Kan ik me van alles bij voorstellen, maar soms wil ik niet té snel naar VBA-code grijpen, maar het juist binnen de standaard functionaliteit van een bepaalde toepassing houden. Op die manier blijft het eerder/makkelijker beschikbaar voor de "gewone gebruiker". Ik loop nu echter tegen een beperking van het afdruk samenvoegen aan binnen Word, waarbij ik een Excel-sheet als bron gebruik. Of kun je binnen Excel ook eenvoudig en standaard documenten genereren, waarbij een tabel als ondergrond dient?
 
afdruk samenvoegen

Ik loop nu echter tegen een beperking van het afdruk samenvoegen aan binnen Word, waarbij ik een Excel-sheet als bron gebruik. Of kun je binnen Excel ook eenvoudig en standaard documenten genereren, waarbij een tabel als ondergrond dient?

als je de beperkingen omschrijft, kunnen we erover nadenken.

steven
 
Dat klinkt als een uitnodiging :) en daar maak ik dan graag gebruik van!

Mijn probleem is het volgende :
In Excel heb ik een tabel, waarin de volgende kolommen voorkomen :

Bonnr.;Datum;Opdrachtnr.;Afleveradres;AfleverPC;Klantadres;KlantPC

In de kolom "Bonnr" komen alléén unieke waarden voor, maar in de andere kolommen (mogelijk) niet.
Nu wil ik in Word middels de optie "Afdruk samenvoegen" documenten genereren, waarbij meerdere bonnummers op één pagina komen, als zij voor hetzelfde afleveradres zijn, maar hierbij mogen het afleveradres en de postcode van het afleveradres dan maar één keer bovenaan de pagina wordt neergezet.
Voor zover ik kan vinden en obv de reacties op het Word-forum is dit niet mogelijk met de standaard functionaliteit in Word.
In draaitabel rederneringen zou je dus het afleveradres als eerst rij neerzetten en de kolom bonnummer daarachter, zodat deze keurig gegroepeerd staan per afleveradres. Ik vraag me alleen af of ik op die manier ook iets van een document kan genereren (bijv. een fax aan een relatie, waarop zijn nog openstaande bonnummers worden vermeld).

Bij voorbaat dank voor je interesse en moeite!
 
Laatst bewerkt:
Plaatsen voorwaardelijke opmaak

Hallo Edje,

Volgens mij moet je aan de excel kant er voor zorgen dat er voor elke klant een unieke record wordt gecreeerd met al de bonnrs behorende bij een klant. Anders gezegd: "Ontdubbelen". Ik ben ooit een methode tegen gekomen, die ik op basis van jouw gegevens heb aangepast. Op basis van Klantpostcode/huisnr ontstaat er nu een uniek record. Afhankelijk van de lengte van de bonnrs en het aantal moet je voldoende ruimte reserveren in het worddocument. Vervolgens is samenvoegen geen probleem meer. Bijgaand een voorbeeldbestand.

Groet,

Dirk
 

Bijlagen

  • Ontdubbelenversie2postcode.zip
    5,7 KB · Weergaven: 51
Beste Dirk,
pfffffiew
uh, ik begrijp wel wat hiermee de bedoeling is, is ook inderdaad een doordachte oplossing.
Ik moet nog wel even controleren in hoeverre dit toepasbaar is in dit geval.
Probleem blijft namelijk dat hier toch "wat formuletjes" aan te pas komen en (zoals eerder beschreven) kan ik de gebruikers daarmee niet altijd opzadelen, dat gaat geheid fout. Daarom ben ik zo op zoek naar een voor leken toepasbare oplossing.
In ieder geval bedankt voor deze zeer interessante oplossing die ik vast en zeker nog wel een andere keer kan gaan gebruiken!!!

M Vr Gr,
Edje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan