Plaatsing Koeler

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandrovp

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2003
Ik wil vanachter een koeler plaatsen die de lucht naar buiten blaast.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik die moet aansluiten. Ik verschillende aansluitingen die al gereed zijn, maar welke is de juiste?
Ik zal een foto doorsturen van de binnenkant van de pc.
Ik heb ook nog detailfoto's van de vrije aansluitingen.

Hier is de foto van mijn pc

Bijlagen

• fotopc.jpg
    fotopc.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 192
Volgens mij was het op de 4 polige stekker die op zeg maar apparaten als je hd enzo zit als volgt.

Geel= 5v
Rood=12 v

Als je een grote blazer bedoelt is het dus op de rode en de zwarte er net naast.
Laat je koeler echter niet lucht naar buiten blazen maar naar binnen. Dit om onderdruk en dus juist slechtere koeling te voorkomen.

Geplaatst door C'mon
Laat je koeler echter niet lucht naar buiten blazen maar naar binnen. Dit om onderdruk en dus juist slechtere koeling te voorkomen.
Je moet er ook rekening mee houden dat warme lucht opstijgt. MAW fans die hoog in je kast zitten moeten lucht naar buiten blazen.

Onderdruk is niet zo'n probleem. Overdruk is erger. Dat verstoort je airflow meer dan onderdruk.

@ topicstarter: vaak heeft een mobo een extra fanaansluiting. Volg het kabeltje dat van je CPU-fan naar je mobo gaat. Er zit vast nog wel ergens zo'n 3-pins connector

Laatst bewerkt:
Onderdruk

Laat je koeler echter niet lucht naar buiten blazen maar naar binnen. Dit om onderdruk en dus juist slechtere koeling te voorkomen

Onderdruk zal niet optreden al zet je een fan van 12 cm in je kast.

Een pc case zo lek als een mandje en een fannetje zal niet zo hard kunnen zuigen dat ie onderdruk veroorzaakt.

De afvoer van warme lucht is effectiever dan de aanvoer van koelere lucht, nog beter is natuurlijk een combinatie van aan en afvoer van respectievelijk koude en warme lucht.

Kinetische energie (warmelucht) is af te voeren maar koude lucht in je kast blazen zonder deugdelijke afvoer zal tot een ophoping leiden van warme lucht (in het hoogste punt van je case daar waar juist de processor zit).

Suc6

Juist, warme lucht stijgt en zal dus via de fan van de voeding afgevoert worden. Als de 2 de fan lucht uitblaast op de achterzijde net onder de cpu dan moet er dus lucht aangezogen (berust toch echt op het principe van druk ookal is het erg weinig) worden. Via allerlei kieren en gaten in de kast.
Dit zal wel koelen maar een fan die koude lucht inblaast die vervolgens via de voedings fan weer verdwijnt is toch echt een betere oplossing. Over het algemeen is het beter de fan voorin de kast te plaatsen waardoor de lucht stroming van voren onderin(inblazen) tot naar achteren bovenin (uitblazen) plaatsvind. Overigens is een voedingsfan meestal wat optimaler qua zitting en bewegings ruimte qua lucht. Hierdoor kunnen er vaak 2 inblaas fans op zowel achter als voorzijde geplaatst worden . Dan nog is de voedingsfan voldoende om de warme lucht te verwijderen. Mits de 2e fan op de achterzijde niet vlak tegen de voeding zit . Dan stoomt het erin en eruit en krijgt het mobo niks.

Blaas eens net over een velletje papier. Het velletje gaat omhoog. Je veroorzaakt door het blazen een onderdruk . De atmosferische druk is dan overdruk.
Punt is : overdruk of onderdruk ten opzichte van atmosferische druk veroorzaakt beweging. Koelen is dus een kwestie van bewegings energie cq luchtstroom cq kinetische energie zo te manipuleren dat het de warmte cq joules op een zo efficiente mogelijke manier afvoert.

succes

Geplaatst door C'mon
Overigens is een voedingsfan meestal wat optimaler qua zitting en bewegings ruimte qua lucht. Hierdoor kunnen er vaak 2 inblaas fans op zowel achter als voorzijde geplaatst worden .
Twee inblaas fan's zowel voor als achter verstoord de doorstroming van de lucht.:rolleyes:
airflow.gif

Bron

Zet voorin(onder) een fan die koude lucht inblaast.
Zet achterin(boven of net onder de voeding) een fan die warme lucht afvoerd.
Dus zorg dat je meer lucht afvoerd dan erin komt.
Zo voorkom je dat er ergens lucht stil blijft staan en dus kan opwarmen.

Mits de 2e fan op de achterzijde niet vlak tegen de voeding zit . Dan stoomt het erin en eruit en krijgt het mobo niks.
Kijk dan eens naar de kast van de persoon in kwestie sandrovp. Een koeler in de achterzijde van zijn case blaast prachtig over het mobo en gaat er via de voeding weer uit. Maar mischien heb ik het fout hoor en kijk ik naar het verkeerde openingetje.

Geplaatst door C'mon
Kijk dan eens naar de kast van de persoon in kwestie sandrovp. Een koeler in de achterzijde van zijn case blaast prachtig over het mobo en gaat er via de voeding weer uit. Maar mischien heb ik het fout hoor en kijk ik naar het verkeerde openingetje.
ja, en zorgt dat er in de rest van zijn case geen airflow is... De fan in de voeding heeft het zo druk met de flow van jouw fan dat de warme lucht van hd's, cd-roms ed zich in de case opstapelt. Je kun de fan beter voorin doen. De lucht is koud dus blijft ie laag. Dan komt de lucht langs het moederbord en videokaart, warmt hij op en gaat ie er door de voeding weer uit...

Als je nou je hd aan de voorkant voor je intake fan hangt is je koeling helemaal toppie :thumb:

Geplaatst door C'mon
Ik denk dat je idd fout zit.
Zo als jij dat aangeeft blazen er twee fan's tegen elkaar in.(geen airflow)
Als je voorin er eentje doet die lucht erin blaast en achterin die uitblaast dan heb je continu airflow.(doorstroming van lucht)
Ik heb het ingetekend in het plaatje van Sandrovp.
(Zie bijlage)

Oops bijlage was te groot.:o
Hier als nog;
attachment.php

De voeding haalt de overige warme lucht weg die bij de cd/brander vandaan komt.

Bijlagen

• schema.jpg
    schema.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 351
Laatst bewerkt:
hartelijk dank voor al jullie hulp
ik ga er dinsdag werk van maken.

Koeling

Ik zou die case toch een beetje opruimen als ik zo vrij mag zijn.

De IDE en de voedingskabels verstoren een gunstige airflow op deze manier.

Ik wil niet beweren dat het systeem zo oververhit zou raken maar die P4 stekkertjes zouden bv. bovenin de kast kunnen worden weggewerkt en de ide kabels zouden ook met een tie rib smaller gemaakt kunnen worden.

Ronde IDE kabels hebben een zeer gunstig effect op de airflow.

Daarbij rust de dikke systeemkabel op de cpu koeler en verhinderd daarmee een goede warmte afvoer van een aantal koelribben van de CPU koeler.

Het lijkt misschien kinderachtig wat ik zeg maar dit soort kleine dingetjes kunnen de temp. van je systeem behoorlijk beinvloeden.

Pluspunt is in dit geval dat een eventuele aanzuigende fan onderin de kast de printplaat van de harde schijf kan koelen.

Mvg.

Ik heb vandaag een koeler van achter gezet. Een van Enermax, die je kunt regelen.
Mijnt temp° van CPU is gedaalt van 64° naar 58°
Die van de Grafische kaart van 44° naar 38°.
Ik ga er ook werk van maken om mijn kast op te ruimen.
Zodat er een betere luchtstroom kan zijn.
En misschien binnenkort nog een koeler voor aan de voorkant.

Dat is een mooie vooruitgang.:)
Idd nog ff de kabels wegwerken.

Ik heb het een en ander al veranderd.
Ik heb de ide kabels en die van de diskette dunner gemaakt.
Van achter heb ik een koeler geplaatst van enermax.

Ik heb hier een foto van voordien en ene van hoe die nu is.

Bijlagen

• voor.jpg
    voor.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 69
Hier is de foto van hoe die nu is

Bijlagen

• na.jpg
    na.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 71
Mijn temp van de cpu is met 3° gedaald en die van de grafische kaart met 4°.
Ik ga straks een fan bus kopen. en twee koelers.
Ene ga ik van voor aansluiten en de andere aan de zijkant.
De ene aan de zijkant blaast is take-out. en die van voor take-in.
Heb ja nog suggesties?
Ik heb aan de voorkant nog plaats voor 2 koelers.
Van achteren heb ik nog 1 plaats over.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan