Planning maken, hoe op te bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiebeww

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2006
Berichten
38
Hallo,

Ik wou graag voor mij vader een acces bestandje maken maar ik kom er niet helemaal uit, het is namelijk even geleden dat ik in Acces gewerkt heb.

Ik heb nu drie gegevensbladen gemaakt.

Gegevensblad1: Vrachten

Week nr. - Ma
32 - 8


Gegevensblad2 :toegewezen tonnen:

Afnemer - Procenten
AdH - 15%
WB - 30%


Gegevensblad: Vrachten Afnemer AdH
Week nr. - Ma
32

Dan moet bijvoorbeeld op maandag komen te staan: 8 (uit tabel 1) * 15% (uit tabel 2) = 1,2.
Hoe kan ik dat het beste doen en is mijn opbouw zo goed?

Vriendelijke groet,

Wiebe
 
Ik zie nog niet helemaal hoe je de tabellen wilt maken: de eerste tabel bijvoorbeeld, bestaat zo te zien uit een weeknummer en een dag? Dat zijn gegevens die je in één veld in een database opslaat, namelijk een datumveld. Je wilt ook nog een waarde opslaan in die tabel, en dat veld zou ik dan Aantal noemen, of zoiets. Het getal kan ook een vrachtnummer zijn, en dan zou ik dat veld uiteraard vrachtnummer noemen. Zowiezo moet er in deze tabel een veld staan dat je in tabel 3 terug laat komen.
De tweede tabel bestaat uit een Afnemercode, en een percentage. Dat is verder geen probleem natuurlijk. Ik vraag me wel af, hoe je aan de percentages komt; als het getallen zijn die zijn gebaseerd op aantal vrachten, dan zou ik ze niet in een tabel zetten, maar met een query laten uitrekenen.
Wat heb je voor ogen met de derde tabel? Ik zie nog niet wat je daarin wilt opslaan. Ik vermoed, dat je hierin de Afnemers aan de vrachten wilt koppelen. Ook hier zou ik de veldnamen baseren op wat je er in opslaat, dat maakt alles veel ovezichtelijker.
De berekening die je wilt maken, doe je met een query, waarbij je de tabellen aan elkaar koppelt op basis van het veld Afnemer. Je kunt dan het veld Percentage vermenigvuldigen met het veld Aantal uit tabel 1.

Michel
 
Ik was vergeten te vermelden dat ik niet alle dagen van de week heb vermeld, deze heb ik echter in het oorspronkelijke gegevensblad wel.

De bedoeling is om per week een overzicht te maken met de vrachten die we moeten uitleveren, dit wordt een week van te voren bepaald, het is moeilijk uit te leggen maar elke afnemer heeft recht op een bepaald percentage.

Dus eigenlijk moet ik weten hoe ik tabel 1 én 2 aan elkaar koppel en vervolgens het getal acht (van de maandag) maal de 15% van tabel 2 aan elkaar koppel om zo in de derde tabel op maandag 1,2 te krijgen (8*15%).

Alvast bedankt.
 
Ik vermoedde al dat je meerdere dagen wilt in de eerste tabel. Die opzet heeft alleen zin als je altijd alle dagen van de week een waarde wilt geven. Als een afnemer de ene keer op maandag levert, en de week daaop op dinsdag en donderdag, dan zou ik niet voor zo'n opzet kiezen, maar één datumveld, en op basis daar van een kruistabel query maken, waarin dan op basis van de weekdag een goed overzicht kan worden gemaakt. Je hebt dan een veel grotere flexibiliteit in je database.

Om relaties te kunnen leggen tussen tabellen, moet je in de stamtabellen, zoals de tabel Afnemers, een (combinatie van) velden hebben die uniek is voor één afnemer, bijvoorbeeld een veld AfnemerID.
In de tabel Vrachten-Afnemer laat je dan het veld AfnemerID terugkomen. Omdat je kunt stellen, dat één afnemer meerderde vrachten mag uitvoeren, kun je dus zeggen dat het veld AfnemerID één keer voorkomt in de tabel Afnemer, en meerdere keren in de tabel Vrachten-Afnemer. Je noemt zo'n relatie dan een één-op-veel relatie. Iets vergelijkbaars heb je ook nodig voor de tabel Vrachten, al is het daarbij de vraag of aan een vracht meerdere afnemers worden gekoppeld.
Zet anders een voorbeeldje neer, dan kunnen we wat gerichter aanwijzingen geven.

Michel
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat ik tot nu toe heb, ik kom er helemaal niet uit, ik heb nog nooit 2 tabellen met elkaar vermenigvuldigt zodat het in de derde tabel moet komen. Maar zit ik ook nog met een ander probleempje, acces zet mijn 15% om naar 1500%, dit is ook niet echt de bedoeling.

Groeten,

Wiebe
 

Bijlagen

  • APV2009.rar
    18,2 KB · Weergaven: 82
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan