• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning rooster

• Onderwerp starter Onderwerp starter GBJ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GBJ

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
History Celkleur grijs:

Ik heb een werkblad voor een planning van een wagenparkbezetting:

in kolom A heb ik op alle rijen datums. De datums die in het verleden liggen laat ik automatsch, via voorwaardelijke celopmaak, grijs worden. Dit is vrij makkelijk omdat je refereert naar vandaag() en alles wat < dan deze datum is, moet aan de genoemde opmaak (grijs) voldoen.

Echter wil ik dat de rijen (gegevenscellen in kolommen B tot J eveneens automatisch grijs worden als deze Vandaag() voorbij is.

Weet iemand hoe dit moet?

Bedankt
Gill

Hoi,

Als je alle cellen (A t/m J) selecteerd en dezelfde waarden geeft, moet dit niet zo'n probleem zijn.

Anders weet ik het niet,

Succes

Beste Gregyor,

Ik denk dat je m'n vraag niet helemaal goed begrijpt. Mischien heb ik deze niet duidelijk gesteld.

Maar in geval van jouw sugestie, weet de "voorwaardelijke opmaak" toch niet dat de cellen waar gegevens in staan < dan vandaag() is. Dus zal hij deze ook niet automatisch grijs kleuren.

Maar Thx nYw
Gill

wellicht handiger als je een screenshotje had met je situatie
(bijv met nepgegevens, maar zodat het wel duidelijker word)

Hoe plaats ik een screenshot hierin??

MVG
Gill:o

Om een voorwaardelijke format op de gegevenscellen te geven refereer je naar de datum cel. bijv

formule= A1 kleinerdan vandaag().
Uiteraard kleinerdan vervangen door <

Laatst bewerkt:
Bern@rd geeft inderdaad het juiste antwoord,
maar vergeet de $ . : =$A2 < vandaag()

je wil de opmaak namelijk in meer kolomen plakken

dus in kolom B selecteer je de eerste cel die je wil aanpassen bv B2 ga naar opmaak--> voorwaardelijke opmaak en kiest voor formule en zet daar dus in
neem aan dat je bij cel A2 bent begonnen
dus wordt het =$A2 < vandaag()
kies je opmaak en klik ok

PS: let op de $ dit zodat je in kolom A blijft

nu kan me voorstellen dat je een behoorlijk wagen park hebt en denk .... moet ik dat allemaal aanpassen per cel...nee dat hoeft dus niet ..je kan dit op verschillende manieren in de andere cellen in kolom B t/m J plakken

aangezien het een behoorlijk aantal kolomen betreft
kies je voor de volgende methode ...

Selecteer de cel die je net hebt opgemaakt B2
Copy de cel (CTRL+ C) selecteer nu alle cellen die je wil aanpassen. rechter muis---> plakken speciaal ---> opmaak en klik op ok.

het kan ook anders: selecteer B2 pak de vulgreep
sleep 'm(linker muis ingedruk houden) over alle cellen die je wil aanpassen in kolom B t/m J laat muisbutton los ..naast de cel die je als laatste hebt gehad en waar dus je muis staat zie je de functie : opties voor autom. doorvoeren klik er op en kies voor: Alleen opmaak doorvoeren je gegevens komen nu weer te voorschijn
dat was schrikken he LOL

nog eentje dan:
ken je de knop : opmaak kopieeren en plakken?
ziet er uit als een stoffertje meestal naast de schaar en het klembord in je menu balk , gevonden mooi

Selecteer B2 dubbel klik op de knop en seleceer alle cellen die je wil aanpassen als je nu je muis button loslaat worden alle cellen aangepast.
druk 1x op Esc of nogmaals op de knop om de opmaak weer te stoppen

Super het werk perfect !!! Bedankt !!

P.S. Als ik met cntl - C copieer en dan plakken speciaal: Vink ik aan "alles behalve randen" dan is m'n data natuurlijk weg. Is hier ook een trucje voor?

Bedankt
Gill :D

Ja dat is er,

rechter muis---> plakken speciaal ---> opmaak
daarna ok ...hierdoor blijft je Data bewaard en wordt alleen de opmaak...ook de voorwaardelijke opmaak
geplakt .

randen zelf even handmatig aanpassen.

als je het vaak moet doen neem je ff een macro op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan