• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

planning status

Status
Niet open voor verdere reacties.

JPeet

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2008
Ik heb de volgende vraag:

ik heb verschillende projecten die een vast patroon doorlopen.
dit vaste patroon staat per project in een excel sheet,
indien een onderdeel van dit patroon is uitgevoerd dan vink ik deze af.

Omdat ik binnenkort 40 van dit soort projecten tegelijk/achterelkaar heb wil ik een overall sheet maken zodat ik in een oogopslag kan zien wat de status is per project.
Ik wil dus dit koppelen aan de individuele sheet.

Kan iemand mij raad geven hoe ik dit kan aanpakken?
Welke formule?

alvast bedankt

Ik heb de volgende vraag:

ik heb verschillende projecten die een vast patroon doorlopen.
dit vaste patroon staat per project in een excel sheet,
indien een onderdeel van dit patroon is uitgevoerd dan vink ik deze af.

Omdat ik binnenkort 40 van dit soort projecten tegelijk/achterelkaar heb wil ik een overall sheet maken zodat ik in een oogopslag kan zien wat de status is per project.
Ik wil dus dit koppelen aan de individuele sheet.

Kan iemand mij raad geven hoe ik dit kan aanpakken?
Welke formule?

alvast bedankt

Hoe wordt de status nu weergegeven?
In VBA kan je het de werkbladen laten zoeken en de resultaten in een overall werkblad neer laten zetten. De code is dan zo te maken dat bij nieuwe projecten deze automatisch aan het werkblad worden toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dit hoeft niet eens met VBA te gebeuren. Als je de projecten bijvoorbeeld een opeenvolgende nummer geeft en de status van een project aangeeft door een waarde in een bepaalde cell te veranderen dan kan het gewoon met een formule gedaan worden.

Voordat deze formule gemaakt kan worden moet idd wel bekend zijn hoe de status van een project wordt weergeven in de desbetreffende sheet en hoe deze sheet benoemd is. Het zou helpen als je een voorbeeldje kan posten.

Bedankt voor jullie reactie's.

bijgaand een concept excel sheet.

in sheet 2008 wil ik dus achter bijv. project 1 zien wat de status is.
dmv een vink in de sheet van project 1 kan de status veranderen maar dit moet meeveranderen naar sheet 2008.

ik heb vroeger weleens excel gehad op de middelbare school maar ben niet echt computertechnisch.

alvast bedankt voor jullie reactie

Bekijk bijlage project.xls

Ik ben niet zo bekend met deze checkboxen. De enige manier hoe het me met deze checkboxen lukt is door ze te linken met een cell (ik heb het even alleen met de eerste 5 cellen gedaan voor het gemak). Kijk maar wat je ervan vindt.

Bijlagen

Brandts,

bedankt voor je reactie de koppeling is inderdaad zo wel gelukt.:thumb:

alleen blijft wel dat waar/onwaar staan heb je anders een andere oplossing?
het is belangrijk dat het overzichtelijk is.

kan je misschien ook uitleggen hoe is het kopieer naar de andere 30 projecten

alvast bedankt

Er zijn een heel wat checkboxen op elkaar.
In werkblad 2 en 4 zijn er in totaal 82 checkboxen.
In werkblad 3 zelfs 117!

Dat lijkt mij niet overzichtelijk.
Mijn idee is om dmv VBA per werkblad de checkboxen te doorlopen om te zien of ze aangevinkt zijn of niet. Je hebt dan ook geen WAAR en ONWAAR nodig.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je kunt de tekst weghalen door gewoon een witte tekstkleur te kiezen. Omdat de achtergrond ook wit is zie je hem dan niet ;) (zie voorbeeld).

Hoe je deze checkboxen kunt kopieren weet ik zelf ook niet omdat ik ze nooit gebruik. Als ik een lijst maak waar ik aangeef of iets af is of niet dan gebruik ik meestal voorwaardelijke opmaak. Zo kun je een willekeurige letter of een spatie in een cel typen en dan wordt de cel automatisch grijs (of een andere kleur natuurlijk). Dit vind ik overzichtelijk genoeg. Ook hier is dan weer mogenlijk om de status te weergeven op de eerste sheet (zie kolommen C in het voorbeeld).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je kunt de tekst weghalen door gewoon een witte tekstkleur te kiezen. Omdat de achtergrond ook wit is zie je hem dan niet ;) (zie voorbeeld).

Thanks dat kan ik inderdaad gebruiken

Hoe je deze checkboxen kunt kopieren weet ik zelf ook niet omdat ik ze nooit gebruik. Als ik een lijst maak waar ik aangeef of iets af is of niet dan gebruik ik meestal voorwaardelijke opmaak. Zo kun je een willekeurige letter of een spatie in een cel typen en dan wordt de cel automatisch grijs (of een andere kleur natuurlijk). Dit vind ik overzichtelijk genoeg. Ook hier is dan weer mogenlijk om de status te weergeven op de eerste sheet (zie kolommen C in het voorbeeld).

deze optie vind ik eigenlijk ook beter en meer overzichtelijk dan valt meteen op op de sheet zelf ook wat er nog gedaan moet worden. ik begrijp ook hoe dat ongeveer gaat alleen hoe je dat doet geen idee. ik hoop op jouw expertise

Klik maar op een grijze cel en dan bij "opmaak" op "voorwaardelijke opmaak". Hier kun je aangeven wanneer de cel een andere opmaak moet krijgen. In dit geval heb ik ingesteld dat de lettertypekleur en achtergrondkleur grijs moeten worden zodra de cel niet leeg is.

Klik maar op een grijze cel en dan bij "opmaak" op "voorwaardelijke opmaak". Hier kun je aangeven wanneer de cel een andere opmaak moet krijgen. In dit geval heb ik ingesteld dat de lettertypekleur en achtergrondkleur grijs moeten worden zodra de cel niet leeg is.

als ik nu wil dat de tekst in de cel erna grijs word bij het invullen van een cel met bijv de letter V ik prbeer van alles maar heb toch minder kennis van excel dan ik dacht

Klik op de cel waarvan je wilt dat hij grijs wordt. Klik op Opmaak en dan op Voorwaardelijke Opmaak. Kies bij voorwaarde 1: "Celwaarde is gelijk aan" en vul ="V" in. Klik dan op opmaak. Onder het tabblad lettertype kun je de kleur van het lettertype instellen en bij patronen kun je de opvulkleur instellen. Klik 2 maal op ok en het zou moeten werken.

brandts,

bedankt voor je reactie.

ik doe iets verkeerd want ik krijg het niet voorelkaar.

ik wil dat indien ik in A11 een V zet dat B11 grijst wordt
en vervolgens wil ik dat B12 dan op overzicht 2008 verschijnt.

kan iemand mij helpen? :(

Als je voorwaardelijke opmaak wilt toepassen zodra een andere cell verandert dan werkt dit iets anders. Zie de bijlage voor de oplossing ;)

Bijlagen

nogmaals bedankt

ik ben blij dat dit soort site's er zijn en mensen behulpzaam willen zijn anders had ik volgend jaar nog bezig geweest.

beste brandts

hier ben ik weer mijn blijdschap is van korte duur.

ik ben bezig geweest met de actie voor het koppelen zeg maar van de tabblad gegevens naar het overzicht. die heb jij gekoppeld maar las ik nu in de cellen tekst verander of als ik extra tabbalden bij maak dan krijg ik het niet voorelkaar om te koppelen.

als ik kopieer dan krijg ik foutmelding #VERW!
:evil:

kan je misschien uitleggen hoe ik per tabblad die formule moet aanmaken.

word er gek van.

alvast weer bedankt voor de hulp

Mijn formule kijkt naar welke naam staat in kolom A van dezelfde rij staat. Deze naam gebruikt hij als naam van het te gebruiken tabblad (de formule in B6 zoekt dus in het tabblad "project 1"). Zodra de namen in kolom A dus niet overeen komen met de namen van de tabbladen ontstaat er een fout.

Verder heb ik in de formule gezet dat hij het aantal "V"-tjes in kolom A van het desbetreffende tabblad moet tellen zodat aan de hand hiervan bepaald kan worden welke status aangegeven moet worden. Wil je dat geteld word hoeveel cellen "gevuld" zijn dan moet je de volgende formule gebruiken:

Code:
=INDIRECT("'"&A8&"'!B"&AANTALARG(INDIRECT("'"&A8&"'!A9:A34"))+9)

Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeldje, waarin ik het selectievakje heb verwijderd. In plaats daarvan heb ik hier gebruik gemaakt van lettertype marlett om met de a een vinkje te krijgen.
De rest van de formules zijn hetzelfde als van Brandts, alleen hoef je dus geen cel te koppelen aan een selectievakje, en tel ik het aantal a-tjes ipv het aantal keren WAAR.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan